ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ТА АСЕРТИВНОСТІ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ЯК РЕСУРСІВ ПРОДУКТИВНИХ КОПІНГ-СТРАТЕГІЙ

Автор(и)

  • Наталія Габрусєва

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.260030

Ключові слова:

професійна відповідальність, асертивність, копінг-стратегії, студенти технічних спеціальностей

Анотація

Ситуація невизначеності та війни в Україні вимагає пошуку нових продуктивних копінг-ресурсів. Такі характеристики особистості, як відповідальність і асертивність, сприяють розвитку способів подолання стресу. У статті представлено результати дослідження сформованості професійної відповідальності й асертивності у студентів технічних спеціальностей. Встановлено певну взаємозалежність асертивності та відповідальності в системі копінг-ресурсів, виявлено проблеми щодо формування професійної відповідальності та асертивності у студентів технічних спеціальностей, окреслено шляхи їх розв’язання.

Біографія автора

Наталія Габрусєва

аспірант кафедри педагогіки та менеджменту освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Посилання

Endler, N.& Parker, J. (1994). Assessment of Multidimonsional Copiong Task, Emotion and avoidance Strategies. Psychological Assessment. Vol. 6., pp. 50–60. [in English].

Frydenberg, E. & Lewis, R. (2000).Teaching Coping to adolescents: when and to whom? American Educational Research Journal. No. 37. pp. 727–745. [in English].

Kravets, V., Meshko, H., Meshko, O., Leskiw, A. & Habrusieva, N. (2021). Development of Future Managers’ Resilience as a Condition for Efficiency and Reliability of Management Activities. SHS Web of Conferences, Les Ulis. Vol. 100, 02003. DOI:10.1051/shsconf/202110002003. [in English].

Lazarus, R. & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal and Coping. New York: Springer. [in English].

Andrushchenko, I. H. (2018). Psykholohichni osoblyvosti vplyvu kopinh-stratehii na samorozvytok osobystosti yunatskoho viku [Psychological features of the influence of coping strategies on the self-development of adolescents]. Scientific notes of the National University “Ostroh Academy”. Ser. Psychology. Vol. 6. pp. 4–8. [in Ukrainian].

Kappony, V. & Novak, T. (1995). Kak delat vse po-svoemu, yly assertyvnost v zhyzn [How to do things your way, or assertiveness in life]. St.Peterburg, p. 192.

Karamushka, L. M. & Snihur, Yu. S. (2020). Kopinh-stratehii: sutnist, pidkhody do klasyfikatsii, znachennia dlia psykholohichnoho zdorovia osobystosti ta orhanizatsii. [Coping strategies: essence, approaches to classification, significance for the psychological health of the individual and the organization]. Actual problems of psychology: coll. science proceedings of the Institute of Psychology H.Kostyuk NAPS of Ukraine. Vol. І, Vol. 55. pp. 23–30. [in Ukrainian].

Maruta, N. (2021). COVID-19: Yak pandemiia i karantyn vplyvaiut na psykhichne zdorovia [COVID-19: How pandemics and quarantine affect mental health]. Available at: https://suspilne.media/171601-covid-19-ak-pandemia-i-karantin-vplivaut-na-psihicne-zdorova/ (Accessed 10 Mar 2022). [in Ukrainian].

Meshko, H. & Habrusieva, N. (2022). Metodyka doslidzhennia profesiinoi vidpovidalnosti studentiv tekhnichnykh spetsialnostei [Research methods of technical specialties students professional responsibility]. Science and Technology Today, Ser. “Pedagogy”. No. 5(5), pp. 353–366, DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2022-5(5) [in Ukrainian].

Pashchenko, T. (2015). Keis-metod yak suchasna tekhnolohiia navchannia spetsialnykh dystsyplin [Case method as a modern technology of teaching special disciplines]. Youth & market. No. 8, pp. 94–99. [in Ukrainian].

Podoliak, N. M. (2014). Indyvidualno-psykholohichni osoblyvosti asertyvnoi osobystosti [Individual psychological features of assertive personality]. Candidate’s thesis. Odesa, 200 p. [in Ukrainian].

Sadova, M. (2019). Teoriia ta praktyka profesiinoi vidpovidalnosti osobystosti [Theory and practice of professional responsibility of the individual]. Doctor’s thesis. Kyiv, 530 р. [in Ukrainian].

Sannikova, O.P., Sannikov, O.I. & Podoliak, N.M. (2013). Diahnostyka asertyvnosti: rezultaty aprobatsii metodyky “TOKAS” [Diagnosis of assertiveness: results of approbation of the TOKAS method]. Science and education. No 3/СХІІІ. pp. 140–144. [in Ukrainian].

Tsentr pedahohichnoho konsaltynhu. Fakultet pedahohiky i psykholohii [Center Pedagogical Consulting. Faculty of Pedagogy and Psychology]. Available at: http://fpp.tnpu.edu.ua/pidrozdili/centr-pedagogichnogo-konsaltingu (Accessed 10 Mar 2022). [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-27

Номер

Розділ

Статті