СТАНОВЛЕННЯ ШКІЛЬНОГО ТЕАТРУ В НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ УКРАЇНИ XVII – XVIII СТ.

Автор(и)

  • Світлана Гірняк
  • Світлана Луців

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.187034

Ключові слова:

театр, шкільний театр, шкільна драма, освіта, братська школа, протестантська школа, єзуїтський навчальний заклад

Анотація

У статті розкрито особливості виникнення і використання шкільного театру в навчальних закладах України та з’ясовано, що його повстання в Україні відбувалося в контексті загальноєвропейського розвитку освіти і шкільництва, тоді як провідну роль у становленні в Україні відіграли братські школи, Острозький освітньо-культурний осередок, а згодом Києво-Могилянська академія, які запозичили у своїх опонентів, єзуїтів і протестантів, окремі форми організації шкільного життя та методи викладання. Серед них визначна роль відводилася шкільній драмі та шкільному театру, що мали потужний виховний та пропагандистський характер.

У процесі дослідження було встановлено, що шкільні театри братських, протестантських та єзуїтських навчальних закладів мали багато аналогій, що пояснюється спільною природою цих театрів, подібністю дидактичних і суспільних функцій. Так, за допомогою постановки шкільних драм, представники кожної з названих шкіл намагалися сприяти не тільки релігійному вихованню молоді, а й моральному, патріотичному й політичному.

Біографії авторів

Світлана Гірняк

доктор філологічних наук, доцент кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання у початковій школі Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Світлана Луців

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання у початковій школі Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Berkov, P. (1953). Russkaia narodnaia drama XVII – XX vekov: teksty pes i opisaniia predstavlenii [Russian folk drama XVII – XX centuries: texts of plays and descriptions of representations]. Mosсov. [in Russian].

Vyshenskyi, I. (1986). Tvory [Writings]. Kyiv. [in Ukrainian].

Hrytsai, M. (1969). Ukrainska literatura XVI – XVIII st. i folklor [Ukrainian literature of the XVI – XVIII centuries and folklore]. Kyiv. [in Ukrainian].

Demkov, M. (1918). Kurs pedagogiki, 2. [Pedagogy course, 2]. Мoscov. [in Russian].

Isaievych, Ya. (1966). Bratstva ta yikh rol u rozvytku ukrainskoi kultury ХVІ–ХVІІІ st. [Brotherhoods and their role in the development of Ukrainian culture in the ХVІ–ХVІІІ centuries]. Kyiv. [in Ukrainian].

Kravets, V. (1996). Іstoriya klasychnoi zarubizhnoi pedahohiky ta shkilnytstva [History of classical foreign pedagogy and schooling]. Ternopil. [in Ukrainian].

Likhachev, D. (1979). Poetika drevnerusskoi literatury [Poetics of old russian literature]. Мoscov. [in Russian].

Lutsiv, S. (2014). Rytorychna maisternist maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv cherez pryzmu istoryko-pedahohichnoho dosvidu [Rhetorical skills of the future teacher of elementary school through the prism of historical and pedagogical experience]. Youth & market, 8, pp.84–88. [in Ukrainian].

Martyn Liuter (1992) Vremia molchanyia proshlo : yzbrannыe proyzvedenyia 1520–1526 pp. [The time of silence has passed: selected works of 1520–1526]. Kharkov, 352 p. [in Russian].

Mykytiuk, P. (2003). Ukrainska shkilna drama XVII – XVIII st. yak sakralnyi fenomen [Ukrainian drama of the XVII – XVIII centuries as a sacred phenomenon]. Herald of Lviv University. Series of Art studies, 3, pp.29–34. [in Ukrainian].

Mytsko, I. (1990). Ostrozka sloviano-hreko-latynska akademiia [Ostroh slavic-greek-latin Academy]. Kyiv. [in Ukrainian].

Rodnykov, V. (1916). Ystoryia pedahohyky obshchei y russkoi [History of general and russian pedagogy]. Kyiv. [in Russian].

Selikhanovich, A. (1917). Istoriia pedagogiki na Zapade i v Rossii [History of Pedagogy in the West and in Russia]. Petrograd – Kyiv. [in Russian].

Sofronova, L. (1996). Starynnуi ukraynskyi teatr [Ancient Ukrainian Theater]. Moscov. [in Russian].

Steshenko, I. (1908). Istoriia ukrainskoi dramy [History of Ukrainian drama]. Kyiv. [in Ukrainian].

Tytov, Khv. (1924). Stara vyshcha osvita v Kyivskii Ukraini XVI–XVII st. [The oldest higher education in the Kyiv’s Ukraine XVI XVII centuries]. Kyiv. [in Ukrainian].

Shcheglova, S. (1956). Raznochinno-demokraticheskii teatr nachala XVIII veka i ego repertuar [The multi-democratic theater of the early XVIII]. Proceedings of the Department of Ancient Russian Literature, 12, pp.263–283. [in Russian].

Axer, J. (1993). Polski teatr Jezuicki jako teatr polityczny [Polish Jesuit theater as a political theater]. Jesuits and Polish culture (pp. 16–20) [in Polish].

Berthold, M. (1980). Historia teatru [History of the theater]. Warszawa: Wyd. Artystyczne i Filmowe. [in Polish].

Dziechcińska, H. (1985). Publiczność literacka i teatralna w dawniej Polsce [Literary and theatrical audience in formerly Poland]. Warszawa – Lodz. [in Polish].

Krzyżanowski, J. (1979). Dzieje literatury polskiej [History of Polish literature]. Warszawa [in Polish].

Nicoll, A. (1977). Dzieje teatru [History of the theater]. Warszawa: PIW [in Polish].

Tatarkiewicz, Т. (1988). Dzieje sześciu poęć [The history of the six expressions]. Warszawa: PWN [in Polish].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті