DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.182235

СТРУКТУРА ТА ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ САМООСВІТНЬОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ

Наталія Самарук

Анотація


У статті розглянуто проблеми формування самоосвітньої компетентності майбутніх фахівців. Висвітлено різні підходи до визначення поняття “самоосвіта” та виділено етапи самоосвіти. З’ясовано сутність поняття “самоосвітня компетентність”. Виділено компоненти самоосвітньої компетентності: мотиваційний, організаційний, процесуальний, контрольно-рефлексивний. Виділено етапи формування самоосвітньої компетенції. Проаналізовано різні підходи до виділення педагогічних умов, що сприяють ефективному формуванню самоосвітньої компетентності.


Ключові слова


самоосвіта; самоосвітня компетентність; етапи; компоненти; педагогічні умови

Повний текст:

PDF

Посилання


Bukhlova, N. V. (2008). Sutnisnyi zmist poniattia “Samoosvitnia kompetentnist” [Essential content of the concept “Self-education competence”]. Scientific Treasury of Education of Donetsk Region. No. 1. p. 4. [in Ukrainian].

Vovk, B. I. (2016). Pedahohichni umovy formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh vykladachiv praktychnoho navchannia PTNZ [Pedagogical conditions of forming self-educational competence of intending technical schools engineer-teachers practical training]. Bulletin of Cherkasy University. Cherkasy. No. 18. pp. 24–31. [in Ukrainian].

Herasymova, O. I. (2014). Samoosvitnia kompetentnist studentiv yak skladova profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly. Visnyk psykholohii i pedahohiky [Self-educational competence of students as a component of the professional competence of the future teacher of elementary school]. Herald of Psychology and Pedagogy. Pedagogical Institute of the Boris Grinchenko University of Kyiv, Institute of Human Rights. Kyiv. Vol.16. Available at: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/7413/1/Sytnyk_O_VPP_16_14_FLMD_PI.pdf [in Ukrainian].

Zimnyaya, I. A. (2006). Kompetentnostnyiy podhod. Kakovo ego mesto v sisteme sovremennyih podhodov k problemam obrazovaniya? (teoretiko-metodologicheskiy aspekt) [Competence approach. What is its place in the system of modern approaches to the problems of education? (theoretical and methodological aspect)]. Higher education today. No. 4. pp. 20–27. [in Russian].

Kovalenko, N. V. (2008). Henezys poniattia samoosvitnia kompetentnist uchniv [Genesis of the concept of self-educational competence of students]. Pedagogical sciences: collection of scientific works. Sumy: Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko.Part 2. pp. 67–76. [in Ukrainian].

Marina, M. & Tadeush, O. (2015). Sutnist ta struktura samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv fizyky i matematyky [The degree and structure of self-educational competence of future teachers of physics and mathematics]. Scientific notes Kirovograd State Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences. Kirovograd. Vol. 141, Part 1. pp. 130–132. Available at: https://www.cuspu.edu.ua/ua/3-mizhnarodna-internet-konferentsiia-2015/sektsiia-5/3609-sutnist-ta-struktura-samoosvitnoyi-kompetentnosti-maybutnikh-uchyteliv-fizyky-i-matematyky [in Ukrainian]

Mosia, I. (2013). Pedahohichni umovy formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh kvalifikovanykh robitnykiv [Pedagogical conditions for the formation of self-educational competence of future skilled workers]. Humanitarian Bulletin of the State Higher Educational Institution “Pereyaslav-Khmelnytsky State Pedagogical University named after G.S. Skovoroda”. Pedagogy. Psychology. Philosophy. Vol 28(1). pp. 204-209. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gvpdpu_2013_28_1_41 [in Ukrainian]

Osypenko, S. M. (2018). Zmist ta struktura samoosvitnoi kompetentnosti uchniv zakladiv profesiino-tekhnichnoi osvity [The content and structure of self-educational competence of students of vocational education institutions]. ScienceRise. Pedagogical Education. No. 5. pp. 18–22. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/texcped_2018_5_6 [in Ukrainian].

Perkatyy, R. (2016). Sutnist, zmist ta struktura samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv natsionalnoi politsii [Сontent and structure of self-educational competence of officers of the National Police]. Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Series: Pedagogical Sciences. No. 4. pp. 183–193. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpnadpcpn_2016_4_19 [in Ukrainian].

