СУЧАСНИЙ СТАН РОЗВИТКУ ГРОМАДСЬКО-ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ УНІВЕРСИТЕТАМИ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Олександра Бородієнко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.265722

Ключові слова:

ефективність освітньої діяльності, публічно-громадське управління університетом, публічно-приватне партнерство, управлінська спроможність

Анотація

У статті здійснено аналіз вітчизняного досвіду впровадження публічно-громадського управління університетами в контексті забезпечення ефективності освітньої діяльності. Представлено результати опитування науково-педагогічних працівників університетів щодо сучасного стану та проблем розвитку досліджуваного феномену в умовах воєнного стану і післявоєнного відновлення країни. Проаналізовано причини недостатнього рівня впровадження громадсько-публічного управління в університетах України. Обґрунтовано сучасні тенденції щодо розбудови публічно-громадського управління університетами.

Біографія автора

Олександра Бородієнко

доктор педагогічних наук, провідний науковий співробітник відділу забезпечення якості вищої освіти Інституту вищої освіти НАПН України

Посилання

Asotsiatsiia Vypusknykiv NAUKMA. (2022). Pro Asotsiatsiiu [NAUKMA Alumni Association. About the Association]. Available at: https://kmaalumni.org.ua/right-sidebar-template/ (Accessed 04 Aug. 2022). [in Ukrainian].

Asotsiatsiia vypusknykiv Chernivetskoho natsionalnoho universytetu imeni Yuriia Fedkovycha (2022). Yak pryiednatys do asotsiatsii? [Alumni Association of the Yuriy Fedkovich Chernivtsi National University. How to join the association?]. Available at: https://alumni.chnu.edu.ua (Accessed 06 Aug. 2022). [in Ukrainian].

Asotsiatsiia vypusknykiv (2022). Statut hromadskoi orhanizatsii “Asotsiatsiia vypusknykiv Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu “Kharkivskyi politekhnichnyi instytut” [Alumni Association. Charter of the public organization “Association of Graduates of the National Technical University “Kharkiv Polytechnic Institute”]. Available at: http://alumni.kpi.kharkov.ua/statut/ (Accessed 14 Aug. 2022). [in Ukrainian].

Borodiyenko, O. (2020). Publichno-pryvatne partnerstvo zakladiv profesijnoyi osvity: praktychnyj posibnyk [Public-private partnership in vocational education]. IPTO NAPN of Ukraine. [in Ukrainian].

Verkhovna rada Ukrainy. Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” (1556-VII from 01.07.2014) (2014). [Verkhovna Rada of Ukraine. Law of Ukraine “On Higher Education”]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/1556-18 (Accessed 14 July 2022). [in Ukrainian].

Verkhovna rada Ukrainy. Zakon Ukrainy “Pro osvitu” (2145-VIII from 05.09.2017). (2017). [Verkhovna Rada of Ukraine. Law of Ukraine “On Education”]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (Accessed 04 July 2022). [in Ukrainian].

Verkhovna rada Ukrainy. Zakon Ukrainy “Pro fakhovu peredvyshchu osvitu” (2745-VIII from 06.06.2019). (2019). [Verkhovna Rada of Ukraine. Law of Ukraine “On professional pre-higher education”]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19#Text (Accessed 04 July 2022). [in Ukrainian].

Drach, I., Borodiyenko, O. & Petroie, O. (2022). Innovatsii v upravlinni universytetamy yak peredumova rozvytku konkurentozdatnoi ekonomiky ukrainy v postvoiennyi period [Innovations in university governance as a prerequisite for the development of a competitive Ukrainian economy in the post-war period]. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 3(44), pp.200–207. https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.44.2022.3773 [in Ukrainian].

Erazmus+ proiekt PAGOSTE. (2022). Zdobutky [Erasmus+ project PAGOSTE. Gains]. Available at: https://pagoste.eu/uk/rezultati/zdobutki/ (Accessed 15 July 2022). [in Ukrainian].

Erazmus+ proiekt PAGOSTE (2022). [Erasmus+ project PAGOSTE]. Available at: https://pagoste.eu/uk/ (Accessed 15 July 2022). [in Ukrainian].

Kabinet ministriv Ukrainy. (2022). Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky [On the approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032] (No.286-r). Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/opublikovano-strategiyu-rozvitku-vishoyi-osviti-v-ukrayini-na-2022-2032-roki (Accessed 04 Aug. 2022). [in Ukrainian].

Startap-tsentr SumDU “New Generation” (2022). Polozhennia pro Startap-tsentr SumDU “New Generation” [Start-up center of Sumy State University “New Generation”. Regulations on the Startup Center of Sumy State University “New Generation”]. Available at: https://normative.sumdu.edu.ua/?task=getfile&tmpl=component&id=0e2ad185-87cc-e311-8f1e-001a4be6d04a&kind=1 (Accessed 24 Aug. 2022). [In Ukrainian].

Borodiyenko, O., Zlenko, A., Malykhina, Y., Kim, K. & Diachkova, N. (2022). Socio-economic prerequisites of strategic development of educational institutions. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 1(42), pp. 464–473. https://doi.org/10.55643/fcaptp.1.42.2022.3673 [in English].

Borodiyenko, O., Nychkalo, N., Malykhina, Ya., Kuz, O. & Korotkov, D. (2021). Public-private partnership in education as a prerequisite for the growth of regional labor markets: analysis of foreign experience. Financial And Credit Activity: Problems of Theory And Practice, 36 (2021). Doi: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v1i36.228031 [in English].

Internet of Things: Emerging Curriculum for Industry and Human Applications (2022). IoT Cluster Network. Available at: https://aliot.eu.org/iot-cluster-network/ (Accessed 04 July 2022).[in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-18

Номер

Розділ

Статті