DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.168369

КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ: СУТНІСТЬ І ОСОБЛИВОСТІ

Оксана Шквир

Анотація


У статті акцентовано увагу на проблемі переорієнтації освітнього процесу початкової школи на забезпечення ефективних умов для розвитку в учнів критичного мислення. Уточнено сутність понять “мислення” і “критичне мислення”. Визначено структуру критичного мислення: постановка проблеми, пошук інформації, чітка аргументація, прийняття рішення. Розкрито зміст кожного структурного компонента та визначено роль учителя початкової школи на кожному з них. Визначено особливості критичного мислення молодших школярів, як-от: самостійність, аналітичність, логічність, соціальність.


Ключові слова


молодші школярі; мислення; критичне мислення; інтелектуальні техніки; комунікативні техніки; структура критичного мислення; особливості критичного мислення

Повний текст:

PDF

Посилання


Barabash, O. & Hlynianiuk, N. (2018). Vchymosia mirkuvaty samostiino ta rozvazhlyvo [Learn to think independently and reasonably]. Primary school teacher. No.11. pp. 3–7. [in Ukrainian].

Batrun, I. V. (2018). Tekhnolohiya rozvytku krytychnoho myslennia i suchasnyi osvitnii protses [Technology of critical thinking development and the modern educational process]. Pedagogical Workshop. No.1 January, pp. 9–16. [in Ukrainian].

Honcharenko, S. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv, 376 p. [in Ukrainian].

Innovatsiini tekhnolohii navchannia vid A do Ya (2011). [Innovational technologies of teaching from A to I]. (Ed.). Valentyna Volkova. Kyiv, 96 p. [in Ukrainian].

Krytychne myslennia [Critical thinking]. Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/ (Accessed 16 February 2019) [in Ukrainian].

Martynenko, S. M. (2009). Systema pidhotovky vchytelia pochatkovykh klasiv do diahnostychnoi diialnosti [System of primary school teacher training to diagnostic activity]. Doctor’s thesis. Kyiv, 476 p. [in Ukrainian].

Matonina, R. D. (2013). Rozvytok krytychnoho myslennia uchniv pochatkovykh klasiv [Development of critical thinking of primary school pupils]. Kharkiv, 175 p. [in Ukrainian].

Navolokova, N. P. (2014). Tekhnolohiia rozvytku krytychnoho myslennia [Technology of critical thinking development]. Pedagogical Workshop. No.4. April, pp. 28–31. [in Ukrainian].

Parashchenko, I. I. (2015). Rozvytok krytychnoho myslennia na suchasnykh urokakh chytannia v pochatkovii shkoli [Critical thinking development at the modern lessons of reading in primary school].Primary Education and Upbringing. No.28–29. October, pp. 2–7. [in Ukrainian].

Pometun, O., Pylypchatina, L., Sushchenko, I. & Diukov, V. (2010). Osnovy krytychnoho myslennia [Foundations of critical thinking]. Optional course curriculum for the Pupils of Profile Classes of Social-Humanitarian Orientation. Native School. No.9. pp. 24–36. [in Ukrainian].

Tiahlo, O.V. (2008). Krytychne myslennia [Critical thinking]. Manual. Kharkiv, 189 p. [in Ukrainian].

Khalpern, D. Psykholohyia krytycheskoho myshlenyia [Psychology of critical thinking]. Available at: https://www.e-reading.club/bookreader.php/110655/Halpern_-_Psihologiya_kriticheskogo_ myshleniya.html. (Accessed 10 February 2019). [in Russian].

Shkvyr, O. L. (2010). Lohika: kurs lektsii z opornymy skhemamy [Logics: lectures course with supporting schemes]. Manual for the students of pedagogical institutes. Khmelnytskyi, 42 p. [in Ukrainian].

Shpichko, Yu. O. (2015). Synkvein yak pryiom tekhnolohii rozvytku krytychnoho myslennia [Cinquain as a method of technology of critical thinking development]. Pedagogical Workshop. No.1. January, pp. 25–28. [in Ukrainian].

Scriven, M., Paul RW Critical Thinking AS Defined By The National Council For Excellence In Critical Thinking, 1987. Available at: http://www.criticalthinking.org/pages/defining-critical-thinking/766. (Accessed 10 February 2019). [in English].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Барабаш О., Глинянюк Н. Вчимося міркувати самостійно та розважливо. Учитель початкової школи. 2018. № 11. С. 3–7.

Батрун І. В. Технологія розвитку критичного мислення і сучасний освітній процес. Педагогічна майстерня. № 1. Січень. 2018. С. 9–16.

Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ, 1997. 376 с.

Інноваційні технології навчання від А до Я / упор. Валентина Волкова. Київ, 2011. 96 с.

Критичне мислення. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/критичне_мислення. (дата звернення: 16.02.2019).

Мартиненко С. М. Система підготовки вчителя початкових класів до діагностичної діяльності: дис. … доктор. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2009. 476 с.

Матоніна Р. Д. Розвиток критичного мислення учнів початкових класів. Харків, 2013. 175 с.

Наволокова Н. П. Технологія розвитку критичного мислення. Педагогічна майстерня. 2014. № 4. Квітень. С. 28–31.

Паращенко І. І. Розвиток критичного мислення на сучасних уроках читання в початковій школі. Початкове навчання та виховання. 2015. № 28–29. Жовтень. С. 2–7.

Пометун О., Пилипчатіна Л., Сущенко І., Дюков В. Основи критичного мислення. Навчальна програма курсу за вибором для учнів профільних класів соціально-гуманітарного напряму. Рідна школа. 2010. № 9. С. 24–36.

Тягло О.В. Критичне мислення: Навчальний посібник. Харків, 2008. 189 с.

Халперн Д. Психология критического мышления URL: https://www.e-reading.club/bookreader.php/110655/Halpern_-_Psihologiya_kriticheskogo_ myshleniya.html. (дата звернення: 10.02.2019).

Шквир О. Л. Логіка: курс лекцій з опорними схемами. Навчальний посібник для студентів педагогічних інститутів. Хмельницький, 2010. 42 с.

Шпічко Ю. О. Синквейн як прийом технології розвитку критичного мислення. Педагогічна майстерня. 2015. № 1. Січень. С. 25–28.

Scriven M., Paul RW Critical Thinking AS Defined By The National Council For Excellence In Critical Thinking, 1987. URL: http://www.criticalthinking.org/pages/defining-critical-thinking/766. (дата звернення: 10.02.2019).





ISSN 2308-4634 (Print), ISSN 2617-0825 (Online)