BENEFITS OF MULTICULTURALISM FOR FOREIGN LANGUAGE TEACHING

Автор(и)

  • Oksana Chaika

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.277501

Ключові слова:

мультикультурність; виховання мультикультурності; багатокультурність; навчання іноземних мов; культурні аспекти; мовна освіта; педагогічні рекомендації

Анотація

Виховання мультикультурності паралельно з навчанням іноземним мовам у сучасному освітньому середовищі стає все більш актуальною темою у галузі мовної освіти. Метою цього дослідження є вивчення переваг виховання мультикультурності у навчанні іноземних мов, як власне дослідження явища багатокультурності, та за результатами дослідження надання практичних рекомендацій та ресурсів для сучасних педагогів-філологів щодо ефективної інтеграції культурних аспектів у процес вивчення мови. Дослідження вирішує п’ять основних завдань, які мають на меті заповнити прогалини у наявних підходах до викладання іноземних мов у середній і вищій школах, а також надати практичні рекомендації для педагогів, у який спосіб навчання іноземним мовам може стати ефективнішим і новітнішим.

Біографія автора

Oksana Chaika

кандидат філологічних наук, доцент, дослідниця за прикріпленням, Люксембурзький центр тестування у сфері освіти, Університет Люксембургу

Посилання

Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2), pp. 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Brutt-Griffler, J. & Samimy, K.K. (2011). Transcending the nativeness paradigm. World Englishes, 30 (2), pp. 143–154.

Byram, M. (2018a). Cultural studies in foreign language education. In M. Byram & K.M. Risager (Eds.), Language teachers, politics and cultures (pp. 69–86). Multilingual Matters.

Byram, M. (2018b). Cultural awareness in foreign language education. Language. Culture and Curriculum, 31 (1), pp. 1–4.

Byram, M. & Wagner, M. (2018). Intercultural competence: A companion to language teaching. John Wiley & Sons.

Chaika, O., Pace, M. (2021). Environmental approach in higher education for polyculturalism in foreign language instruction. Youth and market, 9 (195), pp. 52–55. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.243893

Chávez, M. (2014). Multiculturalism in foreign language education: A review of the literature. Journal of Language and Cultural Education, 2 (2), pp. 63–73.

Chen, W.F. & Lin, C.C. (2017). The effects of cultural instruction on the vocabulary acquisition and listening comprehension of English learners. International Journal of English Linguistics, 7 (2), pp. 42–55.

Cortazzi, M. & Jin, L. (2015). Cultures of learning: Language classrooms in China. Language, Culture and Curriculum, 28 (1), pp. 1–14.

Dervin, F. (2017). Intercultural language learning and teaching: Definitions, paradigms and implications for practice. Language and Intercultural Communication, 17 (1), pp. 1–13.

European Commission. (2007). Key competences for lifelong learning: A European reference framework. Brussels: Author. Available at: https://ec.europa.eu/education/sites/default/files/key-competences-framework_en.pdf.

European Commission. (2013). Opening up education: Innovative teaching and learning for all through new technologies and open educational resources. Brussels: Author. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52013DC0654.

Genc, B. & Bada, E. (2015). The relationship between cultural intelligence and foreign language learning attitudes of Turkish prospective English language teachers. Educational Sciences: Theory and Practice, 15 (1), pp. 199–206.

Holliday, A. (2018). Intercultural communication and ideology. Routledge.

Hsu, C.C. & Sandford, B.A. (2007). The Delphi technique: Making sense of consensus. Practical Assessment, Research & Evaluation, 12 (10), pp. 1–8. https://doi.org/10.7275/r2d21v09.

Hu, G. (2018). Multiculturalism and intercultural communication in language education: Implications for English as a foreign language (EFL) teaching in China. The Asia-Pacific Education Researcher, 27 (2), pp. 87–97.

Kim, S.J. & Shin, J.Y. (2018). Teaching materials for intercultural competence in the Korean English as a foreign language context. Language Teaching Research, 22 (6), pp. 678–694.

Kinginger, C. (2013). Enhancing language learning through effective intercultural communication. In M.H. Long & C.J. Doughty (Eds.). The handbook of language teaching (pp. 349–366). Oxford: Wiley-Blackwell.

Kovács, Á.M. & Mehler, J. (2009). Cognitive gains in 7-month-old bilingual infants. Proceedings of the National Academy of Sciences, 106 (16), pp. 6556–6560.

Kramsch, C. (2014). Teaching foreign languages in an era of globalization: Introduction. The Modern Language Journal, 98 (1), pp. 296–311.

Kramsch, C. (2018). Culture in language learning and teaching. The Modern Language Journal, 102 (S1), pp. 314–326.

Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D.G. & The PRISMA Group. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. PLOS Medicine, 6 (7), e1000097. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097

Wang, Y. & Zhang, Y. (2019). Exploring the role of cultural identity in foreign language learning: A narrative inquiry. Journal of Language, Identity & Education, 18 (2), pp. 114–127.

Yang, C.H. & Zhang, L.J. (2020). An exploration of culture in Chinese as foreign language textbooks: Perspectives of EFL teachers in Taiwan. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 41 (5), pp. 428–442.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-03

Номер

Розділ

Статті