DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.167400

СТРУКТУРА ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО МОРСЬКОГО ФАХІВЦЯ

Сергій Волошинов

Анотація


У статті на основі аналізу досвіду науковців щодо визначення структури професійної компетентності майбутніх морських фахівців запропоновано власний компонентний її склад, що ґрунтується на сучасному стані морської галузі та завданнях модернізації вищої морської освіти України. Автором у структурі професійної компетентності майбутніх морських фахівців виділено чотири змістові константи: компетентнісно-результативна, професійно-виробнича (практична), культурно-комунікативна, особистісно-професійна.


Ключові слова


компетентнісний підхід; професійна компетентність; структура компетентності; морський фахівець; професійна підготовка

Повний текст:

PDF

Посилання


Emad, G., & Roth, W. M. (2008). Contradictions in the practices of training for and assessment of competency: A case study from the maritime domain. Education+ Training, No.50(3), pp.260–272. Available at: https://doi.org/10.1108/00400910810874026.[in English].

Tarnapowicz, D. & Matuszak, Z. (2015). Specificity of training marine electro automation officers at the faculty of mechanical engineering of Maritime University of Szczecin. General and Professional Education, No.2, pp.84–91. Available at: http://genproedu.com/paper/2015-02/084-091.pdf. [in English].

Ablogin, D.A. & Chiker, V.A. (2017). Vzaimosvyaz effektivnosti deyatelnosti morskikh spetsialistov s ikh professionalnymi i lichnostnymi kachestvami [The relationship of the performance of marine specialists with their professional and personal qualities]. Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences. Organizational and labor Psychology, No.2 (1), pp.137–160. [in Russian].

Galak, G.I. & Fadyushin, S.G. (2010). Otsenka subyektivnykh kachestv personala. ekspluatiruyushchego morskoye sudno. kak usloviye podgotovki morskikh spetsialistov [Assessment of the subjective qualities of personnel operating a ship, as a condition for the training of marine specialists]. Problems of modern education. Proceedings of the international scientific-practical conference. Penza-Yerevan-Prague, pp.398–404. [in Russian].

Hlikman, S. (2018). Metodychne zabezpechennia formuvannia profesiinykh yakostei maibutnikh sudnovodiiv [The methodical provision for forming of the future ship’s navigators’ professional qualities]. Youth & market, Vol.6 (161), pp.128–133. [in Ukrainian].

Efentyev, V.P. (2005). Teoriya i praktika upravleniya kachestvom nepreryvnoy professionalnoy podgotovki morskikh spetsialistov v akademicheskom komplekse [Theory and practice of quality management of continuous professional training of marine specialists in the academic complex]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Baltic Fishing Fleet State Academy, Kaliningrad. [in Russian].

Zykova, V.N. (2002). Formirovaniye inoyazychnoy professionalno-kommunikativnoy kompetentsii studentov sudovoditelskikh fakultetov [Formation of foreign language professional-communicative competence of students of navigational faculties]. Candidate’s thesis. Saint Petersburg State University, St. Petersburg. [in Russian].

Motornaya, S.E. (2010). Rol kultury v razvitii nravstvenno-eticheskoy sfery konkurentosposobnoy lichnosti budushchikh vypusknikov tekhnicheskogo vuza v protsesse professionalnoy podgotovki [The role of culture in the development of the moral and ethical sphere of the competitive personality of future graduates of a technical college in the process of vocational training]. Vestnik SevGTU. Pedagogika, No.105, pp.7–12. [in Russian].

Osadchyi, V.V. (2013). Systema informatsiino-tekhnolohichnoho zabezpechennia profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv v umovakh pedahohichnoho universytetu [The system of informational and technological support for the training of future teachers in the conditions of a pedagogical university]. Doctor’s thesis. Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsiubynsky, Vinnytsia. [in Ukrainian].

Sevastyanova, I.V. & Motornaya, S.E. (2016). Morskoy spetsialist segodnya: svyaz lichnostnykh kachestv s usloviyami raboty [Marine specialist today: connection of personal qualities with working conditions]. Science and modernity. Vol.1(7), pp.149-157. Available at: http://ucom.ru/doc/ns.2016.01.pdf. [in Russian].