Pryshupa, Y. Y. (2016). Formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv-budivelnykiv u protsesi profesiinoi pidhotovky [The formation of self-educational competence of future civil-engineers in the process of professional education]. Candidate’s thesis. National aviation university. Kyiv, 227 p. [in Ukrainian].

Suslonova, S. A. (2007). Razvitie samoobrazovatelnoy deyatelnosti studentov na osnove formirovaniya informatsionnoy kompetentsii spetsialista XXI veka [The development of self-education activities of students based on the formation of the information competence of the specialist of the XXI century]. Language and intercultural competence: a collection of articles on the Proceedings of the International Scientific-Practical Conference. 28-29.03.2007. Petrozavodsk. pp. 176–180. [in Russian].

Shcholok, O. B. (2007). Kompetentnist samoosvity yak pedahohichna problema [Competence of self-education as a pedagogical problem]. Proceedings s of the IV International Scientific and Practical Conference. 3-5 october 200. Part 3. Lugansk, pp. 167–175. [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Бухлова Н. В. Сутнісний зміст поняття “Самоосвітня компетентність”. Наукова скарбниця освіти Донеччини, 2008. № 1. С. 4.

Вовк Б. І. Педагогічні умови формування самоосвітньої компетентності майбутніх викладачів практичного навчання ПТНЗ. Вісник Черкаського університету. Черкаси, 2016. № 18. С. 24–31.

Герасимова О. І. Самоосвітня компетентність студентів як складова професійної компетентності майбутнього вчителя початкової школи. Вісник психології і педагогіки. Педагогічний інститут Київського університету імені Бориса Грінченка, Інститут людини. К, 2014. Вип.16. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/7413/1/Sytnyk_O_VPP_16_14_FLMD_PI.pdf

Зимняя И. А. Компетентностный подход. Каково его место в системе современных подходов к проблемам образования? (теоретико-методологический аспект). Высшее образование сегодня. 2006. № 4. С. 20–27.

Коваленко Н. В. Генезис поняття самоосвітня компетентність учнів. Педагогічні науки: збірник наукових праць. Суми: СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2008. Ч. 2. С. 67–76.

Маріна М., Тадеуш О. Сутність та структура самоосвітньої компетентності майбутніх учителів фізики і математики. Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки/ ред. кол.: В. В. Радул та ін. Кіровоград : КДПУ. Вип. 141, Ч. 1. 2015. С. 130–132. URL: https://www.cuspu.edu.ua/ua/3-mizhnarodna-internet-konferentsiia-2015/sektsiia-5/3609-sutnist-ta-struktura-samoosvitnoyi-kompetentnosti-maybutnikh-uchyteliv-fizyky-i-matematyky

Мося І. Педагогічні умови формування самоосвітньої компетентності майбутніх кваліфікованих робітників. Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу “Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди”. Педагогіка. Психологія. Філософія. 2013. Вип. 28(1). С. 204-209. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gvpdpu_ 2013 _28_1_41

Осипенко С. М. Зміст та структура самоосвітньої компетентності учнів закладів професійно-технічної освіти. ScienceRise. Pedagogical Education. 2018. № 5. С. 18–22. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/texcped_2018_5_6

Перкатий Р. Сутність, зміст та структура самоосвітньої компетентності майбутніх офіцерів національної поліції. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Педагогічні науки. 2016. № 4. С. 183–193. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpnadpcpn_2016_4_19

Пришупа Ю. Ю. Формування самоосвітньої компетентності майбутніх інженерів-будівельників у процесі професійної підготовки: дис. … к.пед.наук: 13.00.04. Національний авіаційний університет. Київ, 2016. 227 с.

Суслонова С. А. Развитие самообразовательной деятельности студентов на основе формирования информационной компетенции специалиста ХХІ века. Язык и межкультурная компетенция: сборник статей по материалам международной научно-практической конференции 28 – 29 марта 2007. Петрозаводск, 2007. С. 176–180.

Щолок О. Б. Компетентність самоосвіти як педагогічна проблема. Матер. IV Міжн. наук.-практ. конф. 3-5 жовтня 2007 р., м. Луганськ. Частина 3. Луганськ: Альма-матер, 2007. С. 167–175.





ISSN 2308-4634 (Print), ISSN 2617-0825 (Online)