DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.168367

ДОСЛІДЖЕННЯ АСПЕКТІВ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ У ВЧИТЕЛІВ СИСТЕМИ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

Оксана Микитюк, Андрій Зачепа, Андрій Микитюк

Анотація


Стаття присвячена проблемам психічного здоров’я учителів системи післядипломної педагогічної освіти. Авторами висвітлено результати емпіричного дослідження стану емоційного вигорання у вчителів системи післядипломної педагогічної освіти у контексті дослідження психічного здоров’я. Дослідження проводились з використанням трьох методик з групами вчителів, які проходили курсову підготовку у системі післядипломної педагогічної освіти. Окреслено шляхи запобігання емоційному вигоранню у педагогів (як превентивно-профілактичні, так і психокорекційні) з використанням треніногових занять, інтерактивних технологій, інших технологій формування елементів сприятливого екосередовища.

Ключові слова


психічне здоров’я; синдром емоційного вигорання; вчителі системи післядипломної педагогічної освіти; сприятливе екосередовище

Повний текст:

PDF

Посилання


Akindinkva, I. (2001). Metody psichologicheskoy pomochu rabote s posledstviamy cundroma emosialnogo vugorana spesialistow pomogayshich profesiy [Methods of psychological assistance to work with the effects of the burnout syndrome of specialists of helping professions]. Psychological Journal. Vol. 17. No.4, pp. 56–72. [in Ukrainian].

Bodrow V.A. (2000). Informasioniy stress [Informational stress: a textbook for universities]. Мoskow, 352 p. [in Russian].

Boyko V.V. (2006). Energia emisiy i obchenia: vsglad na sebya i na drygich [The energy of emotions in communication: a look at yourself and others ]. Мoskow, 472 p. [in Russian].

Bylatevich, H.M. (2004). Sundrom emosiynogo vigoranna [The syndrome of emotional burnout of a teacher]. Candidate’s thesis. Кyiv, 19 p. [in Ukrainian].

Vodopjanowa, N. E. (2005). Sindrom vigarania; diagnostika i profilaktica [Burnout syndrome: diagnosis and prevention]. Saint Petersburg, 336 p. [in Russian].

Kirkchler, E. (2004). Motivasia w organizaciach. Psichologia truda i organizacionnaja psichologia [Motivation in organizations. Labor psychology and organizational psycholog]. Charkow, 168 p. [in Ukrainian].

Kitaew-Smuk, L.A. (1983). Psichologia stressa [Stress psychology]. Мoscov, 368 p. [in Russian].

Kurland, Z. N. (1992). Pedagogicheskie sposobnosty i professionalnaja ustoychivost [Pedagogical abilities and professional stability]. Оdesa, 122 p. [in Ukrainian].

Mykytyuk, O.M. (2013). Teoretyko-metodologichni sacady formyvanna cozsioecologichnoi competentnosti vchetuliw y sustemi pisladuplomnoi pedagpgichnoi osvity [Theoretical and methodological ambush formating social and ecological competences of teachers in systematic teaching and educational systems: [monograph]. Lviv, 368 p. [in Ukrainian].

Mykytyuk, O.M. (2009). Kompetentnisniy pidchid do zabezpechenna zdorowogo sposoby hutta y spriatluvomy ecoseredovuchi [Competent training for children in a healthy way of living in a healthy environment]. Lviv, 136 p. [in Ukrainian].

Mitina, L.M. (2001). Emosionalna gibkost ychitela: Psichologicheskoe soderzanie, diagnostika. [Emotional flexibility of the teacher: psychological content, diagnosis, correction]. Moscov, 190 p. [in Russian].

Maslach, C. & Golberg, J. (1998). Prevention of burnout: New perspectives. Applied and preventive Psychology. Vol. 7. pp. 63–74. [in English].

Maslach, C., (1978) (б). Job burnout: How people cope. Public Welfare. 36(2). pp. 56–58. [in English].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Акиндинова И. А. Методы психологической помощи работе с последствиями синдрома эмоционального выгорания специалистов помогающих профессий. Психологический журнал. 2001. Т. 17. № 4. С. 56–72.

Бодров В.А. Информационный стресс: учебное пособие для вузов. Москва, 2000. 352 с.

Бойко В.В. Энергия эмоций в общении: взгляд на себя и на других. Москва, 2006. 472 с.

Булатевич Н.М. Синдром емоційного вигоряння вчителя : автореф. дис. канд. психол. наук: спец. 19.00.04 “Медична психологія”. Київ, 2004. 19 с.

Водопьянова Н.Е., Старченкова Е.С. Синдром выгорания: диагностика и профилактика. Санкт Петербург, 2005. 336 с.

Кирхлер Э., Родлер К. Мотивация в организациях. Психология труда и организационная психология. Харьков. 2004. 168 с.

Китаев-Смык Л.А. Психология стресса. Москва, 1983. 368 c.

Курлянд З. Н. Педагогические способности и профессиональная устойчивость.Одесса, 1992. 122 с.

Микитюк О. М. Теоретико-методологічні засади формування соціо-екологічної компетентності учителів у системі післядипломної педагогічної освіти. Львів, 2013. 368 с.

Микитюк О. М., Шиян О. І. Компетентнісний підхід до забезпечення здорового способу життя у сприятливому екосередовищі : [навч.-метод. посіб. для слухачів системи післядипломної педагогічної освіти]. (Гриф МОН № 1.4/18-1845 від 25.05.2009 р.). Львів, 2009. 36 с.

Митина Л. М., Асмаковец Е.С. Эмоциональная гибкость учителя: психологическое содержание, диагностика, коррекция. Москва, 2001. 190 с.

Maslach C. & Golberg J. Prevention of burnout: New perspectives. Applied and preventive Psychology. 1998. Vol. 7. pp. 63–74.

Maslach C., 1978 (б). Job burnout: How people cope. Public Welfare. 36(2). pp. 56–58.





ISSN 2308-4634 (Print), ISSN 2617-0825 (Online)