ДОСВІД НАВЧАЛЬНОГО ПРОЕКТУВАННЯ У ЗАКЛАДАХ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ РЕСПУБЛІКИ БІЛОРУСЬ

Автор(и)

  • Володимир Кулішов

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.174484

Ключові слова:

кваліфіковані робітники, навчальне проектування, Республіка Білорусь, проектна технологія, заклади професійно-технічної освіти, педагоги-практики

Анотація

У статті висвітлено особливості організації проектної діяльності учнів закладів професійно-технічної освіти Республіки Білорусь. Розкрито досвід та перспективи застосування проектної технології при вирішенні проектно-конструкторських та інженерно-технологічних задач. Обґрунтовано особливості реалізації професійно-теоретичних та професійно-практичних основ проектної технології та представлено схему взаємодії учасників процесу проектної діяльності.


Біографія автора

Володимир Кулішов

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри методики професійної освіти та соціально-гуманітарних дисциплін Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти ДВНЗ УМО НАПН України

Посилання

Astreiko, S.Ya. (2006). Tvorcheskoye proyektirovaniye uchashchikhsya na urokakh tekhnicheskogo truda [Creative design of students on the lessons of technical work]. Technological education, No. 2, pp. 16–25. [in Russian].

Beloborodova, T.N. (2008). Ispolzovaniye metoda proyektov dlya razvitiya tvorcheskikh vozmozhnostey uchashchikhsya [Using the project method for the development of creative opportunities of students]. Elementary education: family, kindergarten, school, No. 4, pp. 49–52. [in Russian].

Voinova, N.V. (2019). Innovatsionnyye pedagogicheskiye metody obucheniya na uchebnykh zanyatiyakh kak sredstvo povysheniya kachestva obucheniya uchashchikhsya [Innovative pedagogical teaching methods in the classroom as a means of improving the quality of student learning]. Innovative technologies in the training of specialists for the clothing industry. Materials of the International Scientific and Practical Internet Conference (Dec. 12, 2018). Bila Tserkva, pp. 26–30. [in Russian].

Kontseptualnyye podkhody k razvitiyu sistemy obrazovaniya Respubliki Belarus do 2020 goda i na perspektivu do 2030 goda [Conceptual approaches to the development of the education system of the Republic of Belarus until 2020 and for the future until 2030]. Order of the Ministry of Education of the Republic of Belarus of November 29, 2017 No. 742. Available at: edu.gov.by/...i...-/4%20Концептуальные%20подходы%202020-2030.doc (Accessed 24 July, 2019). [in Russian].

Pozniak, O.M. (2011). Metod proyektov v protsesse podgotovki spetsialistov [Method of projects in the process of training specialists]. Proceedings of the VI Republican Scientific Practical Conference of Young Scientists and Students of the Belarusian National Technical University. In 3 parts. Part 1. Minsk, pp. 162–165. [in Russian].

Sidenko, A.S. (2003). Metod proyektov: istoriya i praktika primeneniya [Project method: history and practice of application]. “Head teacher” Magazine, No. 6, pp. 96–111. [in Russian].

Smoliakova, O.F. (2004). Tekhnologiya razvitiya proyektnoy deyatelnosti budushchikh pedagogov [Technology of development of project activities of future teachers]. Education and upbringing, No. 2, pp. 58–63. [in Russian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті