DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.166135

ФОРТЕПІАННІ ТВОРИ Ф. ЯКИМЕНКА: ІСТОРИКО-МУЗИКОЗНАВЧИЙ ТА ВИКОНАВСЬКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТИ

Ірина Гринчук, Тетяна Грищенко

Анотація


Заторкнуто проблему оновлення навчального і виконавського репертуару у класі фортепіано. Увагу зосереджено на аналізі фортепіанних творів українських композиторів XX століття на прикладі творчості Ф. Якименка. Розглянуто культурологічний, музикознавчий контексти, чинники, які вплинули на формування Ф. Якименка як композитора і виконавця. Проведено загальний огляд фортепіанної спадщини композитора у сукупності її теоретичних і методичних аспектів. Представлено мініатюри з циклу “Три п’єси на українські теми” як приклад цінного навчально-виконавського репертуару.


Ключові слова


фортепіанна творчість українських композиторів I половини XX ст.; композиторський стиль; Ф. Якименко; фортепіанний цикл; виконавсько-педагогічний аспект

Повний текст:

PDF

Посилання


Kashkadamova, N. B. (2017). Fortepianno-vykonavske mystetstvo Ukrainy. Istorychni narysy [Fortepian-performing arts of Ukraine. Historical Essays]. Lviv, 616 p. [in Ukrainian].

Klyn, V. (1980). Ukrainska radianska fortepianna muzyka [Ukrainian Soviet piano music]. Kyiv, 314 p. [in Ukrainian].

Kornii, L.P. & Siuta, B.O. (2014). Ukrainska muzychna kultura. Pohliad kriz viky [Ukrainian music culture. A look through the ages]. Kyiv: Muzychna Ukraina, 592 p. [in Ukrainian].

Matsenko, P. (1954). Yakymenko Fedir Stepanovych [Yakimenko Fedir Stepanovich]. Vinnipeg.

Mukha, A. (2004). Kompozytory Ukrainy ta ukrainskoi diaspory [Composers of Ukraine and the Ukrainian Diaspora]. Kyiv, 352 p. [in Ukrainian].

Novosiadla, I. (2015). Fedir Yakymenko: portret myttsia u dzerkali epokhy [Fedir Yakimenko: portrait of the artist in the mirror of the era]. Musical Ukrainian Studies: European Contex. (Ed.). L. Oparyk. Ivano-Frankivsk: Suprun V. P., pp. 112–123. [in Ukrainian].

Rudnytskyi, A. (1980). Pro muzyku i muzyk [About music and musicians]. Niu-York – Paryzh – Sidnei – Toronto. [in Ukrainian].

Ukrainska fortepianna muzyka. Pedahohichnyi repertuar dlia ditei ta yunatstva (2010). Chastyna III. [Ukrainian piano music. Pedagogical repertoire for children and youth. Part III]. (Ed.). O. Kozachuk. Kyiv: Muzychna Ukraina, 184 p. [in Ukrainian].

Ukrainska fortepianna muzyka XIX – pochatku XX st. u konteksti yevropeiskoho romantyzmu (zhanrovo-stylova dynamika) (2017). [Ukrainian piano music of the 19th and early 20th centuries in the context of European romanticism (genre-style dynamics)]. Kyiv: Lira, 224 p. [in Ukrainian].

Fortepianni tvory ukrainskykh kompozytoriv: navchalnyi posibnyk (2017). [Piano works of Ukrainian composers: tutorial. Issue 5]. (Ed.). I. Hrynchuk, O. Horbach. Ternopil: Aston, 96 p. [in Ukrainian].

Frait, O. V. (2000). Osoblyvosti vtilennia pryntsypu prohramnosti v ukrainskii fortepiannii muzytsi [Features of the implementation of the principle of programming in Ukrainian piano music]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 18 p. [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Кашкадамова Н. Б. Фортеп’янно-виконавське мистецтво України. Історичні нариси. Львів, 2017. 616 с.

Клин В. Українська радянська фортепіанна музика.  Київ: Наукова думка, 1980. 314 с.

Корній Л.П., Сюта Б.О. Українська музична культура. Погляд крізь віки. Київ: Муз. Україна, 2014. 592 с.

Маценко  П. Якименко Федір Степанович. Вінніпеґ 1954.

Муха А. Композитори України та української діаспори. Київ, 2004. 352 с.

Новосядла І. Федір Якименко: портрет митця у дзеркалі епохи. Музична україністика: європейський контекст. ред.-упор. Л. Опарик. Івано-Франківськ: Супрун В. П., 2015. С. 112–123.

Рудницький А. Про музику і музик. Нью-Йорк – Париж – Сідней – Торонто, 1980.

Українська фортепіанна музика. Педагогічний репертуар для дітей та юнацтва. Частина III. упорядники Т. Завадська, О. Козачук. Київ: Музична Україна, 2010. 184  с.

Українська фортепіанна музика ХІХ – початку ХХ ст. у контексті європейського романтизму (жанрово-стильова динаміка). Київ: Видавництво Ліра, 2017. 224 с.

Фортепіанні твори українських композиторів: навчальний посібник. Випуск 5. упоряд. : І. Гринчук, О. Горбач. Тернопіль: Астон, 2017. – 96 с.

Фрайт О. В. Особливості втілення принципу програмності в українській фортепіанній музиці: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства. Київ, 2000. 18 с.





ISSN 2308-4634 (Print), ISSN 2617-0825 (Online)