DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.196210

ВПРОВАДЖЕННЯ ДУАЛЬНОЇ ФОРМИ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ЯК УМОВА ПІДГОТОВКИ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНИХ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ ДЛЯ ІННОВАЦІЙНОЇ ЕКОНОМІКИ: ПЕРШІ КРОКИ РЕАЛІЗАЦІЇ В УКРАЇНІ

Ірина Савченко

Анотація


Представити актуальність, особливості та результати експериментальної роботи всеукраїнського рівня щодо впровадження елементів дуальної системи навчання в практику підготовки майбутніх кваліфікованих робітників у закладах професійної (професійно-технічної) освіти України впродовж 2015 – 2018 рр. Обґрунтовано переваги підготовки кваліфікованих робітників з використанням елементів дуальної системи як практико-орієнтовної, гнучкої, інноваційної системи підготовки кадрів, заснованої на тісній партнерській взаємодії закладів освіти та роботодавців. Показано етапи реалізації першої в Україні науково-дослідної роботи з теми “Професійна підготовка кваліфікованих робітників з використанням елементів дуальної системи навчання”. Представлено результати дослідної роботи, яких вдалось досягти на основі більш якісного й продуктивного рівня соціального партнерства. Доведено, які елементи дуальної системи підготовки кваліфікованих робітників на сьогодні не можливо втілити в освітню практику професійно-технічних навчальних закладів України за об’єктивних соціально-економічних умов та існуючої нормативно-правової бази.


Ключові слова


дуальна форма професійної освіти; елементи дуальної системи навчання; науково-дослідна робота в професійно-технічному навчальному закладі; професійна (професійно-технічна) освіта; компетентність; роботодавці; соціальне партнерство; професійно-технічний навчальний заклад

Повний текст:

PDF

Посилання


Abashkіna, N. V. (1998). Printsipi rozvitku profesiynoyi osviti v Nimechchini : monografiya [Principles for the development of vocational education in Germany: Monograph]. Kyiv, 207 р. [in Ukrainian].

Abashkina, N. V. (1999). Rozvytok profesiynoyi osvity v Nimechchini (kinets ХІХ – ХХ st.) [Development of vocational education in Germany (end of XIX – XX centuries)]. Extended abstract of Doctor’s thesis.Kyiv, 44 р. [in Ukrainian].

Amelina, S. M. (2010). Osoblivosti dualnoyi sistemi vischoyi profesiynoyi osviti u navchalnih zakladah Nimechchini [Features of the dual system of higher vocational education in educational establishments in Germany]. Problems of labor and vocational training. Collection of scientific works. Vol. 15, pp. 107–112. [in Ukrainian].

Danyuk, V.M. & Petyuh, V.M. (2004). Menedzhment personalu. Navch. posib. [Personnel Management. Tutorial]. Kyiv, 398 р. [in Ukrainian].

Dmitrenko, O. V. (2013). Stan rozvitku osvIti y kulturi v suchasnIy FRN : navch. posib. [The state of development of education and culture in modern Germany]. Poltava, 83 р. [in Ukrainian].

Dualnyie issledovaniya – ucheba i opyit rabotyi [Dual studies – study and work experience]. Available at: https://www.hochschulkompass.de/studium/rund-ums-studieren/studienformen/duales-studium.html. The name of the screen. [in Ukrainian].

Kozak, T. B. (2011). Profesiyna pidgotovka starshoklasnikiv u zakladah serednoyi osviti drugogo stupenya Nimechchini [Professional training of high school students in secondary education in Germany]. Canditate’s thesis. Ternopil, 272 p. [in Ukrainian].

Lipkina, I. N. (2001). Sistema obrazovaniya vzroslyih v Germanii : ucheb.-metod. posobie [The adult education system in Germany: а study guide]. Grodno, 104 р. [in Ukrainian].

Romanov, S. P. (2007). Dualnaya sistema inzhenerno-pedagogicheskogo obrazovaniya [Dual system of engineering-pedagogical education]. Science: journal of theoretical and applied research. No. 5, pp. 54–63. [in Ukrainian].

Savchenkо, I.M., Miroshnichenko, K.B., Parzhnitskiy, O.V., Bobko, V.M. & Nakonechniy P.S. (2018). Zbirnik Informatsiyno-metodichnih materіaliv za rezultatami doslidno-eksperimentalnoyi roboti vseukrayinskogo rivnya za temoyu “Profesiyna pidgotovka kvalifikovanih robitnikiv z vikoristannyam elementiv dualnoyi sistemi navchannya” [Collection of information and methodological materials on the results of experimental and experimental work of the Ukrainian level on the theme “Professional training of skilled workers using the elements of the dual training system”]. Kyiv, 67 p. [in Ukrainian].

Hundt Diter. Obrazovanie “Made in Germany” – znak kachestva v konkurentnoy borbe [Made in Germany – is a mark of quality in competition]. Available at: http://ebn24.com/index.php?id=28069&L=6. [in Ukrainian].

Hyufner, K. (2005). Upravlіnnya ta fіnansuvannya vischoyi osviti v Nimechchinі [Management and financing of higher Education in Germany]. Vyscha shkola, No. 6, рр. 97–117. [in Ukrainian].

Scherbak, L. Dosvid upravlinnya sistemoyu profesiyno-tehnichnoyi osviti u Federativniy respublitsi Nimechchini ta yogo efektivnist [Experience in managing the vocational education system in the Federal Republic of Germany and its effectiveness]. Available at: http:// www.inwent – vet.org.ua/pdf/ukr/ Nimechchina _ed.pdf [in Ukrainian].

Bähren, T. (2002). Ausbildung und berufliche orientierung [Training and professional orientation]. Köln, 131 p.[in German].

Biermann, H. (2007). Pädagogik der beruflichen rehabilitation: eine einführung heilund sonderpädagogik [Pedagogy of vocational rehabilitation: an introduction to curative and special education]. W. Kohlhammer Verlag, 240 p. [in German].

Goll, D. Sprunghaft gewachsen: privathochschulen in Deutschland [Growing by leaps and bounds: private universities in Germany]. Available at: https://www.academics.de/wissenschaft/sprunghaft_gewachsen_privathochschulen_in_deutschland_36702.h tm[in German].

Cedefop (2011): Glossary – Quality in Education and Training. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Available at: https://europa.eu/capacity4dev/iesf/document/glossary-quality-education-and-training-cedefop-2011 [in English].

Developing European Work Based Learning Approaches and Methods. Socrates projects database. Available at: europa.eu/capacity4dev/iesf/document/glossary-quality-education-and-training-cedefop-2011. [in English].

Developing European Work Based Learning Approaches and Methods. Socrates projects database. Available at: https://www.up2europe.eu/european/projects/dewblam-developing-european-work-based-learning-approaches-and-methods_119720.html. The name of the screen. [in English].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Абашкіна Н. В. Принципи розвитку професійної освіти в Німеччині: монографія.Київ, 1998. 207 с.

Абашкіна Н. В. Розвиток професійної освіти в Німеччині (кінець ХІХ – ХХ ст.) : автореф. дис. … д-ра. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Київ, 1999. 44 с.

Амеліна С. М. Особливості дуальної системи вищої професійної освіти у навчальних закладах Німеччини. Проблеми трудової і професійної підготовки : зб. наук. праць. 2010. Вип. 15. С. 107–112.

Данюк В.М., Петюх В.М., Цимбалюк С. О. та ін.; Менеджмент персоналу. Навч. посіб. За заг. ред. В. М. Данюка, В. М. Петюха. Київ, 2004. 398 с.

Дмитренко О. В. Стан розвитку освіти й культури в сучасній ФРН : навч. посіб. / уклад. : О. В. Дмитренко. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2013. 83 с.

Дуальные исследования – учеба и опыт работы/ Duales Studium – Studieren und Berufserfahrung. URL: https://www.hochschulkompass.de/studium/rund-ums-studieren/studienformen/duales-studium.html. Загол. з екрану. Мова англ.

Козак Т. Б. Професійна підготовка старшокласників у закладах середньої освіти другого ступеня Німеччини : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти.Тернопіль, 2011. 272 с.

Липкина И. Н., Тарантей В. П. Система образования взрослых в Германии : учеб.-метод. пособие. Гродно, 2001. 104 с.

Романов, С. П. Дуальная система инженерно-педагогического образования. Образование и наука: журнал теоретических и прикладных исследований. 2007. № 5. С. 54–63.

Збірник інформаційно-методичних матеріалів за результатами дослідно-експериментальної роботи всеукраїнського рівня за темою “Професійна підготовка кваліфікованих робітників з використанням елементів дуальної системи навчання” / авт. : І.М. Савченко, К.Б. Мирошниченко, О.В. Паржницький, В.М. Бобко, П.С. Наконечний / За ред. І.М Савченко. Київ, 2018. 67 с.

Хундт Дитер. Образование “Made in Germany” – знак качества в конкурентной борьбе. URL: http://ebn24.com/index.php?id=28069&L=6

Хюфнер К. Управління та фінансування вищої освіти в Німеччині. Вища школа. 2005. № 6. С. 97–117.

Щербак Л. Досвід управління системою професійно-технічної освіти у Федеративній республіці Німеччині та його ефективність. URL: http:// www.inwent – vet.org.ua/pdf/ukr/Німеччина _ed.pdf

Bahren Т. Ausbildung und berufliche Orientierung: Ihre Chancen fur eine erfolgreiche Zukunft.   Köln, 2002.  132 S.

Berufsbildungsgesetz (BBiG) – Закон про професійну освіту Німеччини. URL: http://www.gesetze-im-internet.de/bbig_2005/BJNR093110005.html.

Biermann H. Pädagogik der beruflichen Rehabilitation: Eine Einführung Heilund Sonderpädagogik. W. Kohlhammer Verlag, 2007.  240 S.

Goll D. Sprunghaft gewachsen: Privathochschulen in Deutschland. URL: https://www.academics.de/wissenschaft/sprunghaft_gewachsen_privathochschulen_in_deutschland_36702.h tm

Cedefop (2011): Glossary – Quality in Education and Training. Luxembourg: Publications Office of the European Union. URL: https://europa.eu/capacity4dev/iesf/document/glossary-quality-education-and-training-cedefop-2011. Загол. з екрану.  Мова англ.

Developing European Work Based Learning Approaches and Methods. Socrates projects database. URL::https://www.up2europe.eu/european/projects/dewblam-developing-european-work-based-learning-approaches-and-methods_119720.html. Загол. з екрану.  Мова англ.





ISSN 2308-4634 (Print), ISSN 2617-0825 (Online)