DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.168639

ІНШОМОВНА ОСВІТА ДОРОСЛИХ У ШВЕЦІЇ

Інна Фельцан

Анотація


Система іншомовної освіти дорослих у Швеції заслуговує уваги українських науковців як така, що ввібрала в себе передові тенденції сучасної педагогічної практики та зберегла традиції вищих народних шкіл, як основи зародження освітніх рухів для дорослих у Європі. Перші місця у світі за показниками іншомовної грамотності свідчать про ефективність національної стратегії Швеції у цьому питанні. Багатонаціональність, яка сьогодні вилилася у культурне різноманіття шведського суспільства, стан та проблематика функціонування шведської мови поряд з англійською у країні, говорять про спільні виклики, що постають перед шведським та українським народами у контексті глобалізації та міграції.

Ключові слова


освіта дорослих; вищі народні школи; муніципалітети; неформальна освіта; безперервне навчання; андрагогіка

Повний текст:

PDF

Посилання


Andersson, M. (2013). English in Sweden: English as a Second Language in Sweden in a Theoretical Perspective. URL: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:624770/FULLTEXT01.pdf

Andersson, P., Köpsén, S., Larson, A., Milana, M. (2013). Qualification paths of adult educators in Sweden and Denmark. Studies in Continuing Education. Volume 35 (1).

Beach, D. (2006). Humanism and creativity in restructured adult education in Sweden. Ethnography and Education. Volume 1(2).

Bolton, K., Kuteeva, M. (2012). English as an academic language at a Swedish university: Parallel language use and the threat of English. Journal of Multilingual and Multicultural Development. URL:https://www.researchgate.net/publication/254333081_English_as_an_academic_language_at_a_Swedish_university_Parallel_language_use_and_the_threat_of_English

Cabau, B. (2009). Language‐in‐education issues: Sweden as case study. Educational Studies,35(4),379389.https://doi.org/10.1080/03055690802648366

Education First Ltd. (2018). Индекс EF EPI. Уровень владения английским языком EF. URL: https://www.ef.com/wwru/epi/

Fejes, A., Runesdotter, C., Wärvik, G.-Britt (2016). Marketisation of adult education: principals as business leaders, standardised teachers and responsibilised students. International Journal of Lifelong Education. Volume 35 (6).

Hultgren, A. K. (2018). The Englishization of Nordic universities: What do scientists think? European Journal of Language Policy. URL: https://www.researchgate.net/publication/324456269

Igawa, K., Yagi, Sh. (2011). Perspectives on English Language Education in Sweden. URL:http://www.shitennoji.ac.jp/ibu/docs/toshokan/kiyou/52/kiyo52-06.pdf

Kuteeva, M. (2018). Researching English-medium instruction at Swedish universities: Developments over the past decade. K. Murata (Ed.). English-medium instruction from an English as a Lingua Franca Perspective: Exploring the Higher Education Context, pp. 46-63. Abingdon: Routledge.

Language policy for Goteborg University. (2006). URL: https://www.gu.se/digitalAssets/1340/1340549_language-policy.pdf

Lasocińska, K., Witerska, K., Zbonikowski, A. (2016).Coaching skills of adult education professionals. Czasopizmo naukowe / Academy of Humanities & Economics in Lódz. P.57-73

Nordlund, M., Stehlik, T., Strandh, M. (2013). Investment in Second-Chance Education for adults and income development in Sweden. Journal of Education and Work, Volume 26 (5).

Radović Firat, A., Tica, L., Palurović, L. (2014). Application of Berlitz method in teaching technical English. Teaching and informatics in education. 5th International Conference, Faculty of Technical SciencesČačak,30−31th.May.URL:http://www.ftn.kg.ac.rs/konferencije/tio2014/PDF/312%20Radovic%20Firat%20i%20dr.pdf

Villegas Martínez, J. (2018).Teaching speaking in the English classroom: Teacher practices in Swedish upper secondary schools. Bachelor Degree Project, Stockholm University.

Winsa, B. (1999). Language Planning in Sweden. Journal of Multilingual and Multicultural Development. Volume 20 (4-5).


Пристатейна бібліографія ГОСТ






ISSN 2308-4634 (Print), ISSN 2617-0825 (Online)