DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.176048

МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД ОСВІТНІХ ПРОГРАМ ДЛЯ КОРІННИХ НАРОДІВ

Наталія Жорняк

Анотація


У статті розглянуто міжнародний досвід створення умов та впровадження програм для покращення якості освіти корінних народів, подано характеристику ключових історичних етапів розвитку освіти корінних народів, дано визначення самому поняттю “корінні народи”. Детально вивчено основні напрямки та вжиті стосовно них заходи для забезпечення корінних жителів якісними освітніми можливостями. Особливу увагу приділено аналізу дипломних програм та освітніх проектів Канади та Австралії.


Ключові слова


освітня діяльність; корінне населення; спільнота; культурні відмінності; культурна відповідність; навчальний центр

Повний текст:

PDF

Посилання


Aboriginal Tourism Management Diploma Program: Core Curriculum Handbook Province of British Columbia, Ministry of Advanced Education, 2006. 25 p.

Budhwar, P. (2008). Comparative Analysis of Cultural Value Orientations of Indians and Migrant Indians in the USA International Journal of Cross Cultural Management. NY, Sage Publications, Vol. 8(1). pp. 79–105. Available at: http://www.sagepub.co.uk/JournalsPermis sions.nav

Burnaby, B. (2007). Aboriginal Language Maintenance, Development and Enhancement : A Review of Literature. Stabilizing Indigenous Languages. Arizona, Northern Arizona University, pp. 21–31.

Burridge, N. & Chodkiewicz, A. (2018). An Historical Overview of Aboriginal Education Policies in the Australian Context. Australian Journal of Adult Learning. Vol. 58, Number 1, pp. 125–145. DOI: 10.1007/978-94-6091-888-9_2

Carnoy, M. (1974). Education as cultural imperialism. London, 312 p.

Chaunda, Sc. Giving Voice to the Factors that Promote and Inhibit Learning in a Community. Based Multicultural Immersion Program: Adult Learner Perspectives: Implications for Research & Practice in HRD. Texas, AERC, 2004. pp. 50–57.

Comprehensive Community Planning for First Nations in British Columbia: Developed by BC First Nations Community Planning Working Group. 2006. 110 p.

Continuing Education: Paper for Discussion at the Third National Forum on Education May, 28–30, St. John’s, Newfoundland. 1998. Toronto, Council of Ministers of Education,15 p.

Estimates of Aboriginal and Torres Strait Islander Australians. Australian Bureau of Statistics. 2018.Available at: abs.gov.au.

Grant, A. (1999). The Challenge for Universities. First Nations Education in Canada : The Circle Unfolds. Ed. by Marie Battiste, Jean Barman. Vancouver, UBC Press, 211 p.

McKenna, S. (2010). Aboriginal Participation in Tourism Planning in British Columbia. Ontario, University of Waterloo, 132 p.

Mock, K. (2001). Race Relations Training in Canada: Towards the Development of Professional Standards. Toronto. The Canadian Race Relations Foundation, 77 p.

Redefining How Success is Measured in First Nations, Inuit and Metis Learning: Report on Learning in Canada. Ottawa, Canadian Council on Learning, 2002. 47 p.

Smith, P. (2005). Demographic Effects on the Use of Vertical Sources of Guidance by Managers in Widely Differing Cultural Contexts. International Journal of Cross Cultural Management. NY, Sage Publications. Vol. 5 (1), pp. 5–26. Available at : http:// www.sagepublications.com

Transforming Communities through Tourism: A Handbook for Community Tourism Champions. BC, The Tourism and Hospitality Educational Network, 91 p. 2004. Available at : http://www.bctorc.ca

University Supports for Open Access: A Canadian National Survey. Ed. by Devon Greyson, Kumiko Vezina, Heather Morrison, Donald Taylor, Charlyn Black. Canadian Journal of Higher Education. Kingston. Vol. 39, No. 3. 2009. pp. 1–32.


Пристатейна бібліографія ГОСТ






ISSN 2308-4634 (Print), ISSN 2617-0825 (Online)