ПОНЯТТЯ “ПРОФЕСІЙНА ПОЗИЦІЯ” У НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ

Автор(и)

  • Олена Іванова

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.158765

Ключові слова:

позиція, професійна позиція, особистісна позиція, життєва позиція, професійна діяльність

Анотація

У статті розглянуто сутність поняття “позиція” в загальному сенсі й як терміну професійної сфери в аспекті наук, що досліджують процеси й результати професійної діяльності й професійної взаємодії: психології, соціології, філософії освіти. Здійснено аналіз вітчизняного та зарубіжного досвіду інтерпретації поняття “професійна позиція”. З’ясовано, що зазначений концепт розглядається як інтегративний феномен, що є характеристикою особистості в цілому; як спосіб реалізації базових цінностей особистості у її взаємостосунках із іншими людьми; як центральний компонент освіченості особистості; як результат взаємопроникнень соціальних, професійних та індивідуальних типових рис особистості; як система ставлень особистості до професії. Представлено власне розуміння концепту “професійна позиція”.

Біографія автора

Олена Іванова

аспірант кафедри педагогіки та психології вищого навчального закладу  “Університет імені Альфреда Нобеля”, м. Дніпро

Посилання

Akademichnyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [Academic dictionary of the Ukrainian language]. [Eleсtronic resource]. Available at:http://sum.in.ua/. [in Ukrainian].

Bratus, B. S. (1988). Anomalii lichnosti [Аnomalies of personality]. Moscow: Mysl, 301р. [in Russian].

Entsyklopediia osvity (2008). [Encyclopedia of education]. Kyiv: Yurinkom Inter, 1040 р. [in Ukrainian].

Ihnatiuk, O. A. (2009). Formuvannia hotovnosti maibutnoho inzhenera do profesiinoho samovdoskonalennia: teoriia i praktyka [Formation of the future engineer’s readiness for professional self-improvement: theory and practice]. Kharkiv: NTU “KhPI”, 432 р. [in Ukrainian].

Kovalenko, H. S. (2010). Formuvannia akmeolohichnoi pozytsii maibutnoho vchytelia v protsesi fakhovoi pidhotovky [Formation of acmeological position of the future teacher in the process of professional training]. Candidate’s thesis. Kryvyi Rih, 19 р. [in Ukrainian].

Kodzhaspyrova, H. M. & Kodzhaspyrov A. Iu. (2001). Pedahohycheskyi slovar [Pedagogical dictionary]. Moscow: Yzdatelskyi tsentr “Akademyia”, 176 р. [in Russian].

Karpenko, L. A., Petrovskiy, A. V. & Yaroshevskiy, M. G. (1999). Kratkyi psykholohycheskyi slovar [Concise dictionary of psychology]. Rostov on/D: “Fenyks”, 512 р. [in Russian].

Kulinich, I.O. (2006). Psykholohiia upravlinnia [Management psychology]. Lviv: VPV LVTsNTEI, 126 р. [in Ukrainian].

Markova, A.K. (1996). Psikhologiya professionalizma [Psychology of professionalism]. Moscow: Mezhdunar. gumanit. fond “Znanie”, 308 р. [in Russian].

Meshkov, O.I. Osoblyvosti subiektnoi skladovoi profesiinoi pozytsii maibutnoho vchytelia [Features of the subject component of the professional position of the future teacher]. [Eleсtronic resource]. Available at: http://vuzlib.com/content/view/993/94/ [in Ukrainian].

Noveyshiy psikhologicheskiy slovar (2009). [The latest dictionary of psychology]. Rostov on/D: Fenyks, 806 р.[in Russian].

Priadko, S.A. (2004). Zhyttieva pozytsiia osobystosti v aspekti suchasnoho sotsialno-filosofskoho osmyslennia [Life position of the person in the aspect of modern social and philosophical understanding]. Multiverse. Philosophical almanac. Kyiv: Tsentr dukhovnoi kultury. No.40, 14р. [in Ukrainian].

Rudenko, L. A. (2012). Psykholohichni aspekty profesiinoi pidhotovky konkurentozdatnykh fakhivtsiv [Psychological aspects of professional training of competitive specialists]. Kyiv, 170 р. [in Ukrainian].

Bym-Bad, B. M. (2003). Рsikhologicheskiy entsiklopedicheskiy slovar [Psychological encyclopaedic dictionary]. Moscow: Bolshaya Ros. entsikl., 528 р. [in Russian].

Rezvan, O. O. (2014). Formuvannia profesiino-refleksyvnoi pozytsii maibutnikh fakhivtsiv avtomobilno-dorozhnoi haluzi [Formation of professional and reflexive position of future specialists of the automobile and road industry]. Kharkiv: “Тochka”, 400 р. [in Ukrainian].

Rudenko, O. S. (2006). Professionalnaya pozitsiya prepodavatelya vuza kak uslovie obespecheniya kachestva ego deyatelnosti v obrazovatelnom protsesse [Professional position of the University teacher as a condition of ensuring the quality of its activities in the educational process]. Candidate’s thesis. St.Petersburg, 184 р. [in Russian].

Frolova, I. T. (1986). Filosofskiy slovar [Рhilosophical dictionary]. Moscow, 588 р. [in Russian].

Chaplyhin, O. K. (1999). Tvorchyi potentsial liudyny: vid stanovlennia do realizatsii: sotsialno-filosofskyi analiz [Human creative potential: from formation to realization: social and philosophical analysis]. Kharkiv: Osnova, 277 р. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті