АКАДЕМІЧНА МОБІЛЬНІСТЬ: ЩО ЗАВАЖАЄ СТУДЕНТАМ НЕФІЛОЛОГІЧНИХ ФАКУЛЬТЕТІВ

Автор(и)

  • Тамара Бабенко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.182244

Ключові слова:

академічна мобільність, іноземні мови, ЗНО (Зовнішнє Незалежне Оцінювання), професійно-орієнтована англійська мова, студенти університету, нелінгвістичні факультети

Анотація

Однією з проблем, що не дає студентам нефілологічних факультетів у повній мірі скористатися перевагами академічної мобільності, є недостатнє володіння іноземною мовою. Як свідчать багаторічні тестування, лише 44,8 % вступників мають рівень володіння мовою В1-В2. Корені цієї проблеми полягають у тому, що для більшості нефілологічних факультетів іноземна мова не є конкурсною дисципліною, що й впливає на ставлення учнів до цього предмету під час навчання у школі. Недостатній рівень володіння іноземною мовою у подальшому заважає активній участі студента у проектах з академічної мобільності та негативно впливає на професійне зростання.

Біографія автора

Тамара Бабенко

кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри іноземних мов факультетів психології та соціології Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка

Посилання

Babenko, Т. (2015). Profesiyno orientovane navchannya inozemnyh mov yak peredumova gotovnosti studenta do naukovoy diyal’nosti [Vocationally oriented foreign language learning as a premise for students’ scientific activity]. Yourth & market. No. 5. pp. 37–40. [in Ukrainian].

Hrishchuk, U. (2014). Mizhnarodna academichna mobilnist’ v Ukraini [International academic mobility in Ukraine: problems and prospects]. Kyiv, No.2 (6). pp. 33–40. [in Ukrainian].

Platkova, A. (2014). Angliyskiy yasyk v kontekste akademicheskoy mobilnosti [English in the context of academic mobility]. Science, engineering and education. No.1(1). pp. 91–96. Available at: https://elibrary.ru/item.asp?id=21994746 (аccessed 11 July 2019). [in Russian].

Polenova, A. & Psheusova, H. (2015). Inostranny yasyk kak instrument formirovaniya professionalnoy mobilnosti budushchego economista [Foreign language as an instrument of forming professional mobility of a future economist]. Journal of Economic Regulation. Vol. 6. No.1. pp. 129–136. [in Russian].

Programma z ahgliyskoi movu dlya professiynogo spilkuvannya (2005). [National Curriculum for Universities : English for Specific Purposes]. G. E. Bakayeva, O.A. Borysenko, I.I. Zyenock et al. Кyiv, 179 p. [in Ukrainian].

Typovi osvitni programy dlya 2-11 klasiv (2018). [Standard educational programmes for 2-11 forms]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/osvita/ zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/tipovi-osvitni-programi-dlya-2-11-klasiv(аccessed 11 June 2019). [in Ukrainian].

Tymoshchuk, N. (2019). Profesiyno spryamovane navchannya inozemniy movi u agrarnomy universiteti [Professionally oriented teaching of a foreign language at the agrarian university]. Yourth & market, pp. 66 – 70. [in English].

Byram, M. & Dervin, F. (Ed.). (2008). Students, staff and academic mobility in higher education. Cambridge: Scholars Publishing, 320 p. [in English].

Education and Training in a smart, sustainable and inclusive Europe. Joint Report of the Council and the Commission on the implementation of the Strategic Framework for European cooperation in education and training (ET 2020). Available at: http://aei.pitt.edu/42907/1/Joint_report_2012.pdf (аccessed 12 June 2019). [in English].

Evans, S., & Green, C. (2007). Why EAP is necessary: A survey of Hong Kong tertiary students Journal of English for Academic Purposes. Newcastle, UK: Cambridge Scholars Publishing, pp. 3–17. [in English].

The objectives of the Foreign Language Strategy (2015)/ ET National Report for Estonia. 25 p. Available at: https://ec.europa.eu/assets/eac/education/policy/strategic -framework/doc/et2020-national-report-et_en.pdf (аccessed 4 July 2019). [in English].

Zabolotna, O. (2015). Academic mobility projects management: challenges for Ukrainian professional education. Kyiv – Hmelnitskiy : Comparative Professional Pedagogy. No.5 (4). pp. 46–51. [in English].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті