DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.223056

ІДЕОЛОГІЧНА КРИТИКА В УКРАЇНСЬКОМУ РАДЯНСЬКОМУ ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНОМУ НАРАТИВІ (1920–1980)

Микола Галів

Анотація


У статті виокремлено і проаналізовано прояви критики різних ідеологій в українському історико-педагогічному наративі радянської доби (1920–1980-ті рр.). Встановлено, що під тиском притаманної радянському тоталітаризму моноідеологічності, а саме цілковитого домінування однієї ідеології (соціалістичної у формі “марксизму-ленінізму”), у вітчизняному історико-педагогічному наративі звичними стали оцінки фактів і процесів педагогічної минувшини крізь призму саме ідеологічних постулатів. Це проявилося, зокрема, у критиці ліберальних, соціал-демократичних, націоналістичних, націонал-соціалістичних, консервативних ідей та їхніх репрезентантів в освіті і педагогічній науці.


Ключові слова


історія педагогіки; наратив; ідеологія; лібералізм; соціал-демократія; націоналізм; тоталітаризм

Повний текст:

PDF

Посилання


Borysenko, V. Y. (1980). Borotba demokratychnykh syl za narodnu osvitu na Ukraini v 60 – 90-rokakh ХІХ st. [The struggle of democratic forces for public education in Ukraine in the 60 – 90-ies of the XIX century]. Kyiv, 155 p. [in Ukrainian].

Haliv, M. (2018). Ukrainskyi istoryko-pedahohichnyi naratyv (seredyna XIX – kinets XX st.): epistemolohichni zasady [Ukrainian historical and pedagogical narrative (mid-XIXth – late XXth century]. Drohobych, 614 p. [in Ukrainian].

Hryshchenko, M. M. (1960). Narodna osvita v zakhidnykh oblastiakh Ukrainskoi RSR [Public education in the western regions of the Ukrainian SSR]. Kyiv, 158 p. [in Ukrainian].

Demianenko, V. (1941). Obshchestvenno-pedagogicheskaia deiatelnost N.I. Pirogova v Odesse [Social and pedagogical activities of N.I. Pirogov in Odessa]. Proceedings of Odessa State University. Collection of the Department of Pedagogy, II, pp. 51–77. [in Russian].

Dzeverin, O. (1934). Lenin pro natsionalne vykhovannia molodykh pokolin [Lenin on the national education of young generations]. Communist education, 4, pp. 8–18. [in Ukrainian].

Dzeverin, O. H. (1954). Pytannia osvity i shkoly v tvorchosti A. P. Chekhova [Issues of education and school in the work of A.P. Chekhov]. Soviet school, 7, pp. 10–19. [in Ukrainian].

Zbanduto, S. (1939). Velykyi revoliutsioner-pedahoh (do 50-richchia z dnia smerti M.H. Chernyshevskoho) [The great revolutionary-teacher (to the 50th anniversary of the death of M.G. Chernyshevsky)]. Communist education, 10, pp. 35–46. [in Ukrainian].

Zilbershtein, A. I. (1934). Lenin pro kulturnu revoliutsiiu ta zavdannia osvity [Lenin on the cultural revolution and the task of education]. Communist education, 1, pp. 8–29. [in Ukrainian].

Kondratiuk, O. P. (1979). Kroky borotby i peremohy (Do 40-richchia vozziednannia zakhidnoukrainskykh zemel z radianskoiu Ukrainoiu) [Steps of struggle and victory (To the 40th anniversary of the reunification of Western Ukrainian lands with Soviet Ukraine)]. Soviet school, 10, pp. 11–14. [in Ukrainian].

Levina, M. (1933). Sotsiial-fashystski falsyfikatsii marksyzmu v haluzi osvity [Social-fascist falsifications of Marxism in education]. Communist education, 5, pp. 146–150. [in Ukrainian].

Lytvynov, S. A. (1949). N. K. Krupska – vydatnyi radianskyi pedahoh [N.K. Krupskaya – an outstanding Soviet teacher]. Soviet school, 1, pp. 14–19. [in Ukrainian].

Mazurkevych, O. R. (1963). Vyznachni ukrainski pedahohy – narodni prosvityteli. Kh. D. Alchevska ta yii spodvyzhnyky [Prominent Ukrainian teachers – folk educators. Kh. D. Alchevska and her associates]. Kyiv, 79 p. [in Ukrainian].

Mazurkevych, O. R. (1954). Tvorchist T. H. Shevchenka v pedahohichnii spadshchyni peredovykh diiachiv rosiiskoi shkoly [Creativity of Taras Shevchenko in the pedagogical heritage of leading figures of the n school]. Soviet school, 1, pp. 26–37. [in Ukrainian].

