ЗМІСТ ТЕОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ У ЛЬВІВСЬКОМУ УНІВЕРСИТЕТІ ТА ЗАГАЛЬНОЄВРОПЕЙСЬКИЙ КОНТЕКСТ (КІН. XVIII – ПОЧ. XX СТ.)

Автор(и)

  • Теодор Лещак
  • Марія Лепех

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.211898

Ключові слова:

теологічна освіта, вища освіта, Львівський університет, Австрійська монархія, типологія

Анотація

У статті розглядаються методологічні та змістові аспекти богословської підготовки студентів Львівського університету XVIII – поч. ХХ ст. як складової австрійської вищої теологічної освіти. На підставі сучасної типології проаналізовано особливості тогочасної європейської теологічної освіти. До наукового обігу впроваджено нові джерельні матеріали, а саме – навчальні плани теологічного факультету Львівського університету вказаного періоду. Визначено перелік навчальних дисциплін, що їх вивчали студенти теологічного факультету Львівського університету упродовж ХІХ – початку ХХ ст., а також прослідковано динаміку змін академічних годин, виділених на їхнє вивчення. Опираючись на ці дослідження доведено, що зміст теологічної освіти у Львівському університеті був типовим для університетів Австрійської (Австро-Угорської) монархії. На основі досліджених архівних даних, міністерських документів і проведеної порівняльної характеристики з’ясовано позицію богословської освіти у Львівському університеті в типології тогочасної європейської вищої теологічної освіти.

Біографії авторів

Теодор Лещак

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи Львівського національного університету імені Івана Франка

Марія Лепех

магістр освіти, Львівського національного університету імені Івана Франка

Посилання

Lossky, V. N. (1991). Ocherk mystycheskoho bohoslovyia Vostochnoi Tserkvy [An outline of the mystical theology of the Eastern Church]. Moscow, 288 p. [in Russian].

Siropolko, S. (2001). Istoriia osvity v Ukraini [History Education in Ukraine]. Kyiv, 663 p. [in Ukrainian].

Akademische behörden an der K.K.Universitatzu Lemberg sammt der Ordnung der vorlesungen anderselben in winter semester des Studien-Jahres1861/62 [Academic authorities at the I.R. Universityof Lemberg collecting the order of lectures on thewinter semester of the academic year 1861/62].Lemberg, 1861. 107 p. [in German].

Akademische behörden an der K.K.Universitatzu Lemberg sammt der Ordnung der vorlesungen anderselben in winter semester des Studien-Jahres1871/72 [Academic authorities at the I.R. Universityof Lemberg collecting the order of lectures on thewinter semester of the academic year 1871/72].Lemberg, 1871. 118 p. [in German].

Banks, R. (1999). Reenvisioning theological education: exploring a missional alternative to current models. Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans Publishing, 268 p. [in English].

Die österreichischen universitätsgesetze;sammlung der für die österreichischen universitäten gültigen gesetze, verordnungen, erlässe, studien- undprüfungsordnungen usw., im auftrage des K. K. Ministeriumsfür kultus und unterricht mit benützung der amtlichenakten hrsg. von dr. Leo ritter Beck von Mannagettaund dr. Carl von Kelle k.k. Ministerialräte imMinisterium für Kultus und Unterricht [Austrianuniversity laws; Collection of the laws, ordinances,decrees, study and examination regulations etc.applicable to the Austrian universities, on behalf ofthe I.R. Ministry of Culture and Teaching with theuse of the official files ed. from dr. Leo knight Beckfrom Mannagetta and dr. Carl von Kelle I.R. MinisterialCouncils in the Ministry of Culture and Education].Wien, 1906. 1086 p. [in German].

Finkel, L. & Starzyсski, S. (1894). Historya Uniwersytetu Lwowskiego [History of Lviv Univercity]. Is. 1-2. Lwуw, Is. 2. 442 p. [in Polish].

Hurter, H. (1893). Nomenclator literarius oftheology of the Catholic: exhibiting the divines of theage, of the nation, knowledgeable, and distinct. T.IV.According to Catholic theology ever since the SecondCouncil Trento. 1664–1763. Oeniponte, LIII p.

Hurter, H. (1895). Nomenclator literarius oftheology of the Catholic: exhibiting the divines of theage, of the nation, knowledgeable, and distinct. TomusV. According to Catholic theology ever since theSecond Council Trento. 1764–1894. Oeniponte, LXII p.

Kelsey, D. (1993). Between Athens and Berlin: the theological education debates. GrandRapids, Mich. : William B. Eerdmans, 235 p.

Konstytucje Towarzystwa Jezusowego wraz z przypisami Kongregacji Generalnej XXXIV orazNormy Uzupełniające zatwierdzone przez tę samąKongregację [The Constitutions of the Society ofJesus with the footnotes of the XXXIV GeneralCongregation and Supplementary Norms approvedby the same Congregation]. Kraków, 2006. 588 p.[in Polish].

Kot, S. (1934). Historia wychowania [Historyof education]. Lwów, Vol.I. 408 p. [in Polish].

Ordnung der öffentlichen Vorlesungen welchean der Sr. k.k. Majestät Franz I. höchsten Namenführenden Universität zu Lemberg im Schuljahre 1830gehalten werden [Organization of public lectures heldat M. i.r. Majesty Franz I of the highest names leadinguniversity of Lviv in the 1830 school year]. Lemberg,1830. 19 p. [in German]

Piechnik, L. (1996). Nowe elementy, wniesioneprzez jezuitów do szkolnictwa polskiego w XVIwieku. Z dziejów szkolnictwa jezuickiego w Polsce[New elements, brought by the Jesuits to Polisheducation in the 16th century. From the history ofJesuit education in Poland]. Kraków, 259 p. [in Polish].

The Jesuit Ratio Studiorum of 1599 translatedinto English, with an Introduction and ExplanatoryNotes by Allan P. Farrell, S.J. University of Detroit.Washington. 1970. 134 p. [in English].

Wydział Teologiczny Uniwersytetu JanaKazimierza we Lwowie (1918–1933). [TheTheological Faculty of the Jan Kazimierz Universityin Lviv (1918–1933)]. Lwów, 1934. 160 p. [in Polish].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті