ІДЕОЛОГІЧНА КРИТИКА В УКРАЇНСЬКОМУ РАДЯНСЬКОМУ ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНОМУ НАРАТИВІ (1920–1980)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.223056Ключові слова:
історія педагогіки, наратив, ідеологія, лібералізм, соціал-демократія, націоналізм, тоталітаризмАнотація
У статті виокремлено і проаналізовано прояви критики різних ідеологій в українському історико-педагогічному наративі радянської доби (1920–1980-ті рр.). Встановлено, що під тиском притаманної радянському тоталітаризму моноідеологічності, а саме цілковитого домінування однієї ідеології (соціалістичної у формі “марксизму-ленінізму”), у вітчизняному історико-педагогічному наративі звичними стали оцінки фактів і процесів педагогічної минувшини крізь призму саме ідеологічних постулатів. Це проявилося, зокрема, у критиці ліберальних, соціал-демократичних, націоналістичних, націонал-соціалістичних, консервативних ідей та їхніх репрезентантів в освіті і педагогічній науці.
Посилання
Borysenko, V. Y. (1980). Borotba demokratychnykh syl za narodnu osvitu na Ukraini v 60 – 90-rokakh ХІХ st. [The struggle of democratic forces for public education in Ukraine in the 60 – 90-ies of the XIX century]. Kyiv, 155 p. [in Ukrainian].
Haliv, M. (2018). Ukrainskyi istoryko-pedahohichnyi naratyv (seredyna XIX – kinets XX st.): epistemolohichni zasady [Ukrainian historical and pedagogical narrative (mid-XIXth – late XXth century]. Drohobych, 614 p. [in Ukrainian].
Hryshchenko, M. M. (1960). Narodna osvita v zakhidnykh oblastiakh Ukrainskoi RSR [Public education in the western regions of the Ukrainian SSR]. Kyiv, 158 p. [in Ukrainian].
Demianenko, V. (1941). Obshchestvenno-pedagogicheskaia deiatelnost N.I. Pirogova v Odesse [Social and pedagogical activities of N.I. Pirogov in Odessa]. Proceedings of Odessa State University. Collection of the Department of Pedagogy, II, pp. 51–77. [in Russian].
Dzeverin, O. (1934). Lenin pro natsionalne vykhovannia molodykh pokolin [Lenin on the national education of young generations]. Communist education, 4, pp. 8–18. [in Ukrainian].
Dzeverin, O. H. (1954). Pytannia osvity i shkoly v tvorchosti A. P. Chekhova [Issues of education and school in the work of A.P. Chekhov]. Soviet school, 7, pp. 10–19. [in Ukrainian].
Zbanduto, S. (1939). Velykyi revoliutsioner-pedahoh (do 50-richchia z dnia smerti M.H. Chernyshevskoho) [The great revolutionary-teacher (to the 50th anniversary of the death of M.G. Chernyshevsky)]. Communist education, 10, pp. 35–46. [in Ukrainian].
Zilbershtein, A. I. (1934). Lenin pro kulturnu revoliutsiiu ta zavdannia osvity [Lenin on the cultural revolution and the task of education]. Communist education, 1, pp. 8–29. [in Ukrainian].
Kondratiuk, O. P. (1979). Kroky borotby i peremohy (Do 40-richchia vozziednannia zakhidnoukrainskykh zemel z radianskoiu Ukrainoiu) [Steps of struggle and victory (To the 40th anniversary of the reunification of Western Ukrainian lands with Soviet Ukraine)]. Soviet school, 10, pp. 11–14. [in Ukrainian].
Levina, M. (1933). Sotsiial-fashystski falsyfikatsii marksyzmu v haluzi osvity [Social-fascist falsifications of Marxism in education]. Communist education, 5, pp. 146–150. [in Ukrainian].
Lytvynov, S. A. (1949). N. K. Krupska – vydatnyi radianskyi pedahoh [N.K. Krupskaya – an outstanding Soviet teacher]. Soviet school, 1, pp. 14–19. [in Ukrainian].
Mazurkevych, O. R. (1963). Vyznachni ukrainski pedahohy – narodni prosvityteli. Kh. D. Alchevska ta yii spodvyzhnyky [Prominent Ukrainian teachers – folk educators. Kh. D. Alchevska and her associates]. Kyiv, 79 p. [in Ukrainian].