Pinchuk, H. P. (1949). Slavne desiatyrichchia. Narodna osvita Ukrainskoi RSR do desiatyrichchia vozziednannia ukrainskoho narodu v yedynii Ukrainskii Radianskii derzhavi [The glorious decade. Public education of the Ukrainian SSR to the tenth anniversary of the reunification of the Ukrainian people in a single Ukrainian Soviet state]. Soviet school, 5, pp. 1–16. [in Ukrainian].

Popiv, O. (1933). Problema dytynstva v tvorakh Marksa y Enhelsa [The problem of childhood in the works of Marx and Engels]. Communist education, 4, pp. 16–40. [in Ukrainian].

Piatko L. P. (1974). I-y Vserosiiskyi zizd z narodnoi osvity [The First All-Russian Congress of Public Education]. Soviet school, 7, pp. 42–47. [in Ukrainian].

Rubinshtein, S. (1935). Vikovi osoblyvosti ditei u vysvitlenni “Kharkivskoi natsional-fashystskoi pedahohichnoi shkoly” [Age features of children in the coverage of “Kharkiv National-Fascist Pedagogical School”]. Communist education, 1, pp. 70–74. [in Ukrainian].

Riappo, Ya. (1927). Shcho dala Zhovtneva revoliutsiia v haluzi osvity na Ukraini. Kharkiv, 104 p. [in Ukrainian].

Skrypnyk, M. (1932). Lyst tov. Stalina do redaktsii zhurnala “Proletarskaia revoliutsyia” ta zavdannia robitnykiv ideolohichnoho frontu [Letter comrade Stalin to the editors of the magazine “Proletarian Revolution” and the tasks of the workers of the ideological front]. Communist education, 1–2, pp. 19–29. [in Ukrainian].

Slutskyi, A. (1938). Istorychnyi dekret [Historical decree]. Communist education, 2, pp. 53–57. [in Ukrainian].

Smal, V. Z. (1971). Lesia Ukrainka i narodna osvita [Lesya Ukrainka and public education]. Soviet school, 2, pp. 35–41. [in Ukrainian].

Stupak, Yu. P. (1953). M. Kotsiubynskyi pro osvitu i vykhovannia [M. Kotsyubynsky on education and upbringing]. Soviet school, 6, pp. 20–31. [in Ukrainian].

Khait, I. (1934). Za bilshovytsku rozchystku na fronti pedahohichnoi teorii [For the Bolshevik clearing on the front of pedagogical theory]. Communist education, 2, pp. 10–50. [in Ukrainian].

Khait, I. (1936). Pro istorychnu nepravdu i istorychnu pravdu [On historical untruth and historical truth]. Communist education, 3 (Supl.), pp. 28–32. [in Ukrainian].

Khvylia, A. (1936). Sto rokiv [One hundred years]. Communist education, 3 (Supl.), pp. 4–27. [in Ukrainian].

Khodorkivskyi, I. D. (1954). [retsenziia] Prof. S. Kh. Chavdarov. Pedahohichni idei Tarasa Hryhorovycha Shevchenka, 1953, 207 stor. [review on: Prof. S. Kh. Chavdarov. Pedagogical ideas of Taras Shevchenko, 1953, 207 pages]. Soviet school, 1, pp. 57–62. [in Ukrainian].

Chavdarov, S. (1935). Proty zalyshkiv bezghluzdoi teorii “vidmyrannia shkoly” v navchalnykh planakh pochatkovoi ta serednoi shkoly [Against the remnants of the absurd theory of “school extinction” in the curricula of primary and secondary schools]. Communist education, 10, pp. 38–45. [in Ukrainian].

Chavdarov, S. Kh. (1946). Ivan Franko pro moral i moralne vykhovannia [Ivan Franko on morality and moral education]. Soviet school , 4, pp. 4–11. [in Ukrainian].

Chavdarov, S. Kh. (1946). K. D. Ushynskyi – velykyi pedahoh nashoi Batkivshchyny [K. D. Ushinsky – a great teacher of our country]. Soviet school, 1–2, pp. 16–24. [in Ukrainian].

Chuhuiev, T. (1941). V. I. Lenin pro vchytelstvo [Lenin on teaching]. Communist education, 4, pp. 6–15. [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Борисенко В. Й. Боротьба демократичних сил за народну освіту на Україні в 60 – 90-роках ХІХ ст. Київ: “Наукова думка”, 1980. 155 с.

