DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.171181

ПРАКТИКО-ОРІЄНТОВАНЕ НАВЧАННЯ ПРЕДМЕТІВ ПРИРОДНИЧОГО ЦИКЛУ ЯК ШЛЯХ ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ САМОСТІЙНОСТІ ПІДЛІТКІВ

Тетяна Грановська, Надія Олефіренко

Анотація


У статті порушено проблему пошуку шляхів формування пізнавальної самостійності в учнів 7 – 9 класів при вивченні предметів природничого циклу. Виділено фактори, урахування яких є необхідним для формування пізнавальної самостійності школярів. Доведено доцільність переорієнтації предметів природничого циклу в напрямку їх практикоорієнтованості, здійснено спробу розкрити способи забезпечення практичної зорієнтованості процесу навчання цих предметів як шляху формування пізнавальної самостійності школярів.

Дослідження шляхів формування й розвитку пізнавальної самостійності учнів є актуальним завданням і потребує подальших розвідок з урахуванням інтенсивного розвитку й використання інформаційно-комунікаційних технологій, які надають унікальні можливості для самостійного навчання.


Ключові слова


пізнавальна самостійність; предмети природничого циклу; школярі; інформаційно-комунікаційні технології

Повний текст:

PDF

Посилання


Bondarenko, L.I. (2013). Realizatsiia pryntsypu praktychnoi spriamovanosti na urokakh khimii v umovakh dyferentsiiovanoho navchannia [Implementation of the principle of practical orientation in the lessons of chemistry in conditions of differentiated learning]. Taurian Journal of Education. Kherson. No. 4, pp. 122 – 128. [in Ukrainian].

Kak sdelat rekomendatsii i rezultaty poiska bolee tochnymi [How to make recommendations and search results more accurate]. Available at: https://support.google.com/youtube/answer/6342839?hl=ru (Accessed 12.Feb.2019).[in Russian].

Hlobin, O.I., Burda, M.I., Vasylieva, D.V., Voloshena, V.V., Vashulenko, O.P., Matsko, N.D. & Khmara, T.M. (2015). Kompetentnisno-oriientovana metodyka navchannia matematyky v osnovnii shkoli: metod. posibnyk [Competency-oriented methodology for teaching mathematics in primary school]. Kyiv, 245p. [in Ukrainian].

Hranovska, T.Ia. (2018). Osoblyvosti predmetiv tsyklu tochnykh ta pryrodnychykh nauk yak faktoriv formuvannia piznavalnoi samostiinosti v uchniv [Features of the subjects of the cycle exact and natural sciences as factors for formation of cognitive independence of pupils]. Pedagogy of the formation of a creative person in higher and secondary schools. Zaporizhzhia. No. 60, pp. 72 –75. [in Ukrainian].

Ksenofontova, L.S. (2014). Ispolzovanie videomateriala na urokakh fiziki [Use of video material in physics lessons]. [Electronic resource]. Moscov. Available at: https://nsportal.ru/shkola/fizika/library/2014/12/04/ispolzovanie-videomateriala-na-urokakh-fiziki [in Russian].

Pavelkiv, R.V. (2015). Vikova psykholohiia: pidruch. Vyd. 2-e, ster. [Age psychology]. Kyiv, 469 p. [in Ukrainian].

Piznavalnyi rozvytok u pidlitkovomu vitsi [Cognitive development in adolescence]. [Electronic resource]. Electronic library of Knyazev. Available at: http://www.ebk.net.ua/Book/synopsis/psyhologiya/part2/021.htm [in Ukrainian].

Pustovoytov, V.N. (2002). Razvitie poznavatelnoy samostoyatelnosti uchashchikhsya starshikh klassov na urokakh matematiki i informatiki [Development of cognitive independence of students of senior classes in mathematics and computer science lessons]. Bryansk, 120p. [in Russian].

Khimiia. 7-9 klasy. Prohrama dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv (onovlena) (2017). [Chemistry. 7-9 classes. Program for general educational establishments]. (Ed.).Velychko L.P., Dubovyk O.A., Kotliar Z.V. (et al). MON Ukrainy vid 07.06.2017 no. 804. [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Бондаренко Л.І. Реалізація принципу практичної спрямованості на уроках хімії в умовах диференційованого навчання. Таврійський вісник освіти. Херсон. 2013. № 4. С. 122– 128.

Как сделать рекомендации и результаты поиска более точными. Справка-YouTube. URL: https://support.google.com/youtube/answer/6342839?hl=ru (дата звернення 12.02.2019).

Глобін О.І., Бурда М.І., Васильєва Д.В., Волошена В.В., Вашуленко О.П., Мацько Н.Д., Хмара Т.М. Компетентнісно-орієнтована методика навчання математики в основній школі: метод. посібник. Київ, 2015. 245 с.

Грановська Т.Я. Особливості предметів циклу точних та природничих наук як факторів формування пізнавальної самостійності в учнів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Запоріжжя. 2018. № 60. С.72 –75.

Ксенофонтова Л.С. Использование видеоматериала на уроках физики. Москва, 2014. URL: https://nsportal.ru/shkola/fizika/library/2014/12/04/ispolzovanie-videomateriala-na-urokakh-fiziki

Павелків Р.В. Вікова психологія: підруч. Вид. 2-е, стер. Київ, 2015.469 с.

Пізнавальний розвиток у підлітковому віці. Электронная библиотека Князева.URL: http://www.ebk.net.ua/Book/synopsis/psyhologiya/part2/021.htm

Пустовойтов В.Н. Развитие познавательной самостоятельности учащихся старших классов на уроках математики и информатики: монография. Брянск, 2002.120 с.

Хімія. 7-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена), затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804./Укл.: Величко Л.П., Дубовик О.А., Котляр З.В. та ін. 2017.





ISSN 2308-4634 (Print), ISSN 2617-0825 (Online)