ПОЛІФУНКЦІОНАЛЬНІСТЬ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ КОНЦЕРТМЕЙСТЕРА ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА

Автор(и)

  • Олена Переверзєва

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.166385

Ключові слова:

концертмейстер, професійна діяльність, професійні вимоги, дитяча школа мистецтв, методика підготовки концертмейстера

Анотація

У статті розглянуто процес професійної роботи концертмейстера в умовах дитячої школи мистецтв, досліджено своєрідність професійної діяльності концертмейстера в межах навчальних дисциплін, які частково або повністю виходять за межі академічного музичного навчання, систематизовано і конкретизовано професійні вимоги до концертмейстера для різних художніх спеціальностей дитячої школи мистецтв, узагальнено і сформульовано завдання професійної підготовки концертмейстера до роботи в умовах школи мистецтв, запропоновано деякі методичні аспекти підготовки концертмейстерів в умовах навчання у закладі вищої освіти.

Біографія автора

Олена Переверзєва

викладач кафедри теорії і методики музичної освіти та хореографії Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького

Посилання

Abramova O.A. (2000) Nekotorye osobennosti raboty kontsertmeystera v klasse spetsialnogo dirizhirovaniya na dirizhersko-khorovom otdelenii [Some features of the accompanist’s work in the class of special conducting in the conducting and choir department]. Derzhavin readings. Art history. Socio-cultural activities: Materials of the teachers and graduate students scientific conference. Tambov: Izd-vo TGU im. G.R. Derzhavina. pp. 71–72. [in Russian].

Vinogradov K. (1988) O spetsifike tvorcheskikh vzaimootnosheniy pianista-kontsertmeystera i pevtsa [On the specifics of the creative relationship of the pianist-accompanist and singer]. Musical performance and modernity. Digest of articles. (Ed.). M.A.Smirnov. Moscov: Muzyka pp.156–181. [in Russian].

Vorotnoy M.V. (1999) O kontsertmeysterskom masterstve pianista: k probleme polucheniya kvalifikatsii v Vuze [Concerning the accompanist skills of a pianist: on the problem of obtaining qualifications in high school]. Problems of musical education and pedagogy: Collection of scientific papers. (Ed.) N.K. Terenteva. – Vyp. 2. – pp. 66–70. [in Russian].

Kryukova I.A. (1980) Metody formirovaniya improvizatsionnykh umeniy studentov v protsesse kontsertmeysterskoy podgotovki [Methods of forming improvisational skills of students in the process of accompaniment training]. Questions of piano pedagogy. Moscov. pp.124–131. [in Russian].

Kubantseva Ye.I. (2001) Protsess uchebnoy raboty kontsertmeystera s solistom i khorom [The process of academic work of the accompanist with a soloist and choir]. Music at school. No. 5. pp.72–75. [in Russian].

Khaykina T.Ya. (0997) Zadachi kontsertmeystera-pianista khoreograficheskogo klassa [Tasks of the accompanist-pianist of the choreographic class]. The review results of the teachers methodological works of the culture and art educational institutions for the 1995-96 academic year. Tambov. pp.110–112. [in Russian].

Shenderovich Ye.M. (1996) V kontsertmeysterskom klasse: Razmyshleniya pedagoga [In concertmaster class: Teacher’s thoughts]. Moscov: Muzyka. 207 p. [in Russian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті