КЛАСНА КІМНАТА В СТРУКТУРІ ОСВІТНЬОГО, РОЗВИВАЛЬНОГО Й ВИХОВНОГО СЕРЕДОВИЩА НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ УПТ “РІДНА ШКОЛА” (1881–1944)

Автор(и)

  • Галина Білавич
  • Світлана Довбенко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.277558

Ключові слова:

класна кімната; освітнє середовище; УПТ “Рідна школа”; педагогічно-ергономічні умови; початкова школа; модель навчання поза стінами класної кімнати; учні початкових класів; господарсько-економічне виховання

Анотація

Проаналізовано освітній простір як складну багатомірну педагогічну реальність. Виокремлено продуктивний освітній досвід, напрацювання педагогів, науковців, які належали до УПТ “Рідна школа”, що діяло в Західній Україні наприкінці ХІХ – на початку 40-х рр. ХХ ст., проаналізовано практику проєктування й організації шкіл, облаштування освітнього простору класних кімнат, архітектурних проєктів українських та європейських архітекторів, педагогічно-ергономічні вимоги до освітнього простору. Схарактеризовано модель навчання поза стінами класної кімнати.

Біографії авторів

Галина Білавич

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри початкової освіти Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Світлана Довбенко

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри початкової освіти Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Посилання

Bilavych, H. (2015). Teoriia i praktyka vykhovannia hospodarskoi kultury uchniv ta doroslykh u Zakhidnii Ukraini (druha polovyna ХІХ – pochatok 40-kh rr. ХХ st.) [Theory and practice of economic education of students and adults in Western Ukraine (second half of the 19th century – beginning of the 40s of the 20th century)]. Ivano-Frankivsk, 740 p. [in Ukrainian].

Bilavych, H. & Savchuk, B. (1998). Tovarystvo “Ridna shkola” (1881–1939 rr.) [Society “Ridna shkola” (1881–1939)]. Ivano-Frankivsk, 205 p. [in Ukrainian].

Veres, M.K. (2021). Interiery silskykh shkil Ukrainy kintsia XIX – pochatku XX stolittia [Interiors of rural schools of Ukraine at the end of the 19th – beginning of the 20th century]. Art and design. No. 4 (16). pp. 66–77. [in Ukrainian].

Nakaz MON vid 23.03.2018 № 283 “Pro zatverdzhennia Metodychnykh rekomendatsii shchodo orhanizatsii osvitnoho prostoru Novoi ukrainskoi shkoly” [Order of the Ministry of Education, Culture, Sports and Science of Ukraine dated March 23, 2018. No. 283 “On the approval of Methodological recommendations regarding the organization of the educational space of the New Ukrainian School”]. Available at: https://drive.google.com/file/d/11KSKQSRW7c4hoMkFT1gqw [in Ukrainian].

Karapuzova, N., Pochynok, Ye. & Pomohaibo, V. (2012). Pedahohichna erhonomika: stvorennia komfortnoho ta bezpechnoho seredovyshcha u pochatkovii shkoli [Pedagogical ergonomics: creating a comfortable and safe environment in elementary school]. Postmethodology. No. 5 (108). pp. 8–12. [in Ukrainian].

Kohut, T. (1934). Praktychni pratsi v svitli novykh prohram [Practical works in the light of new programs]. Methodology and school practice. pp. 55–59. [in Ukrainian].

Kosenko, D. (2018). Osvitnii prostir NUSh: rekomendatsii ta realni mozhlyvosti [Educational space of NUS: recommendations and real possibilities]. Available at: HTTP://EDUCATION-UA.ORG/UA/ARTICLES/1163- [in Ukrainian].

Kuzmiv, Ya. (1932). Navchannia ruchnykh robit u narodnii shkoli [Handicraft teaching in the folk school]. The way of education and training. No. 2. pp. 85–90. [in Ukrainian].

Kuzmiv, Ya. (1932). Plan-konspekt uroku z ruchnykh robit v IV viddili narodnoi shkoly [Plan-summary of a lesson on handicrafts in the IV department of the folk school]. The way of education and training. No. 2. pp. 40–43. [in Ukrainian].

Pavelkiv, R.V. & Petrenko, I.F. (2021). Pedahohichni pidkhody do formuvannia osvitnoho prostoru: teoretychnyi analiz problem [Pedagogical approaches to the formation of educational space: theoretical analysis of the problem]. Innovation in education. No. 13 (1). pp. 39–49. [in Ukrainian].

Petrenko, I. (2020). Orhanizatsiia shkilnykh prymishchen i prostoru klasnykh kimnat pochatkovykh shkil na ukrainskykh zemliakh (kinets XIX – pochatok XX st.) [Organization of school premises and the space of classrooms of primary schools in Ukrainian lands (end of the 19th – beginning of the 20th century)]. Historical and pedagogical almanac. No. 1. pp. 11–18. [in Ukrainian].

Pratsia ukrainskoho okruzhnoho komitetu [The work of the Ukrainian district committee]. (1942). Stryi news. No. 5. [in Ukrainian].

Tsymbalaru, A. Osvitnii prostir: sutnist, struktura i mekhanizmy stvorennia [Educational space: essence, structure and mechanisms of creation]. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/715281/1 [in Ukrainian].

Shuldan, L.O. & Shtendera, A.Yu. (2013). Arkhitektura narodnykh shkil u robotakh Tadeusha Vatslava Miunnikha [Architecture of folk schools in the works of Tadeusz Vaclav Münnich]. Bulletin of the Lviv Polytechnic National University. Series: Architecture. No. 757. pp. 424‒433. [in Ukrainian].

Műnnich, T. (1898). Budowa szkół ludowych w Galicji [Construction of folk schools in Galicia]. Technical Journal. No. 24. рр. 321–327. [in Poland].

Walasek, S. (2015). Budownictwo szkół elementarnych (ludowych) w Galicji i Królestwie Polskim na łamach czasopism przełomu XIX i XX wieku [Construction of elementary (folk) schools in Galicia and the Kingdom of Poland in magazines at the turn of the 19th and 20th centuries]. Bulletin of the History of Education. No. 33. pp. 41–56. [in Poland].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-03

Номер

Розділ

Статті