Sokol, I.V. (2011). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh sudnovodiiv u protsesi vyvchennia fakhovykh dystsyplin [Future navigators professional competence formation in the process of special disciplines study]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kherson State University, Kherson, 20 p. [in Ukrainian].

Fadeyeva, V.V. (2001). Formirovaniye informatsionno-kompyuternoy gotovnosti budushchikh voyenno-morskikh spetsialistov [Formation of information and computer readiness of future naval specialists]. Candidate’s thesis. Kaliningrad State University, Kaliningrad. [in Russian].

Tsibulskaya, E.V. (2001). Teoriya i metody professionalnogo yazykovogo obrazovaniya morskikh sudovoditeley [Theory and methods of professional language education of marine navigators]. Doctor’s thesis. Siberian State University of Water Transport, Novosibirsk. [in Russian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Emad G., & Roth W. M. (2008). Contradictions in the practices of training for and assessment of competency: A case study from the maritime domain. Education+Training, 50(3), pp. 260–272. Available at: https://doi.org/10.1108/00400910810874026.

Tarnapowicz D. & Matuszak Z. (2015). Specificity of training marine electro automation officers at the faculty of mechanical engineering of Maritime University of Szczecin. General and Professional Education, 2, pp.84–91. Available at: http://genproedu.com/paper/2015-02/084-091.pdf.

Аблогин Д.А., Чикер В.А. Взаимосвязь эффективности деятельности морских специалистов с их профессиональными и личностными качествами. Институт психологии Российской академии наук. Организационная психология и психология труда, №2 (1). 2017. C.137–160.

Галак Г.И., Фадюшин С.Г. Оценка субъективных качеств персонала, эксплуатирующего морское судно, как условие подготовки морских специалистов. Проблемы современного образования, Материалы международной научно-практической конференции. Пенза-Ереван-Прага, 2010. C. 398–404.

Глікман С. Методичне забезпечення формування професійних якостей майбутніх судноводіїв. Молодь і ринок. № 6 (161). 2018. C.128–133.

Ефентьев В.П. Теория и практика управления качеством непрерывной профессиональной подготовки морских специалистов в академическом комплексе : автореф. дис. докт. пед. наук. Балтийская государственная академия рыбопромыслового флота. Калининград, 2005.

Зыкова В.Н. Формирование иноязычной профессионально-коммуникативной компетенции студентов судоводительских факультетов: дис. канд. пед. наук. Санкт-Петербургский государственный университет, Санкт-Петербург.2002.

Моторная С.Е. Роль культуры в развитии нравственно-этической сферы конкурентоспособной личности будущих выпускников технического вуза в процессе профессиональной подготовки. Вестник СевГТУ. Педагогика. № 105. 2010. С.7–12.

Осадчий В.В. Система інформаційно-технологічного забезпечення професійної підготовки майбутніх учителів в умовах педагогічного університету: дис. д-ра пед. наук. Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. Вінниця, 2013

Севастьянова И.В., Моторная С.Е. (2016). Морской специалист сегодня: связь личностных качеств с условиями работы. Наука и современность. №1(7). 2016. С.149–157. URL :http://ucom.ru/doc/ns.2016.01.pdf.

Сокол І.В. Формування професійної компетентності майбутніх судноводіїв у процесі вивчення фахових дисциплін: автореф. дис. канд. пед. наук. Херсонський державний університет, Херсон, 2011. 20 с.

Фадеева, В.В. Формирование информационно-компьютерной готовности будущих военно-морских специалистов: дис. канд. пед. наук. Калининградский государственный университет. Калининград, 2001.

Цибульская Е.В. (2001). Теория и методы профессионального языкового образования морских судоводителей: дис. докт. пед. наук. Новосибирская государственная академия водного транспорта. Новосибирск, 2001.





ISSN 2308-4634 (Print), ISSN 2617-0825 (Online)