СТРУКТУРА ТА ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ САМООСВІТНЬОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ

Автор(и)

  • Наталія Самарук

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.182235

Ключові слова:

самоосвіта, самоосвітня компетентність, етапи, компоненти, педагогічні умови

Анотація

У статті розглянуто проблеми формування самоосвітньої компетентності майбутніх фахівців. Висвітлено різні підходи до визначення поняття “самоосвіта” та виділено етапи самоосвіти. З’ясовано сутність поняття “самоосвітня компетентність”. Виділено компоненти самоосвітньої компетентності: мотиваційний, організаційний, процесуальний, контрольно-рефлексивний. Виділено етапи формування самоосвітньої компетенції. Проаналізовано різні підходи до виділення педагогічних умов, що сприяють ефективному формуванню самоосвітньої компетентності.

Біографія автора

Наталія Самарук

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри вищої математики та комп’ютерних застосувань Хмельницького національного університету

Посилання

Bukhlova, N. V. (2008). Sutnisnyi zmist poniattia “Samoosvitnia kompetentnist” [Essential content of the concept “Self-education competence”]. Scientific Treasury of Education of Donetsk Region. No. 1. p. 4. [in Ukrainian].

Vovk, B. I. (2016). Pedahohichni umovy formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh vykladachiv praktychnoho navchannia PTNZ [Pedagogical conditions of forming self-educational competence of intending technical schools engineer-teachers practical training]. Bulletin of Cherkasy University. Cherkasy. No. 18. pp. 24–31. [in Ukrainian].

Herasymova, O. I. (2014). Samoosvitnia kompetentnist studentiv yak skladova profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly. Visnyk psykholohii i pedahohiky [Self-educational competence of students as a component of the professional competence of the future teacher of elementary school]. Herald of Psychology and Pedagogy. Pedagogical Institute of the Boris Grinchenko University of Kyiv, Institute of Human Rights. Kyiv. Vol.16. Available at: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/7413/1/Sytnyk_O_VPP_16_14_FLMD_PI.pdf [in Ukrainian].

Zimnyaya, I. A. (2006). Kompetentnostnyiy podhod. Kakovo ego mesto v sisteme sovremennyih podhodov k problemam obrazovaniya? (teoretiko-metodologicheskiy aspekt) [Competence approach. What is its place in the system of modern approaches to the problems of education? (theoretical and methodological aspect)]. Higher education today. No. 4. pp. 20–27. [in Russian].

Kovalenko, N. V. (2008). Henezys poniattia samoosvitnia kompetentnist uchniv [Genesis of the concept of self-educational competence of students]. Pedagogical sciences: collection of scientific works. Sumy: Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko.Part 2. pp. 67–76. [in Ukrainian].

Marina, M. & Tadeush, O. (2015). Sutnist ta struktura samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv fizyky i matematyky [The degree and structure of self-educational competence of future teachers of physics and mathematics]. Scientific notes Kirovograd State Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences. Kirovograd. Vol. 141, Part 1. pp. 130–132. Available at: https://www.cuspu.edu.ua/ua/3-mizhnarodna-internet-konferentsiia-2015/sektsiia-5/3609-sutnist-ta-struktura-samoosvitnoyi-kompetentnosti-maybutnikh-uchyteliv-fizyky-i-matematyky [in Ukrainian]

Mosia, I. (2013). Pedahohichni umovy formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh kvalifikovanykh robitnykiv [Pedagogical conditions for the formation of self-educational competence of future skilled workers]. Humanitarian Bulletin of the State Higher Educational Institution “Pereyaslav-Khmelnytsky State Pedagogical University named after G.S. Skovoroda”. Pedagogy. Psychology. Philosophy. Vol 28(1). pp. 204-209. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gvpdpu_2013_28_1_41 [in Ukrainian]

Osypenko, S. M. (2018). Zmist ta struktura samoosvitnoi kompetentnosti uchniv zakladiv profesiino-tekhnichnoi osvity [The content and structure of self-educational competence of students of vocational education institutions]. ScienceRise. Pedagogical Education. No. 5. pp. 18–22. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/texcped_2018_5_6 [in Ukrainian].

Perkatyy, R. (2016). Sutnist, zmist ta struktura samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv natsionalnoi politsii [Сontent and structure of self-educational competence of officers of the National Police]. Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Series: Pedagogical Sciences. No. 4. pp. 183–193. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpnadpcpn_2016_4_19 [in Ukrainian].

Pryshupa, Y. Y. (2016). Formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv-budivelnykiv u protsesi profesiinoi pidhotovky [The formation of self-educational competence of future civil-engineers in the process of professional education]. Candidate’s thesis. National aviation university. Kyiv, 227 p. [in Ukrainian].

Suslonova, S. A. (2007). Razvitie samoobrazovatelnoy deyatelnosti studentov na osnove formirovaniya informatsionnoy kompetentsii spetsialista XXI veka [The development of self-education activities of students based on the formation of the information competence of the specialist of the XXI century]. Language and intercultural competence: a collection of articles on the Proceedings of the International Scientific-Practical Conference. 28-29.03.2007. Petrozavodsk. pp. 176–180. [in Russian].

Shcholok, O. B. (2007). Kompetentnist samoosvity yak pedahohichna problema [Competence of self-education as a pedagogical problem]. Proceedings s of the IV International Scientific and Practical Conference. 3-5 october 200. Part 3. Lugansk, pp. 167–175. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті