DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.176200

СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ УМОВИ УСПІШНОЇ АДАПТАЦІЇ ПЕРШОКУРСНИКІВ ДО НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Галина Колесник

Анотація


У статті розглядаються основні чинники, які впливають на процес адаптації першокурсників до навчання у закладах вищої освіти, а саме: вміння критично оцінювати свою діяльність, формування адекватної самооцінки, вікові особливості, соціальні умови, релігійні та політичні переконання, невиправдані очікування від навчання, послаблення контролю з боку батьків тощо. Автор аналізує можливі причини труднощів пристосування до студентського життя. В результаті дослідження було доведено значення успішної адаптації для ефективної навчальної та професійної діяльності. Також пропонуються практичні рекомендації щодо забезпечення найбільш ефективного протікання процесу адаптації.


Ключові слова


адаптація; самооцінка; самопізнання; першокурсник; соціалізація

Повний текст:

PDF

Посилання


Agadzhanyan, N.A. & Smirnov, V.M. (2009). Normalnaya fiziologiya [Normal physiology]. Moscov, 520 p. [in Russian].

Berezin, F.B. (1988). Psikhologicheskaya i psikhofizicheskaya adaptatsiya [Psychological and psychophysical adaptation]. Leningrad, 242 p. [in Russian].

Boronina, L.N., Vishnevskiy, Yu.R. & Didkovskaya, Ya.V. (2001). Adaptatsiya pervokursnikov: problemy i tendentsii [Adaptation of first-year students: problems and tendencies]. University management: practice and analysis.No. 4(19), pp. 65–69. [in Russian].

Bulgakov, A.V. (2011). Dizayn gruppy kak vozmozhnoe integralnoe ponyatie v izuchenii i upravlenii mezhgruppovoy adaptatsiey [Group design as a possible integral concept in the study and management of intergroup adaptation]. Bulletin of MSRU. Issue “Psychological Science”. No. 1, pp. 45–53. [in Russian].

Vinogradova, A.A. (2008). Adaptatsiya studentov mladshikh kursov k obucheniyu v vuze [Adaptation of junior students to university studies]. Education and science. No. 3(51), pp. 37–48. [in Russian].

Vygotskiy, L.S. (1984). Pedologiya podrostka [Teen’s pedology]. Collected works in 6 volumes. V. 4. Child psychology. Edited by D.B. Elkonina. Moscov, pp. 146–161. [in Russian].

Kalaykov, I.D. (1984). Tsivilizatsiya i adaptatsiya [Civilization and adaptation]. Moscov, 121 p. [in Russian].

Leontev, A.N. (2004). Deyatelnost. Soznanie. Lichnost: ucheb. posobie dlya stud. vuzov, obuchayushchikhsya po napravleniyu i spets. “Psikhologiya”, “Klinicheskaya psikhologiya” [Activities. Consciousness. Personality: Tutorial for students studying Psychology]. Moscov, 346 p. [in Russian].

Ostrova, V.D. Osoblyvosti sotsialno-psykholohichnoi adaptatsii suchasnoi studentskoi molodi: potreba u psykholohichnomu suprovodi [Features of socio-psychological adaptation of modern student youth: the need for psychological support]. [Electronic resource]. Available at: http://vuzlib.com/content/view/571/94/. [in Ukrainian].

Rean, A.A., Kudashev A.R. & Baranov, A.A. (2006). Psikhologiya adaptatsii lichnosti. Analiz. Teoriya. Praktika. [Psychology of personality adaptation. Analysis. Theory. Practice.]. St.Petersburg, 479 p. [in Russian].

Rodzhers, K. (1994). Vzglyad na psikhoterapiyu. Stanovlenie cheloveka [A look at psychotherapy. Formation of a person]. Moscov. [in Russian].

Semichenko, V.A. & Galus, A.M. (2003). Psikhologiya napravlennosti: Uchebnoe posobie [Psychology of orientation: tutorial]. (Ed.). V.A. Semichenko. Khmelnitskiy, 521 p. [in Russian].

Dyson, R. & Renk, K. (2006). Freshmen adaptation to university life: Depressive symptoms, stress, and coping. Journal of clinical psychology, Vol. 62, No. 10, pp. 1231–1244. [in English].

Parker, James D.A., Summerfeldt, Laura J., Hogan, Marjorie J., Majeski, Sarah A. (2004). Emotional intelligence and academic success: examining the transition from high school to university. Personality and Individual Differences, No. 36, pp. 163–172. [in English].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Агаджанян Н.А., Смирнов В.М. Нормальная физиология. Москва, 2009. 520 с.

Березин Ф.Б. Психологическая и психофизическая адаптация. Ленинград, 1988. 242 с.

Боронина Л.Н., Вишневский Ю.Р., Дидковская Я.В. Адаптация первокурсников: проблемы и тенденции. Университетское управление: практика и анализ. 2001. № 4(19). С. 65–69.

Булгаков А.В. Дизайн группы как возможное интегральное понятие в изучении и управлении межгрупповой адаптацией. Вестник МГОУ. Серия “Психологические науки”. 2011. № 1. С. 45–53.

Виноградова А.А. Адаптация студентов младших курсов к обучению в вузе. Образование и наука. 2008. № 3(51). С. 37–48.

Выготский Л.С. Педология подростка. Собр. соч. в 6-ти т. Т. 4. Детская психология / Под ред. Д.Б. Эльконина. Москва, 1984. С. 146–161.

Калайков И.Д. Цивилизация и адаптация. Москва, 1984. 121 с.

Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность : учеб. пособие для студ. вузов, обучающихся по направлению и спец. “Психология”, “Клиническая психология”. Москва, 2004. 346 с.

Острова В.Д. Особливості соціально-психологічної адаптації сучасної студентської молоді: потреба у психологічному супроводі. URL: http://vuzlib.com/content/view/571/94/.

Реан А.А., Кудашев А.Р., Баранов А.А. Психология адаптации личности. Анализ. Теория. Практика. Санкт Петербург, 2006. 479 с.

Роджерс К. Взгляд на психотерапию. Становление человека. Москва, 1994.

Семиченко В.А., Галус А.М. Психология направленности: Учебное пособие / Под общ. ред. проф. В.А. Семиченко. Хмельницкий, 2003. 521 с.

Dyson, R., Renk, K. (2006). Freshmen adaptation to university life: Depressive symptoms, stress, and coping. Journal of clinical psychology, Vol. 62, No. 10, pp.1231–1244. [in English]

Parker, James D.A., Summerfeldt, Laura J., Hogan, Marjorie J., Majeski, Sarah A. (2004). Emotional intelligence and academic success: examining the transition from high school to university. Personality and Individual Differences, No. 36, pp. 163–172. [in English].





ISSN 2308-4634 (Print), ISSN 2617-0825 (Online)