ТЕНДЕНЦІЇ Й ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ МАЙБУТНІМИ ВЧИТЕЛЯМИ НЕФІЛОЛОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ У 70-Х – 80-Х РОКАХ XX СТОЛІТТЯ

Автор(и)

  • Лілія Овчаренко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.174603

Ключові слова:

педагогічні інститути, вчителі нефілологічних спеціальностей, іноземні мови, форми організації, принципи і методи навчання

Анотація

У статті здійснено аналіз процесу трансформації ідеологічних засад, організаційних умов і методики навчання іноземної мови майбутніх учителів нефілологічних спеціальностей у 70-х – 80-х рр. XX ст. З’ясовано, що в зазначений період змінилися пріоритети щодо вивчення іноземних мов у педагогічних закладах вищої освіти: вони хоча й набули професійно орієнтованого характеру, однак і надалі здебільшого зводилися до читання і перекладу іноземної літератури з фаху.

Біографія автора

Лілія Овчаренко

аспірант кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Vyshnevskyj, O. I. (1989). Diialnist uchniv na urokakh inozemnoi movy: posibnyk dlia vchyteliv [The activities of students at foreign language lessons: a manual for teachers]. Kyiv, 223p. [in Ukrainian].

Vyshnevskyj, O. I. (1979). Pidstanovchi vpravy z anhlijs’koi movy: posibnyk dlia vchyteliv [Wildcarding English Exercises: a manual for teachers]. Kyiv, 144 p. [in Ukrainian].

Gal’skova, N. D., Gorchev, A. Yu., Nikitenko, Z. N. & Solovtseva, E. I. (1989). Obuchenie inostrannym yazykam: poisk novykh putey [Teaching foreign languages: finding new ways]. Foreign languages at school, no. 1,pp. 13–16. [in Russian].

Dopovidni zapysky Ministerstva osvity URSR do Rady Ministriv URSR z pytan zahalnoi serednoi osvity [Reports of the Ministry of Education of the USSR to the Council of Ministers of the Ukrainian SSR on general secondary education]. Central State Archive of the Supreme Power and Administration of Ukraine, F. 166. Op. 10. Case. 728. Vol. III. 572 p. [in Ukrainian].

Zvedeni statystychni zvity pedahohichnykh instytutiv Ministerstva osvity URSR za 1972–1973 navchalnyj rik [Summary statistical reports of pedagogical institutes of the Ministry of Education of the Ukrainian SSR for the 1972-1973 academic year]. Central State Archive of the Supreme Power and Administration of Ukraine, F. 166. Op. 15. p. 1. [in Ukrainian].

Zvedeni statystychni zvity vyschykh navchalnykh zakladiv Ministerstva osvity URSR za 1986 – 1987 navchalnyj rik [Summary statistical reports of higher educational institutions of the Ministry of Education of the Ukrainian SSR for the 1986 – 1987 academic year]. Central State Archive of the Supreme Power and Administration of Ukraine , F. 166. Op. 18. D. 10, p. 78. [in Ukrainian].

Lyakhovitskiy, M.V. (1981). Metodika prepodavaniya inostrannykh yazykov [Methods of teaching foreign languages]. Moscow, 160p. [in Russian].

Lyakhovitskiy, M. V. (1973). O nekotorykh bazisnykh kategoriyakh metodiki obucheniya inostrannym yazykam [On some basic categories of methods of teaching foreign languages]. Foreign languages at school, no.1, pp. 27–34. [in Russian].

O peresmotre i dalneyshem sovershenstvovanii uchebnykh planov vysshikh uchebnykh zavedeniy: instruktivnoe pismo Ministerstva vysshego i srednego spetsialnogo obrazovaniya SSSR no. 29 ot 2 oktyabrya 1981 g.[On revision and further improvement of curricula of higher educational institutions of the USSR No. 29 of October 2, 1981]. Bulletin of the Ministry of Higher and Secondary Special Education of the USSR, no. 12, pp. 6–7. [in Russian].

Ob uluchshenyy yzuchenyya ynostrannych yazykov [On improving the study of foreign languages]. Resolution of the Council of Ministers of the USSR of May 27, 1961 No. 468. Date of approval: 01/14/2019. Available at: http://www.libussr.ru/doc_ussr/usr_5690.htm[in Russian].

Osipchuk, N. V. (2014). Rozvytok movnoi pidhotovky studentiv vyschykh tekhnichnykh navchalnykh zakladiv u radianskyj chas [Development of language level of students of higher technical educational institutions in Soviet times]. Updating the content, forms and methods of teaching and education in educational institutions: scientific notes of the Rivne State Humanitarian University. Rivne, no.9 (52), pp.122–125. [in Ukrainian].

Osnovnye napravleniya perestroyki vysshego i srednego spetsialnogo obrazovaniya v strane (1987). [The main directions of the restructuring of higher and specialized secondary education in the country]. Resolution of the Central Committee of the CPSU and the Council of Ministers of the USSR [in Russian].

Majboroda, O. M. et al. (2003). Politychna istoriia Ukrainy ХХ stolittia [The political history of Ukraine of the twentieth century]. From totalitarianism to democracy (Vols. 1-6; Vol. 6). Kyiv, 696 p. [in Ukrainian].

Roshchina, E. V. (1978). Funktsii inostrannogo yazyka kak uchebnogo predmeta v sisteme obucheniya v universitete [Functions of a foreign language as a subject in the system of university education]. Foreign languages at non-specialized faculties. Leningrad, pp. 3–6. [in Russian].

Skroznikova, V. A. & Bodankina, R. N. (1978). Stranovedcheskiy kommentariy kak odna iz form realizatsii mezhpredmetnykh svyazey [Cultural commentary as a form of interdisciplinary communication]. Foreign languages in higher education institutions, no. 13, pp.13–116. [in Russian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті