СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ УМОВИ УСПІШНОЇ АДАПТАЦІЇ ПЕРШОКУРСНИКІВ ДО НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Галина Колесник

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.176200

Ключові слова:

адаптація, самооцінка, самопізнання, першокурсник, соціалізація

Анотація

У статті розглядаються основні чинники, які впливають на процес адаптації першокурсників до навчання у закладах вищої освіти, а саме: вміння критично оцінювати свою діяльність, формування адекватної самооцінки, вікові особливості, соціальні умови, релігійні та політичні переконання, невиправдані очікування від навчання, послаблення контролю з боку батьків тощо. Автор аналізує можливі причини труднощів пристосування до студентського життя. В результаті дослідження було доведено значення успішної адаптації для ефективної навчальної та професійної діяльності. Також пропонуються практичні рекомендації щодо забезпечення найбільш ефективного протікання процесу адаптації.

Біографія автора

Галина Колесник

викладач кафедри іноземних мов Національного університету “Львівська політехніка”

Посилання

Agadzhanyan, N.A. & Smirnov, V.M. (2009). Normalnaya fiziologiya [Normal physiology]. Moscov, 520 p. [in Russian].

Berezin, F.B. (1988). Psikhologicheskaya i psikhofizicheskaya adaptatsiya [Psychological and psychophysical adaptation]. Leningrad, 242 p. [in Russian].

Boronina, L.N., Vishnevskiy, Yu.R. & Didkovskaya, Ya.V. (2001). Adaptatsiya pervokursnikov: problemy i tendentsii [Adaptation of first-year students: problems and tendencies]. University management: practice and analysis.No. 4(19), pp. 65–69. [in Russian].

Bulgakov, A.V. (2011). Dizayn gruppy kak vozmozhnoe integralnoe ponyatie v izuchenii i upravlenii mezhgruppovoy adaptatsiey [Group design as a possible integral concept in the study and management of intergroup adaptation]. Bulletin of MSRU. Issue “Psychological Science”. No. 1, pp. 45–53. [in Russian].

Vinogradova, A.A. (2008). Adaptatsiya studentov mladshikh kursov k obucheniyu v vuze [Adaptation of junior students to university studies]. Education and science. No. 3(51), pp. 37–48. [in Russian].

Vygotskiy, L.S. (1984). Pedologiya podrostka [Teen’s pedology]. Collected works in 6 volumes. V. 4. Child psychology. Edited by D.B. Elkonina. Moscov, pp. 146–161. [in Russian].

Kalaykov, I.D. (1984). Tsivilizatsiya i adaptatsiya [Civilization and adaptation]. Moscov, 121 p. [in Russian].

Leontev, A.N. (2004). Deyatelnost. Soznanie. Lichnost: ucheb. posobie dlya stud. vuzov, obuchayushchikhsya po napravleniyu i spets. “Psikhologiya”, “Klinicheskaya psikhologiya” [Activities. Consciousness. Personality: Tutorial for students studying Psychology]. Moscov, 346 p. [in Russian].

Ostrova, V.D. Osoblyvosti sotsialno-psykholohichnoi adaptatsii suchasnoi studentskoi molodi: potreba u psykholohichnomu suprovodi [Features of socio-psychological adaptation of modern student youth: the need for psychological support]. [Electronic resource]. Available at: http://vuzlib.com/content/view/571/94/. [in Ukrainian].

Rean, A.A., Kudashev A.R. & Baranov, A.A. (2006). Psikhologiya adaptatsii lichnosti. Analiz. Teoriya. Praktika. [Psychology of personality adaptation. Analysis. Theory. Practice.]. St.Petersburg, 479 p. [in Russian].

Rodzhers, K. (1994). Vzglyad na psikhoterapiyu. Stanovlenie cheloveka [A look at psychotherapy. Formation of a person]. Moscov. [in Russian].

Semichenko, V.A. & Galus, A.M. (2003). Psikhologiya napravlennosti: Uchebnoe posobie [Psychology of orientation: tutorial]. (Ed.). V.A. Semichenko. Khmelnitskiy, 521 p. [in Russian].

Dyson, R. & Renk, K. (2006). Freshmen adaptation to university life: Depressive symptoms, stress, and coping. Journal of clinical psychology, Vol. 62, No. 10, pp. 1231–1244. [in English].

Parker, James D.A., Summerfeldt, Laura J., Hogan, Marjorie J., Majeski, Sarah A. (2004). Emotional intelligence and academic success: examining the transition from high school to university. Personality and Individual Differences, No. 36, pp. 163–172. [in English].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті