ПЕРЕДУМОВИ СТАНОВЛЕННЯ ФОРМ ОПІКИ НАД ДІТЬМИ ПОЛЬЩІ (ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.166132Ключові слова:
опіка, виховання, благодійні товариства, будинки сиріт, притулки, виховний дім, ПольщаАнотація
У статі розкрито еволюцію форм опіки над дитиною у Польщі. Благодійність була однією з перших форм опіки. Опіка здійснювалася в основному через костел або релігійні інституції. Система опіки в Польщі розвивалася швидко, а інституції, які надавали допомогу дітям, було щораз більше. Громадсько-педагогічній ініціативі у царині опіки над дітьми-сиротами призвели до утворення благодійних товариств, які у складних соціально-економічних умовах створювали опікунські установи, дбали про задоволення потреб дітей. Зміст опікунсько-виховної діяльності, її аксіологічні домінанти змінювалися під впливом суспільних явищ, ступеня цивілізаційного розвитку.
Посилання
Dziubynska, Kh. (2014). Stanovlennia blahodiinykh tovarystv u Polshchi [The formation of charitable societies in Poland]. Pedahohichna teoriia i praktyka v konteksti intehratsiinykh protsesiv: materialy Mizhnarod. nauk.-prakt. konf. – Pedagogical theory and practice in the context of integration processes: Proceedings of International Scientific Practical Conference, April, 25 – 26. (pp.270–276). Ternopil. [in Ukrainian].
Karpenko, O. (2016). Teoretyko-metodychni zasady opiky nad ditmy u pedahohichnomu dorobku Yu.-Ch. Babitskoho [Theoretical and methodical principles of child custody in pedagogical work Yu.-Ch. Babitsky]. Scientific notes of the Vinnitsa Mikhail Kotsiubynsky State Pedagogical University. Series: Pedagogy and Psychology, Vol. 45, pp. 129–133. [in Ukrainian].
Mazhets, B. (2018). Przedszkola niepubliczne a kształtowanie sieci przedszkoli w Polsce [Orphanage as a center for the formation of the educational system in Poland (1918 – 1939)]. Human Studies. Series of “Pedagogy”, Vol. 7/39, pp. 172–184. [in Ukrainian].
Chepil, M., & Yakym, Yu. (2012). Budynok syrit yak oseredok tvorennia vykhovnoi systemy u Polshchi (1918 – 1939 rr.) [Orphanage as a center for the formation of the educational system in Poland (1918 – 1939)]. Scientific Herald of the Southern K. D. Ushinsky Ukrainian National Pedagogical University, Vol. 1 – 2, pp. 141 – 149. [in Ukrainian].
Yakym, Yu. (2010). Stanovlennia instytutsiinykh form vykhovannia ditei-syrit u Polshchi (1918 – 1939 rr.) [Formation of institutional forms of education of orphan children in Poland (1918 – 1939)]. Humanization of the educational process, Vol. LIII, part. II, pp. 164 –175. [in Ukrainian].
Badora, S., & Badora, K. (2002). Społeczne uwarunkowania niedostatków opieki [Social determinants of care deficiencies]. Compensation care system in a united Europe. (Eds.). S. Badora, D. Marzec. Krakow: Impuls, pp. 23–54.[in Polish].
Bartnicka, K., & Szybiak, I. (2001). Zarys historii wychowania [Outline of the history of education]. Warsaw: Żak, 220 p. [in Polish].
Dąbrowski, Z., & Kulpiński, F. (2002). Pedagogika opiekuńcza: historia, teoria, terminologia [Caring pedagogy: history, theory, terminology]. Olsztyn: Publ. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 207 p. [in Polish].
Dąbrowski, Z. (2006). Pedagogika opiekuńcza w zarysie 1 [Custody pedagogy in outline 1]. Olsztyn: University of Warmia and Mazury, 269 p. [in Polish].
Kęmpski, Cz. (2003). Idea miłosierdzia a dobroczynność i opieka [Idea of mercy and charity and care]. Lublin: UMCS Publ., 145 p. [in Polish].
Koralewski, K. (1918). Opieka Społeczna: (dobroczynność publiczna) [Social custody: (public charity)]. Warsaw: Nakł. Bookstore F. Hoesicka, 206 p. [in Polish].
Meissner-Łozińska, J. & Markiewicz Bronisław (2004). Encyklopedia Pedagogiczna ХХІ wieku [Educational Encyclopedia of ХХІ century]. Vol. III, M-O. Warsaw: Żak, pp. 79–80. [in Polish].
Przekłady z Dziennika praw Państwa dla Królewstwa Galicji i Wielkiego Księstwa Krakowskiego (1867). [Translations from the Journal of State Rights for the Kingdom of Galicia and the Grand Duchy of Krakow]. Lviv, p. 140. [in Polish].
Rudak, E. (2002). Pomoc dzieciom w czasie wojny: sympozium [Help for children during the war: symposium]. Warsaw: Foundation “My War Childhood”, 106 p. [in Polish].
Surdacki, M. (2002). Losy dzieci porzuconych w społeczeństwie europejskim do XX wieku [The fate of children abandoned in European society up to the XX century]. A child in the family and society.(Eds.). K. Jakubiak, W. Jamrożek. Bydgoszcz, pp. 141–165. [in Polish].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Молодь і ринок
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.