СТРУКТУРА ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО МОРСЬКОГО ФАХІВЦЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.167400Ключові слова:
компетентнісний підхід, професійна компетентність, структура компетентності, морський фахівець, професійна підготовкаАнотація
У статті на основі аналізу досвіду науковців щодо визначення структури професійної компетентності майбутніх морських фахівців запропоновано власний компонентний її склад, що ґрунтується на сучасному стані морської галузі та завданнях модернізації вищої морської освіти України. Автором у структурі професійної компетентності майбутніх морських фахівців виділено чотири змістові константи: компетентнісно-результативна, професійно-виробнича (практична), культурно-комунікативна, особистісно-професійна.
Посилання
Emad, G., & Roth, W. M. (2008). Contradictions in the practices of training for and assessment of competency: A case study from the maritime domain. Education+ Training, No.50(3), pp.260–272. Available at: https://doi.org/10.1108/00400910810874026.[in English].
Tarnapowicz, D. & Matuszak, Z. (2015). Specificity of training marine electro automation officers at the faculty of mechanical engineering of Maritime University of Szczecin. General and Professional Education, No.2, pp.84–91. Available at: http://genproedu.com/paper/2015-02/084-091.pdf. [in English].
Ablogin, D.A. & Chiker, V.A. (2017). Vzaimosvyaz effektivnosti deyatelnosti morskikh spetsialistov s ikh professionalnymi i lichnostnymi kachestvami [The relationship of the performance of marine specialists with their professional and personal qualities]. Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences. Organizational and labor Psychology, No.2 (1), pp.137–160. [in Russian].
Galak, G.I. & Fadyushin, S.G. (2010). Otsenka subyektivnykh kachestv personala. ekspluatiruyushchego morskoye sudno. kak usloviye podgotovki morskikh spetsialistov [Assessment of the subjective qualities of personnel operating a ship, as a condition for the training of marine specialists]. Problems of modern education. Proceedings of the international scientific-practical conference. Penza-Yerevan-Prague, pp.398–404. [in Russian].
Hlikman, S. (2018). Metodychne zabezpechennia formuvannia profesiinykh yakostei maibutnikh sudnovodiiv [The methodical provision for forming of the future ship’s navigators’ professional qualities]. Youth & market, Vol.6 (161), pp.128–133. [in Ukrainian].
Efentyev, V.P. (2005). Teoriya i praktika upravleniya kachestvom nepreryvnoy professionalnoy podgotovki morskikh spetsialistov v akademicheskom komplekse [Theory and practice of quality management of continuous professional training of marine specialists in the academic complex]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Baltic Fishing Fleet State Academy, Kaliningrad. [in Russian].
Zykova, V.N. (2002). Formirovaniye inoyazychnoy professionalno-kommunikativnoy kompetentsii studentov sudovoditelskikh fakultetov [Formation of foreign language professional-communicative competence of students of navigational faculties]. Candidate’s thesis. Saint Petersburg State University, St. Petersburg. [in Russian].
Motornaya, S.E. (2010). Rol kultury v razvitii nravstvenno-eticheskoy sfery konkurentosposobnoy lichnosti budushchikh vypusknikov tekhnicheskogo vuza v protsesse professionalnoy podgotovki [The role of culture in the development of the moral and ethical sphere of the competitive personality of future graduates of a technical college in the process of vocational training]. Vestnik SevGTU. Pedagogika, No.105, pp.7–12. [in Russian].
Osadchyi, V.V. (2013). Systema informatsiino-tekhnolohichnoho zabezpechennia profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv v umovakh pedahohichnoho universytetu [The system of informational and technological support for the training of future teachers in the conditions of a pedagogical university]. Doctor’s thesis. Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsiubynsky, Vinnytsia. [in Ukrainian].
Sevastyanova, I.V. & Motornaya, S.E. (2016). Morskoy spetsialist segodnya: svyaz lichnostnykh kachestv s usloviyami raboty [Marine specialist today: connection of personal qualities with working conditions]. Science and modernity. Vol.1(7), pp.149-157. Available at: http://ucom.ru/doc/ns.2016.01.pdf. [in Russian].
Sokol, I.V. (2011). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh sudnovodiiv u protsesi vyvchennia fakhovykh dystsyplin [Future navigators professional competence formation in the process of special disciplines study]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kherson State University, Kherson, 20 p. [in Ukrainian].
Fadeyeva, V.V. (2001). Formirovaniye informatsionno-kompyuternoy gotovnosti budushchikh voyenno-morskikh spetsialistov [Formation of information and computer readiness of future naval specialists]. Candidate’s thesis. Kaliningrad State University, Kaliningrad. [in Russian].
Tsibulskaya, E.V. (2001). Teoriya i metody professionalnogo yazykovogo obrazovaniya morskikh sudovoditeley [Theory and methods of professional language education of marine navigators]. Doctor’s thesis. Siberian State University of Water Transport, Novosibirsk. [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Молодь і ринок
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.