DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.166283

ІНТЕГРОВАНИЙ ПІДХІД ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ІНШОМОВНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ТУРИЗМОЗНАВСТВА

Наталія Івасів

Анотація


Розглядається проблема застосування інтегрованого підходу до професійної іншомовної підготовки майбутніх фахівців з туризмознавства. Крізь призму інтегрованого підходу висвітлюється інтегроване вивчення змісту та мови (CLIL – Content and Language Integrated Learning), в основі якого є паралельне набуття професійних і мовних компетенцій. Інтегрований підхід сприяє встановленню міжпредметних зв’язків з навчальною дисципліною “Іноземна мова професійного спрямування” і дисциплінами циклу професійної та практичної підготовки майбутніх фахівців з туризмознавства.

Ключові слова


інтегрований підхід; професійна іншомовна підготовка; майбутні фахівці з туризмознавства

Повний текст:

PDF

Посилання


Antonov, N. S. (1989). Intehratsiina funktsiia navchannia [Integration function of learning]. Kyiv: Osvita, 304 p. [in Ukrainian].

Borshcheva, O. V. (2011). Struktura intehrativnoho podkhoda k obucheniiu inostrannomu yazyku [The structure of the integration approach to foreign language learning]. Journal of M. A. Sholokhov Moscow State Humanitarian University. Series: pedagogy and psychology. No 1, p.p. 5–9. [in Russian].

Zagraiskaia, Yu. S. (2009). Metodika integrirovannogo obuchieniia angliiskomu yazyku i zarubiezhnoi litieraturie na zaniatiiakh po domashniemu chtieniiu [Methods of integrated learning of English language and foreign literature during the home reading classes]. Candidate’s thesis. Irkutsk, 168 p. [in Russian].

Zimniaia, Y. A. & Ziemtsova, E. V. (2008). Integrativnyi podkhod k otsenkie edinoi sotsyalno-profiessionalnoi kompietientnosti vypusknikov vuzov [Integration approach to the assessment of the unified social and professional competencies of university graduates]. Higher education today. No 5, pp. 14–19. [in Russian].

Ivasiv, N. S. (2018). Profesiina inshomovna pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv z turyzmoznavstva u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Professional Foreign Language Training of Prospective Tourism Studies Specialists in Higher Educational Institutions]. Candidate’s thesis. Khmelnytskyi, 435 p. [in Ukrainian].

Kozlovska, I. M. (1999). Teoretyko-metodolohichni aspekty intehratsii znan uchniv profesiino-tekhnichnoi shkoly: dydaktychni osnovy [Theoretical and methodological aspects of knowledge integration of vocational students: didactic basics]. Lviv: Svit, 302 p. [in Ukrainian].

Lobysheva, T. M. (2013). Formirovaniie profiessionalnoi kompietientnosti u budushchikh mieniedzherov industrii turizma na osnovie integrativnogo podkhoda [Forming of professional competence for future managers of the tourism industry on the basis of integrated approach]. Extended abstract of candidate’s thesis. Cheboksary, 24 p. [in Russian].

Tenishcheva, V. F. (2008). Intiegrativno-kontiekstnaia model formirovaniia profiessionalnoi kompietientsii [Integrative contextual model of the professional competence formation]. Doctor’s thesis. Moskov, 400 p. [in Russian].

Marsh, D. (2002). Content and Language Integrated Learning: The European Dimention. Actions, Trends and Foresight Potential. Available at: http://europa.eu.int/comm/education/languages/index.html (17.03.2017). [in English].

Marsh D. The relevance and potential of content and language integrated learning (CLIL) for achieving MT+2 in Europe submitted to European Commission DG EAC in September 2002. (2002). URL: http://userpage.fu-berlin.de/elc/bulletin/9/en/marsh.html (accessed 20 March 2017). [in English].

Oskina, N. (2015). Topicality of integrated approach to intensive foreign language teaching. Science and education. Journal of K. D. Ushynskyi South Ukrainian National Pedagogical University, No. 6, pp. 101–104. [in English].

Perez-Vidal C. (2009). The integration of content and language in the classroom: A European approach to education. CLIL across educational levels / eds. E. Dafouz and M. Guerrinni, Madrid: Richmond, pp. 3–16. [in English].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Антонов Н. С. Інтеграційна функція навчання. Київ: Освіта, 1989. 304 с.

Борщева О. В. Структура интегративного подхода к обучению иностранному языку. Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М. А. Шолохова. Серия “Педагогика и психология”. 2011. № 1. С. 5–9.

Заграйская Ю. С. Методика интегрированного обучения английскому языку и зарубежной литературе на занятиях по домашнему чтению: II курс, языковой вуз: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Иркутск, 2009. 168 с.

Зимняя И. А., Земцова Е. В. Интегративный подход к оценке единой социально-профессиональной компетентности выпускников вузов. Высшее образование сегодня. 2008. № 5. С. 14–19.

Івасів Н. С. Професійна іншомовна підготовка майбутніх фахівців з туризмознавства у вищих навчальних закладах: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Хмельницький, 2018. 435 с.

Козловська І. М. Теоретико-методологічні аспекти інтеграції знань учнів професійно-технічної школи: дидактичні основи: моногр. / за ред. С. У. Гончаренка. Львів: Світ, 1999. 302 с.

Лобышева Т. М. Формирование профессиональной компетентности у будущих менеджеров индустрии туризма на основе интегративного подхода: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. Чебоксары, 2013. 24 с.

Тенищева В. Ф. Интегративно-контекстная модель формирования профессиональной компетенции: дис. … д-ра пед. наук. – Москва, 2008. 400 с.

Marsh D. Content and Language Integrated Learning: The European Dimention. Actions, Trends and Foresight Potential. 2002. URL: http://europa.eu.int/comm/education/languages/index.html (дата звернення: 17.03.2017).

Marsh D. The relevance and potential of content and language integrated learning (CLIL) for achieving MT+2 in Europe submitted to European Commission DG EAC in September 2002. URL: http://userpage.fu-berlin.de/elc/bulletin/9/en/marsh.html (дата звернення: 20.03.2017).

Oskina N. Topicality of integrated approach to intensive foreign language teaching. Наука і освіта: наук.-практ. журн. Південноукр. нац. пед. ун-ту ім. К. Д. Ушинського. 2015. № 6. С. 101–104.

Perez-Vidal C. The integration of content and language in the classroom: A European approach to education. CLIL across educational levels / eds. E. Dafouz and M. Guerrinni, Madrid: Richmond, 2009. P. 3–16.





ISSN 2308-4634 (Print), ISSN 2617-0825 (Online)