ІДЕОЛОГІЧНА КРИТИКА В УКРАЇНСЬКОМУ РАДЯНСЬКОМУ ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНОМУ НАРАТИВІ (1920–1980)

Автор(и)

  • Микола Галів

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.223056

Ключові слова:

історія педагогіки, наратив, ідеологія, лібералізм, соціал-демократія, націоналізм, тоталітаризм

Анотація

У статті виокремлено і проаналізовано прояви критики різних ідеологій в українському історико-педагогічному наративі радянської доби (1920–1980-ті рр.). Встановлено, що під тиском притаманної радянському тоталітаризму моноідеологічності, а саме цілковитого домінування однієї ідеології (соціалістичної у формі “марксизму-ленінізму”), у вітчизняному історико-педагогічному наративі звичними стали оцінки фактів і процесів педагогічної минувшини крізь призму саме ідеологічних постулатів. Це проявилося, зокрема, у критиці ліберальних, соціал-демократичних, націоналістичних, націонал-соціалістичних, консервативних ідей та їхніх репрезентантів в освіті і педагогічній науці.

Біографія автора

Микола Галів

доктор педагогічних наук, доцент кафедри історії України Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Borysenko, V. Y. (1980). Borotba demokratychnykh syl za narodnu osvitu na Ukraini v 60 – 90-rokakh ХІХ st. [The struggle of democratic forces for public education in Ukraine in the 60 – 90-ies of the XIX century]. Kyiv, 155 p. [in Ukrainian].

Haliv, M. (2018). Ukrainskyi istoryko-pedahohichnyi naratyv (seredyna XIX – kinets XX st.): epistemolohichni zasady [Ukrainian historical and pedagogical narrative (mid-XIXth – late XXth century]. Drohobych, 614 p. [in Ukrainian].

Hryshchenko, M. M. (1960). Narodna osvita v zakhidnykh oblastiakh Ukrainskoi RSR [Public education in the western regions of the Ukrainian SSR]. Kyiv, 158 p. [in Ukrainian].

Demianenko, V. (1941). Obshchestvenno-pedagogicheskaia deiatelnost N.I. Pirogova v Odesse [Social and pedagogical activities of N.I. Pirogov in Odessa]. Proceedings of Odessa State University. Collection of the Department of Pedagogy, II, pp. 51–77. [in Russian].

Dzeverin, O. (1934). Lenin pro natsionalne vykhovannia molodykh pokolin [Lenin on the national education of young generations]. Communist education, 4, pp. 8–18. [in Ukrainian].

Dzeverin, O. H. (1954). Pytannia osvity i shkoly v tvorchosti A. P. Chekhova [Issues of education and school in the work of A.P. Chekhov]. Soviet school, 7, pp. 10–19. [in Ukrainian].

Zbanduto, S. (1939). Velykyi revoliutsioner-pedahoh (do 50-richchia z dnia smerti M.H. Chernyshevskoho) [The great revolutionary-teacher (to the 50th anniversary of the death of M.G. Chernyshevsky)]. Communist education, 10, pp. 35–46. [in Ukrainian].

Zilbershtein, A. I. (1934). Lenin pro kulturnu revoliutsiiu ta zavdannia osvity [Lenin on the cultural revolution and the task of education]. Communist education, 1, pp. 8–29. [in Ukrainian].

Kondratiuk, O. P. (1979). Kroky borotby i peremohy (Do 40-richchia vozziednannia zakhidnoukrainskykh zemel z radianskoiu Ukrainoiu) [Steps of struggle and victory (To the 40th anniversary of the reunification of Western Ukrainian lands with Soviet Ukraine)]. Soviet school, 10, pp. 11–14. [in Ukrainian].

Levina, M. (1933). Sotsiial-fashystski falsyfikatsii marksyzmu v haluzi osvity [Social-fascist falsifications of Marxism in education]. Communist education, 5, pp. 146–150. [in Ukrainian].

Lytvynov, S. A. (1949). N. K. Krupska – vydatnyi radianskyi pedahoh [N.K. Krupskaya – an outstanding Soviet teacher]. Soviet school, 1, pp. 14–19. [in Ukrainian].

Mazurkevych, O. R. (1963). Vyznachni ukrainski pedahohy – narodni prosvityteli. Kh. D. Alchevska ta yii spodvyzhnyky [Prominent Ukrainian teachers – folk educators. Kh. D. Alchevska and her associates]. Kyiv, 79 p. [in Ukrainian].

Mazurkevych, O. R. (1954). Tvorchist T. H. Shevchenka v pedahohichnii spadshchyni peredovykh diiachiv rosiiskoi shkoly [Creativity of Taras Shevchenko in the pedagogical heritage of leading figures of the n school]. Soviet school, 1, pp. 26–37. [in Ukrainian].

Pinchuk, H. P. (1949). Slavne desiatyrichchia. Narodna osvita Ukrainskoi RSR do desiatyrichchia vozziednannia ukrainskoho narodu v yedynii Ukrainskii Radianskii derzhavi [The glorious decade. Public education of the Ukrainian SSR to the tenth anniversary of the reunification of the Ukrainian people in a single Ukrainian Soviet state]. Soviet school, 5, pp. 1–16. [in Ukrainian].

Popiv, O. (1933). Problema dytynstva v tvorakh Marksa y Enhelsa [The problem of childhood in the works of Marx and Engels]. Communist education, 4, pp. 16–40. [in Ukrainian].

Piatko L. P. (1974). I-y Vserosiiskyi zizd z narodnoi osvity [The First All-Russian Congress of Public Education]. Soviet school, 7, pp. 42–47. [in Ukrainian].

Rubinshtein, S. (1935). Vikovi osoblyvosti ditei u vysvitlenni “Kharkivskoi natsional-fashystskoi pedahohichnoi shkoly” [Age features of children in the coverage of “Kharkiv National-Fascist Pedagogical School”]. Communist education, 1, pp. 70–74. [in Ukrainian].

Riappo, Ya. (1927). Shcho dala Zhovtneva revoliutsiia v haluzi osvity na Ukraini. Kharkiv, 104 p. [in Ukrainian].

Skrypnyk, M. (1932). Lyst tov. Stalina do redaktsii zhurnala “Proletarskaia revoliutsyia” ta zavdannia robitnykiv ideolohichnoho frontu [Letter comrade Stalin to the editors of the magazine “Proletarian Revolution” and the tasks of the workers of the ideological front]. Communist education, 1–2, pp. 19–29. [in Ukrainian].

Slutskyi, A. (1938). Istorychnyi dekret [Historical decree]. Communist education, 2, pp. 53–57. [in Ukrainian].

Smal, V. Z. (1971). Lesia Ukrainka i narodna osvita [Lesya Ukrainka and public education]. Soviet school, 2, pp. 35–41. [in Ukrainian].

Stupak, Yu. P. (1953). M. Kotsiubynskyi pro osvitu i vykhovannia [M. Kotsyubynsky on education and upbringing]. Soviet school, 6, pp. 20–31. [in Ukrainian].

Khait, I. (1934). Za bilshovytsku rozchystku na fronti pedahohichnoi teorii [For the Bolshevik clearing on the front of pedagogical theory]. Communist education, 2, pp. 10–50. [in Ukrainian].

Khait, I. (1936). Pro istorychnu nepravdu i istorychnu pravdu [On historical untruth and historical truth]. Communist education, 3 (Supl.), pp. 28–32. [in Ukrainian].

Khvylia, A. (1936). Sto rokiv [One hundred years]. Communist education, 3 (Supl.), pp. 4–27. [in Ukrainian].

Khodorkivskyi, I. D. (1954). [retsenziia] Prof. S. Kh. Chavdarov. Pedahohichni idei Tarasa Hryhorovycha Shevchenka, 1953, 207 stor. [review on: Prof. S. Kh. Chavdarov. Pedagogical ideas of Taras Shevchenko, 1953, 207 pages]. Soviet school, 1, pp. 57–62. [in Ukrainian].

Chavdarov, S. (1935). Proty zalyshkiv bezghluzdoi teorii “vidmyrannia shkoly” v navchalnykh planakh pochatkovoi ta serednoi shkoly [Against the remnants of the absurd theory of “school extinction” in the curricula of primary and secondary schools]. Communist education, 10, pp. 38–45. [in Ukrainian].

Chavdarov, S. Kh. (1946). Ivan Franko pro moral i moralne vykhovannia [Ivan Franko on morality and moral education]. Soviet school , 4, pp. 4–11. [in Ukrainian].

Chavdarov, S. Kh. (1946). K. D. Ushynskyi – velykyi pedahoh nashoi Batkivshchyny [K. D. Ushinsky – a great teacher of our country]. Soviet school, 1–2, pp. 16–24. [in Ukrainian].

Chuhuiev, T. (1941). V. I. Lenin pro vchytelstvo [Lenin on teaching]. Communist education, 4, pp. 6–15. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті