DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.223064

ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ЯК КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ: ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМИ

Борис Cавчук, Віра Ковальчук

Анотація


Здійснено спробу актуалізувати в освітньому і науково-педагогічному просторі України проблему формування емоційного інтелекту як однієї з базових компетентностей підготовки майбутніх фахівців різних галузей знань. Запропоновано авторське бачення постановки та актуалізації проблеми щодо необхідності формування емоційного інтелекту в майбутніх фахівців різного профілю як базової професійної компетентності, яка у ХХІ ст. вважається однією з найбільш затребуваних на ринку праці. Розкриваються суть і змістові характеристики емоційного інтелекту й емоційної грамотності та потенційні можливості їхнього використання в системі професійної освіти.

Ключові слова


емоційний інтелект; емоційна грамотність; професійна підготовка; компетентність; навички

Повний текст:

PDF

Посилання


Govard, В. & Ctiven, C. (2007). Preimuschestva EQ. Emotsionalnyiy intellekt i vashi uspehi [The benefits of EQ. An emotional intelligence and your successes]. 384 p. [in Russian].

Manoylova, M. A. (2007). Akmeologicheskoe razvitie emotsionalnogo intellekta [Acmeological development of emotional intelligence of teachers and students]. 140 p. [in Russian].

Ou, Y. (2007). Yaponskyi menedzhment: proshloe, nastoiashchee y budushchee [Japanese Management: Past, Present and Future]. Moscov. 158 р. [in Russian].

Petrovskaya, A. S. (2007). Emotsionalnyiy intellekt kak determinanta rezultativnyih parametrov i protsessualnyih harakteristik upravlencheskoy deyatelnosti [An emotional intelligence as a determinant of effective parameters and procedural characteristics of management activities]. Extended abstract of candidate’s thesis. Yaroslavl. 27 p. [in Russian].

Cherniavska, A. (2012). Emotsiinyi intelekt – zaporuka uspishnoho navchannia [An emotional intelligence is the key to successful learning]. Youth & market, Vol. 12, pp. 136–139. [in Ukrainian].

Bar-On, R. (2005). The Bar-On Model of Emotional-Social Intelligence (ESI). Consortium for Research on Emotional Intelligence in Organizations. Issues in Emotional. Available at: www.eiconsortium.org. (accessed 15 Apr. 2019). [in English].

Goleman, D. (2000). Leadership that gets results. Har­vard business review. March – April, pp. 79–90. [in English].

Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. New York: Bantam Books. 464 р. [in English].

Smith, М.K. (2008). Howard Gardner and multiple intelligences’. The encyclopedia of pedagogy and informal education. Available at: https://www.infed.org/mobi/howard- Stiven DS). [in English].

Steiner, С. (2003). Emotional Literacy; Intelligence with a Heart. 269 р. [in English].

The 15 factors of the Bar-On model. Available at: www.reuvenbaron.org › the-5-meta-factors-and-15-sub.

The Future of Jobs 2016. Report. Available at: reports.weforum.org › future- [in English].

World economic forum, 2020. Available at: www.weforum.org. (accessed 15 Apr.2019). [in English].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Говард Б., Стивен С. Преимущества ЕQ. Эмоциональный интеллект и ваши успехи. Москва: Баланс Бизнес Букс, 2007. 384 с.

Манойлова М. А. Акмеологическое развитие эмоционального интеллекта учителей и учащихся. Псков: ПГПИ, 2004. 140 с.

Оу И. Японский менеджмент: прошлое, настоящее и будущее. Москва: Эксмо, 2007. 158 с.

Петровская А. С. Эмоциональный интеллект как детерминанта результативных параметров и процессуальных характеристик управленческой деятельности: автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.03. Ярославль, 2007. 27 с.

Чернявська А. Емоційний інтелект – запорука успішного навчання. Молодь і ринок. 2012. №12. С. 136–139.

Bar-On R. The Bar-On Model of Emotional-Social Intelligence (ESI). Consortium for Research on Emotional Intelligence in Organizations. Issues in Emotional. 2005. URL: www.eiconsortium.org.

Goleman D. Leadership that gets results. Har­vard business review. 2000. March–April. P. 79–90.

Goleman D. Working with emotional intelligence. New York: Bantam Books. 1998. 464 р.

Smith М. K. Howard Gardner and multiple intelligences’, The encyclopedia of pedagogy and informal education. 2008. URL: https://www.infed.org/mobi/howard- Stiven DS.

Steiner С. Emotional Literacy; Intelligence with a Heart. 2003. 269 р.

The 15 factors of the Bar-On model. URL: www.reuvenbaron.org › the-5-meta-factors-and-15-sub.

The Future of Jobs 2016. Report. URL: www.eduget.com.

World economic forum, 2020. URL: www.weforum.org.





ISSN 2308-4634 (Print), ISSN 2617-0825 (Online)