DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.223096

РОЗВИТОК МУЗИКАЛЬНОСТІ ОСОБИСТОСТІ ЯК ПРОБЛЕМА НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНОГО ЗНАННЯ

Лі Хуйфан

Анотація


Аналізується феномен музикальності у психолого-педагогічному та естетико-музикознавчому векторах. Музикальність розглядається з теоретичних позицій: у зіставленні з поняттям спеціальних музичних здібностей, в контексті музичної діяльності, як інструмент музичного мислення і формування музично-естетичної свідомості. Як різновиди музичної діяльності, розглянуто музичне сприймання та виконавство. З’ясовано інтегральну сутність музикальності стосовно особистісного розвитку, що важливо для діагностування музичного обдарування учнів і вибудовування стратегій навчання музики.


Ключові слова


музикальність; спеціальні музичні здібності; музична діяльність; музичне мислення; музично-естетична свідомість

Повний текст:

PDF

Посилання


Bochkarev, L. (1997). Psikholohyia muzykalnoi deiatelnosti [Psychology of musical activity]. Moscow, 352 p. [in Russian].

Gotsdiner, A. (1993). Muzykalnaia psikhologiia [Music psychology]. Moscow,193 p. [in Russian].

Davidov, M. (2013). Aspekty fakhovoho myslennia muzykanta-vykonavtsia [Aspects of professional thinking of a musician-performer]. Current issues of humanities. Vol.7, pp. 93–118. [in Ukrainian].

Din Yun. (2016). Formuvannia muzychnoi kultury molodshykh shkoliariv u protsesi fortepiannoho navchannia v mystetskykh pozashkilnykh zakladakh osvity [Formation of musical culture of primary schoolchildren in the process of piano education in art out-of-school educational institutions]. Candidate’s thesis. Kyiv, 231 p. [in Ukrainian].

Katrych, O. (2015). Muzychne vykonavstvo yak inspiruiuchyi chynnyk intonatsiinoi atmosfery muzychnoho tvoru [Musical performance as an inspiring factor in the intonation atmosphere of a musical work]. Scientific collections of Lviv National Music Academy named after M.V. Lysenko. No 35, pp.6–12.[in Ukrainian].

Komarovska, O. (2014). Khudozhno obdarovana osobystist: sutnist, realii, rozvytok [Artistically gifted personality: Essence, realities, development]. Ivano-Frankivsk, 412 p.[in Ukrainian].

Petrovskyi, A. & Yaroshevskyi, M. (Eds.). (1985). Kratkii psikhologicheskii slovar [A brief psychological dictionary]. 84 p. [in Russian].

Nazaikinskii, E. (1978). Psikhologiia muzykalnaia [Musical psychology]. Moscow. Vol. 4. 481 p. [in Russian].

Naumenko, S. (1982). Individualno-psikhologicheskie osobennosti muzykalnosti [Individual psychological features of musicality]. Questions of psychology. No. 5, pp. 85–93. [in Russian].

Samoilenko, O. (2018). Katehoriia muzychnoho myslennia u poniatiinomu konteksti psykholohii mystetstva: pro yednist filosofsko-estetychnoho ta mystetstvoznavchoho metodiv piznannia [The category of musical thinking in the conceptual context of art psychology: The unity of philosophical-aesthetic and art methods of cognition]. Musical art and culture.Vol. 6, pp. 7–17. [in Ukrainian].

Tarasova, K. (1988). Ontogenez muzykalnykh sposobnostei [Ontogenesis of musical abilities]. Moscow, 176 p. [in Russian].

Teplov, B. (1947). Psikhologiia muzykalnykh sposobnostei [Psychology of musical abilities]. Moscow–Leningrad, 335 p. [in Russian].

Toropova, A. (2008). Muzykalnaia psikhologiia i psikhologiia muzykalnogo obrazovaniia [Music psychology and psychology of music education]. Uchebno-metodicheskii izdatelskii tsentr “HRAF-PRESS”, 200 p. [in Russian].

Khuan Khantsze (2018). Metodyka pidhotovky maibutnoho vchytelia muzyky do stsenichnoho partnerstva u protsesi ansamblevoho vykonavstva [Methods of preparing future music teachers for stage partnership in the process of ensemble performance]. Youth and market. No. 4,pp. 135–139. [in Ukrainian].

Shyp, S. (1998). Muzychna forma vid zvuku do styliu [Musical form from sound to style]. Kyiv, 368 p. [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Бочкарёв Л. Л. Психология музыкальной деятельности. Москва: Институт психологии РАН, 1997. 352 с.

Готсдинер А. Л. Музыкальная психология. Москва: МИП “NB Магистр”, 1993. 193 с.

Давидов М.А. Аспекти фахового мислення музиканта-виконавця. Актуальні питання гуманітарних наук. Вип.7. 2013 С. 93–118.

Дін Юнь. Формування музичної культури молодших школярів у процесі фортепіанного навчання в мистецьких позашкільних закладах освіти: дис. ….канд. пед.наук: 13.00.02. НПУ імені М. П. Драгоманова. Київ, 2016. 231 с.

Катрич О. Музичне виконавство як інспіруючий чинник інтонаційної атмосфери музичного твору. Наукові збірки Львівської національної музичної академії ім. М. В. Лисенка. 2015. № 35. С.6–12.

Комаровська О.А. Художньо обдарована особистість: сутність, реалії, розвиток. Івано-Франківськ: НАІР, 2014. 412 с.

Краткий психологический словарь. Под ред. А.В. Петровского, М.Г. Ярошевского. Москва, 1985. С.84.

Назайкинский Е.В. Психология музыкальная. Муз.энцикл. Москва: Сов энцикл. 1978, Т.4 с. 481.

Науменко С.И. Индивидуально-психологические особенности музыкальности. Вопросы психологии. 1982. № 5. С. 85 – 93.

Самойленко О. І. Категорія музичного мислення у понятійному контексті психології мистецтва: про єдність філософсько-естетичного та мистецтвознавчого методів пізнання. Музичне мистецтво і культура. 2018. Вип. 26. С. 7 – 17.

Тарасова К. Онтогенез музыкальных способностей. Москва: Педагогика, 1988. 176 с.

Теплов Б. М. Психология музыкальных способностей. Москва – Ленінград. 1947. 335 с.

Торопова А.В. Музыкальная психология и психология музыкального образования. Учебно-методический издательский центр “ГРАФ-ПРЕСС”, 2008. 200 с.

Хуан Ханьцзе. Методика підготовки майбутнього вчителя музики до сценічного партнерства у процесі ансамблевого виконавства. Молодь і ринок. Щомісячний науково-педагогічний журнал. 2018. № 4. С. 135–139.

Шип С. В. Музична форма від звуку до стилю. Київ: Заповіт, 1998. 368 с.




ISSN 2308-4634 (Print), ISSN 2617-0825 (Online)