КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ: СУТНІСТЬ І ОСОБЛИВОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.168369Ключові слова:
молодші школярі, мислення, критичне мислення, інтелектуальні техніки, комунікативні техніки, структура критичного мислення, особливості критичного мисленняАнотація
У статті акцентовано увагу на проблемі переорієнтації освітнього процесу початкової школи на забезпечення ефективних умов для розвитку в учнів критичного мислення. Уточнено сутність понять “мислення” і “критичне мислення”. Визначено структуру критичного мислення: постановка проблеми, пошук інформації, чітка аргументація, прийняття рішення. Розкрито зміст кожного структурного компонента та визначено роль учителя початкової школи на кожному з них. Визначено особливості критичного мислення молодших школярів, як-от: самостійність, аналітичність, логічність, соціальність.
Посилання
Barabash, O. & Hlynianiuk, N. (2018). Vchymosia mirkuvaty samostiino ta rozvazhlyvo [Learn to think independently and reasonably]. Primary school teacher. No.11. pp. 3–7. [in Ukrainian].
Batrun, I. V. (2018). Tekhnolohiya rozvytku krytychnoho myslennia i suchasnyi osvitnii protses [Technology of critical thinking development and the modern educational process]. Pedagogical Workshop. No.1 January, pp. 9–16. [in Ukrainian].
Honcharenko, S. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv, 376 p. [in Ukrainian].
Innovatsiini tekhnolohii navchannia vid A do Ya (2011). [Innovational technologies of teaching from A to I]. (Ed.). Valentyna Volkova. Kyiv, 96 p. [in Ukrainian].
Krytychne myslennia [Critical thinking]. Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/ (Accessed 16 February 2019) [in Ukrainian].
Martynenko, S. M. (2009). Systema pidhotovky vchytelia pochatkovykh klasiv do diahnostychnoi diialnosti [System of primary school teacher training to diagnostic activity]. Doctor’s thesis. Kyiv, 476 p. [in Ukrainian].
Matonina, R. D. (2013). Rozvytok krytychnoho myslennia uchniv pochatkovykh klasiv [Development of critical thinking of primary school pupils]. Kharkiv, 175 p. [in Ukrainian].
Navolokova, N. P. (2014). Tekhnolohiia rozvytku krytychnoho myslennia [Technology of critical thinking development]. Pedagogical Workshop. No.4. April, pp. 28–31. [in Ukrainian].
Parashchenko, I. I. (2015). Rozvytok krytychnoho myslennia na suchasnykh urokakh chytannia v pochatkovii shkoli [Critical thinking development at the modern lessons of reading in primary school].Primary Education and Upbringing. No.28–29. October, pp. 2–7. [in Ukrainian].
Pometun, O., Pylypchatina, L., Sushchenko, I. & Diukov, V. (2010). Osnovy krytychnoho myslennia [Foundations of critical thinking]. Optional course curriculum for the Pupils of Profile Classes of Social-Humanitarian Orientation. Native School. No.9. pp. 24–36. [in Ukrainian].
Tiahlo, O.V. (2008). Krytychne myslennia [Critical thinking]. Manual. Kharkiv, 189 p. [in Ukrainian].
Khalpern, D. Psykholohyia krytycheskoho myshlenyia [Psychology of critical thinking]. Available at: https://www.e-reading.club/bookreader.php/110655/Halpern_-_Psihologiya_kriticheskogo_ myshleniya.html. (Accessed 10 February 2019). [in Russian].
Shkvyr, O. L. (2010). Lohika: kurs lektsii z opornymy skhemamy [Logics: lectures course with supporting schemes]. Manual for the students of pedagogical institutes. Khmelnytskyi, 42 p. [in Ukrainian].
Shpichko, Yu. O. (2015). Synkvein yak pryiom tekhnolohii rozvytku krytychnoho myslennia [Cinquain as a method of technology of critical thinking development]. Pedagogical Workshop. No.1. January, pp. 25–28. [in Ukrainian].
Scriven, M., Paul RW Critical Thinking AS Defined By The National Council For Excellence In Critical Thinking, 1987. Available at: http://www.criticalthinking.org/pages/defining-critical-thinking/766. (Accessed 10 February 2019). [in English].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Молодь і ринок
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.