Mazurkevych, O. R. (1954). Tvorchist T. H. Shevchenka v pedahohichnii spadshchyni peredovykh diiachiv rosiiskoi shkoly [Creativity of Taras Shevchenko in the pedagogical heritage of leading figures of the n school]. Soviet school, 1, pp. 26–37. [in Ukrainian].
Pinchuk, H. P. (1949). Slavne desiatyrichchia. Narodna osvita Ukrainskoi RSR do desiatyrichchia vozziednannia ukrainskoho narodu v yedynii Ukrainskii Radianskii derzhavi [The glorious decade. Public education of the Ukrainian SSR to the tenth anniversary of the reunification of the Ukrainian people in a single Ukrainian Soviet state]. Soviet school, 5, pp. 1–16. [in Ukrainian].
Popiv, O. (1933). Problema dytynstva v tvorakh Marksa y Enhelsa [The problem of childhood in the works of Marx and Engels]. Communist education, 4, pp. 16–40. [in Ukrainian].
Piatko L. P. (1974). I-y Vserosiiskyi zizd z narodnoi osvity [The First All-Russian Congress of Public Education]. Soviet school, 7, pp. 42–47. [in Ukrainian].
Rubinshtein, S. (1935). Vikovi osoblyvosti ditei u vysvitlenni “Kharkivskoi natsional-fashystskoi pedahohichnoi shkoly” [Age features of children in the coverage of “Kharkiv National-Fascist Pedagogical School”]. Communist education, 1, pp. 70–74. [in Ukrainian].
Riappo, Ya. (1927). Shcho dala Zhovtneva revoliutsiia v haluzi osvity na Ukraini. Kharkiv, 104 p. [in Ukrainian].
Skrypnyk, M. (1932). Lyst tov. Stalina do redaktsii zhurnala “Proletarskaia revoliutsyia” ta zavdannia robitnykiv ideolohichnoho frontu [Letter comrade Stalin to the editors of the magazine “Proletarian Revolution” and the tasks of the workers of the ideological front]. Communist education, 1–2, pp. 19–29. [in Ukrainian].
Slutskyi, A. (1938). Istorychnyi dekret [Historical decree]. Communist education, 2, pp. 53–57. [in Ukrainian].
Smal, V. Z. (1971). Lesia Ukrainka i narodna osvita [Lesya Ukrainka and public education]. Soviet school, 2, pp. 35–41. [in Ukrainian].
Stupak, Yu. P. (1953). M. Kotsiubynskyi pro osvitu i vykhovannia [M. Kotsyubynsky on education and upbringing]. Soviet school, 6, pp. 20–31. [in Ukrainian].
Khait, I. (1934). Za bilshovytsku rozchystku na fronti pedahohichnoi teorii [For the Bolshevik clearing on the front of pedagogical theory]. Communist education, 2, pp. 10–50. [in Ukrainian].
Khait, I. (1936). Pro istorychnu nepravdu i istorychnu pravdu [On historical untruth and historical truth]. Communist education, 3 (Supl.), pp. 28–32. [in Ukrainian].
Khvylia, A. (1936). Sto rokiv [One hundred years]. Communist education, 3 (Supl.), pp. 4–27. [in Ukrainian].
Khodorkivskyi, I. D. (1954). [retsenziia] Prof. S. Kh. Chavdarov. Pedahohichni idei Tarasa Hryhorovycha Shevchenka, 1953, 207 stor. [review on: Prof. S. Kh. Chavdarov. Pedagogical ideas of Taras Shevchenko, 1953, 207 pages]. Soviet school, 1, pp. 57–62. [in Ukrainian].
Chavdarov, S. (1935). Proty zalyshkiv bezghluzdoi teorii “vidmyrannia shkoly” v navchalnykh planakh pochatkovoi ta serednoi shkoly [Against the remnants of the absurd theory of “school extinction” in the curricula of primary and secondary schools]. Communist education, 10, pp. 38–45. [in Ukrainian].
Chavdarov, S. Kh. (1946). Ivan Franko pro moral i moralne vykhovannia [Ivan Franko on morality and moral education]. Soviet school , 4, pp. 4–11. [in Ukrainian].
Chavdarov, S. Kh. (1946). K. D. Ushynskyi – velykyi pedahoh nashoi Batkivshchyny [K. D. Ushinsky – a great teacher of our country]. Soviet school, 1–2, pp. 16–24. [in Ukrainian].
Chuhuiev, T. (1941). V. I. Lenin pro vchytelstvo [Lenin on teaching]. Communist education, 4, pp. 6–15. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Молодь і ринок
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.