Галів М. Український історико-педагогічний наратив (середина ХІХ – кінець ХХ ст.): епістемологічні засади. Дрогобич, 2018. 614 с.

Грищенко М. М. Народна освіта в західних областях Української РСР. Київ: Радянська школа, 1960. 158 с.

Демьяненко В. Общественно-педагогическая деятельность Н.И. Пирогова в Одессе. Труды Одесского государственного университета. Сборник кафедры педагогики. Одесса, 1941. Т. ІІ. С. 51–77.

Дзеверін О. Ленін про національне виховання молодих поколінь. Комуністична освіта. 1934. № 4. С. 8–18.

Дзеверін О. Г. Питання освіти і школи в творчості А. П. Чехова. Радянська школа. 1954. № 7. С. 10–19.

Збандуто С. Великий революціонер-педагог (до 50-річчя з дня смерті М.Г. Чернишевського). Комуністична освіта. 1939. № 10. С. 35–46.

Зільберштейн А. І. Ленін про культурну революцію та завдання освіти. Комуністична освіта. 1934. № 1. С. 8–29.

Кондратюк О. П. Кроки боротьби і перемоги (До 40-річчя возз’єднання західноукраїнських земель з радянською Україною). Радянська школа. 1979. № 10. С. 11–14.

Левіна М. Соціял-фашистські фальсифікації марксизму в галузі освіти. Комуністична освіта. 1933. № 5. С. 146–150.

Литвинов С. А. Н. К. Крупська – видатний радянський педагог. Радянська школа. 1949. №1. С. 14–19.

Мазуркевич О. Р. Визначні українські педагоги – народні просвітителі. Х. Д. Алчевська та її сподвижники. Київ: Товариство “Знання” УРСР, 1963. 79 с.

Мазуркевич О. Р. Творчість Т. Г. Шевченка в педагогічній спадщині передових діячів російської школи . Радянська школа. 1954. № 1. С. 26–37.

Пінчук Г. П. Славне десятиріччя. Народна освіта Української РСР до десятиріччя возз’єднання українського народу в єдиній Українській Радянській державі. Радянська школа. 1949. № 5. С. 1–16.

Попів О. Проблема дитинства в творах Маркса й Енгельса. Комуністична освіта. 1933. № 4. С. 16–40.

Пятко Л. П. І-й Всеросійський з’їзд з народної освіти. Радянська школа. 1974. № 7. С. 42–47.

Рубінштейн С. Вікові особливості дітей у висвітленні “Харківської націонал-фашистської педагогічної школи”. Комуністична освіта. 1935. № 1. С. 70–74.

Ряппо Я. Що дала Жовтнева революція в галузі освіти на Україні. Харків: Книгоспілка, 1927. 104 с.

Скрипник М. Лист тов. Сталіна до редакції журнала “Пролетарская революция” та завдання робітників ідеологічного фронту. Комуністична освіта. 1932. № 1–2. С. 19–29.

Слуцький А. Історичний декрет. Комуністична освіта. 1938. № 2. С. 53–57.

Смаль В. З. Леся Українка і народна освіта. Радянська школа. 1971. № 2. С. 35–41.

Ступак Ю. П. М. М. Коцюбинський про освіту і виховання. Радянська школа. 1953. № 6. С. 20–31.

Хаїт І. За більшовицьку розчистку на фронті педагогічної теорії. Комуністична освіта. 1934. № 2. С. 10–50.

Хаїт І. Про історичну неправду і історичну правду. Комуністична освітa. 1936. № 3. Додаток. С. 28–32.

Хвиля А. Сто років. Комуністична освіта. 1936. № 3. Додаток. С. 4–27.

Ходорківський І. Д. [рецензія] Проф. С. Х. Чавдаров. Педагогічні ідеї Тараса Григоровича Шевченка, 1953, 207 стор. Радянська школа. 1954. № 1. С. 57–62.

Чавдаров С. Проти залишків безглуздої теорії “відмирання школи” в навчальних планах початкової та середньої школи. Комуністична освіта. 1935. № 10. С. 38–45.

Чавдаров С. Х. Іван Франко про мораль і моральне виховання. Радянська школа. 1946. №4. С. 4–11.

Чавдаров С. Х. К. Д. Ушинський – великий педагог нашої Батьківщини. Радянська школа. 1946. № 1–2. С. 16–24.

Чугуєв Т. В. І. Ленін про вчительство. Комуністична освіта. 1941. № 4. С. 6–15.





ISSN 2308-4634 (Print), ISSN 2617-0825 (Online)