НОРМАТИВНЕ ЗАКРІПЛЕННЯ ПОНЯТЬ “ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ”, “ОСВІТНІЙ ПРОСТІР”, “ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС” У КОНТЕКСТІ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕРМІНОЛОГІЇ

Автор(и)

  • Світлана Цюра
  • Анастасія Терзалова

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.223082

Ключові слова:

освітній простір, освітнє середовище, освітній процес

Анотація

У статті розглянуто трактування змісту та співвідношення понять “освітній простір”, “освітнє середовище”, “освітній процес” у наукових джерелах, проаналізовано процес нормативного закріплення нових термінів у законах України в сфері освіти (кінець XX – початок XXI ст.) та їх смислові акценти в контексті основних педагогічних категорій, з’ясовано, що зміни термінології відображені в документах про освіту, де вони витіснили поняття “навчально-виховний процес”, “навчально-виховне середовище”.

Біографії авторів

Світлана Цюра

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи Львівського національного університету імені Івана Франка

Анастасія Терзалова

студентка магістратури Львівського національного університету імені Івана Франка

Посилання

Artyukhina, A. I. (2006). Obrazovatelnaya sreda vysshego uchebnogo zavedeniya kak pedagogicheskiy fenomen : monografiya [The learning environment of a higher educational institution as a pedagogical phenomenon: monograph]. Volgograd, 237 р. [in Russian].

Bekker, I. L. & Zhuravchik, V. N. (2009). Obrazovatelnoe prostranstvo kak sotsialnaya i pedagogicheskaya kategoriya [The learning space as a social and pedagogical category]. No. 12 (16). рр. 132 – 140. [in Russian].

Bryl, Yu.O. (2017). Stanovlennia osvitnoho prostoru yak skladovoi profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv-dokumentoznavtsiv [The formation of the learning space as a component of professional training of document specialists]. Scientific Bulletin of Mykolayiv National University named after VO Sukhomlynsky. Series: Pedagogical sciences. No. 4. pp. 59 – 68. [in Ukrainian].

Hontarovska, N.B. (2012). Teoretychni i metodychni zasady stvorennia osvitnoho seredovyshcha yak faktoru rozvytku osobystosti shkoliara [Theoretical and methodological principles of creating a learning environment as a factor in the development of the pupil’s personality]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv, 40 p. [in Ukrainian].

Hurkova, T. (2019). Definitsii poniat “osvitnii prostir”, “seredovyshche”, “osvitnie seredovyshche” [Definitions of such concepts as “learning space”, “environment”, and “learning environment”]. Youth & market. No.4 (171), pp. 114 –118. [in Ukrainian].

Kodzhaspirova, G.M. & Kodzhaspirov, A.Yu. (2001). Pedagogicheskiy slovar: dlya stud. vyssh. i sred. ped. ucheb, zavedeniy [The Pedagogical Dictionary about the General Secondary Education]. Moscow, 176 p. [in Russian].

Pro zahalnu seredniu osvitu: Zakon Ukrainy vid 13 travnia 1999 r. [The Law of Ukraine “On Education”] №651-XIV. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14/ed19990513#Text. [in Ukrainian].

Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 5 veresnia 2017r. [The Law of Ukraine “On Education”]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Pro osvitu: Zakon URSR vid 23 travnia 1991r. [The Law of Ukraine “On Education”]. № 1060-XII. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1060-12.#Text [in Ukrainian].

Pro povnu zahalnu seredniu osvitu : Zakon Ukrainy vid 01.08.2020 [The Low of USSR “On the General Secondary Education”]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text [in Ukrainian].

Semenova, A. V. (2009). Teoretychni i metodychni zasady zastosuvannia paradyhmalnoho modeliuvannia u protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv [Theoretical and methodological principles of the application of the paradigmatic modeling in the process of future teachers’ professional training]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Ternopil, 42 p. [in Ukrainian].

Slovnyk ukrainskoi movy: v 11 tomakh [The Dictionary of Ukrainian language]. Kyiv. Vol. 8, 1977, p. 298; Vol. 9, 1978, p. 137. [in Ukrainian].

Tsymbalaru, A. D. (2016). Osvitnii prostir: sutnist, struktura i mekhanizmy stvorennia. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [The learning environment: essence, structure, and a principle of creation]. No. 1, pp. 41 – 50. [in Ukrainian].

Tsymbalaru, A. D. (2014). Teoretychni ta dydaktyko-metodychni zasady pedahohichnoho proektuvannia osvitnoho prostoru v shkoli I stupenia [Theoretical and didactic-methodical principles of the pedagogical planning of the learning environment in a primary school]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv, 41 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті