СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ УМОВИ УСПІШНОЇ АДАПТАЦІЇ ПЕРШОКУРСНИКІВ ДО НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.176200Ключові слова:
адаптація, самооцінка, самопізнання, першокурсник, соціалізаціяАнотація
У статті розглядаються основні чинники, які впливають на процес адаптації першокурсників до навчання у закладах вищої освіти, а саме: вміння критично оцінювати свою діяльність, формування адекватної самооцінки, вікові особливості, соціальні умови, релігійні та політичні переконання, невиправдані очікування від навчання, послаблення контролю з боку батьків тощо. Автор аналізує можливі причини труднощів пристосування до студентського життя. В результаті дослідження було доведено значення успішної адаптації для ефективної навчальної та професійної діяльності. Також пропонуються практичні рекомендації щодо забезпечення найбільш ефективного протікання процесу адаптації.
Посилання
Agadzhanyan, N.A. & Smirnov, V.M. (2009). Normalnaya fiziologiya [Normal physiology]. Moscov, 520 p. [in Russian].
Berezin, F.B. (1988). Psikhologicheskaya i psikhofizicheskaya adaptatsiya [Psychological and psychophysical adaptation]. Leningrad, 242 p. [in Russian].
Boronina, L.N., Vishnevskiy, Yu.R. & Didkovskaya, Ya.V. (2001). Adaptatsiya pervokursnikov: problemy i tendentsii [Adaptation of first-year students: problems and tendencies]. University management: practice and analysis.No. 4(19), pp. 65–69. [in Russian].
Bulgakov, A.V. (2011). Dizayn gruppy kak vozmozhnoe integralnoe ponyatie v izuchenii i upravlenii mezhgruppovoy adaptatsiey [Group design as a possible integral concept in the study and management of intergroup adaptation]. Bulletin of MSRU. Issue “Psychological Science”. No. 1, pp. 45–53. [in Russian].
Vinogradova, A.A. (2008). Adaptatsiya studentov mladshikh kursov k obucheniyu v vuze [Adaptation of junior students to university studies]. Education and science. No. 3(51), pp. 37–48. [in Russian].
Vygotskiy, L.S. (1984). Pedologiya podrostka [Teen’s pedology]. Collected works in 6 volumes. V. 4. Child psychology. Edited by D.B. Elkonina. Moscov, pp. 146–161. [in Russian].
Kalaykov, I.D. (1984). Tsivilizatsiya i adaptatsiya [Civilization and adaptation]. Moscov, 121 p. [in Russian].
Leontev, A.N. (2004). Deyatelnost. Soznanie. Lichnost: ucheb. posobie dlya stud. vuzov, obuchayushchikhsya po napravleniyu i spets. “Psikhologiya”, “Klinicheskaya psikhologiya” [Activities. Consciousness. Personality: Tutorial for students studying Psychology]. Moscov, 346 p. [in Russian].
Ostrova, V.D. Osoblyvosti sotsialno-psykholohichnoi adaptatsii suchasnoi studentskoi molodi: potreba u psykholohichnomu suprovodi [Features of socio-psychological adaptation of modern student youth: the need for psychological support]. [Electronic resource]. Available at: http://vuzlib.com/content/view/571/94/. [in Ukrainian].
Rean, A.A., Kudashev A.R. & Baranov, A.A. (2006). Psikhologiya adaptatsii lichnosti. Analiz. Teoriya. Praktika. [Psychology of personality adaptation. Analysis. Theory. Practice.]. St.Petersburg, 479 p. [in Russian].
Rodzhers, K. (1994). Vzglyad na psikhoterapiyu. Stanovlenie cheloveka [A look at psychotherapy. Formation of a person]. Moscov. [in Russian].
Semichenko, V.A. & Galus, A.M. (2003). Psikhologiya napravlennosti: Uchebnoe posobie [Psychology of orientation: tutorial]. (Ed.). V.A. Semichenko. Khmelnitskiy, 521 p. [in Russian].
Dyson, R. & Renk, K. (2006). Freshmen adaptation to university life: Depressive symptoms, stress, and coping. Journal of clinical psychology, Vol. 62, No. 10, pp. 1231–1244. [in English].
Parker, James D.A., Summerfeldt, Laura J., Hogan, Marjorie J., Majeski, Sarah A. (2004). Emotional intelligence and academic success: examining the transition from high school to university. Personality and Individual Differences, No. 36, pp. 163–172. [in English].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Молодь і ринок
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.