ЗАКОНОМІРНОСТІ ТА ОСОБЛИВОСТІ ОМУЗИЧЕННЯ ПОЕТИЧНОГО ТЕКСТУ В ЖАНРОВИХ ФОРМАХ КАМЕРНО-ВОКАЛЬНОЇ ЛІРИКИ (НА МАТЕРІАЛІ ТВОРЧОСТІ УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ)

Автор(и)

  • Марія Ярко
  • Алла Мельник
  • Євгенія Шуневич

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.277567

Ключові слова:

музичне перевтілення поетичного тексту; архітектоніка вокальної мелодики

Анотація

Камерно-вокальні твори – це та жанрова група, що входить до родової сфери жанрів вокальної музики загалом: її іманентною властивістю є інтонаційно-смислове співвідношення поміж “Словом” і “Музикою” й авторськими системами “Поет” та “Композитор”. І лише із врахуванням співвідношень цих рівнів що аналітик, що виконавець може переконливо вести мову про музичне перевтілення словесного тексту. А це – не лише співвідношення поміж ймовірним мовленнєво-декламаційним типом його вираженням і архітектонікою вокальної мелодики, що завжди є пріоритетом у втіленні творчого задуму композитора; а також інтонаційно-тематичний склад інструментального супроводу щодо музично-поетичних співвідношень загалом.

Біографії авторів

Марія Ярко

кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент кафедри музично-теоретичних дисциплін та інструментальної підготовки Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Алла Мельник

кандидат мистецтвознавства, доцент, завідувач кафедри оркестрових струнних інструментів Харківського національно університету мистецтв імені І.П. Котляревського

Євгенія Шуневич

доцент кафедри  вокально-хорового, хореографічного та образотворчого мистецтва Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Buchok, L. (2022). Rol pianista-kontsertmeistera u vidtvorenni zhanrovoi spetsyfiky kamerno-vokalnykh tvoriv [The role of the pianist-concertmaster in the reproduction of the genre specifics of the chamber and vocal works (based on the solo songs of Nestor Nyzhankivskyi)]. Proceedings of the Fourth All-Ukrainian scientific and practical conference “Synthesis of artistic science, education and creativity in Ukraine and the global cultural space”. February 17–18, 2022, Uzhhorod. Communal institution of higher education “Uzhhorod Institute of Culture and Arts” of the Transcarpathian Regional Council. pp. 44–47. [in Ukrainian].

Buchok, L., Karalyus, M. & Yarko, M. (2022). Zhanrovo-stylova spetsializatsiia solospivu u tvorchosti M.V. Lysenka [Genre-stylistic specialization of solo singing in the works of M.V. Lysenko]. Fine Art and Culture Studies: a collection of scientific works. Lesya Ukrainka Volyn National University. Vol. 1. pp. 10–18. [in Ukrainian].

Karalyus, M. & Yarko, M. (2022). Analiz muzychnykh tvoriv u versii hermenevtyky muzychnoho tekstu [Analysis of musical works in the version of the hermeneutics of a musical text]. Youth and the market. No. 3–4 (182–183). pp. 145–151. [in Ukrainian].

Lyudkevich, S. (1976). Pro kompozytsii do poezii T. Shevchenka [About compositions to T. Shevchenko’s poems]. In S.P. Lyudkevich, Research and articles. Kyiv, pp. 127–131. [in Ukrainian].

Lyudkevich, S. (1976). Forma solospivu u M. Lysenka (Sproba analizu) [Form of solo singing in M. Lysenko (An attempt at analysis)]. In S. Lyudkevich, Research and articles. Kyiv, pp. 159–170. [in Ukrainian].

Malyshev, Yu. (1968). Solospivy: Narysy ta notatky pro ukrainsku vokalnu liryku [Solos: Essays and notes on Ukrainian vocal lyrics: a monograph]. Kyiv, 219 p. [in Ukrainian].

Yarko, M. (2010). Arkhitektonika vokalnoi melodyky [Architecture of the vocal melody]. In M. Yarko, Epistemolohiia svitu muzyky – Epistemology of the world of music. Volume I: Methodological reflections and algorithms of postmodern Musicological consciousness: the architecture of the world of music: monograph. Drohobych, pp. 287–352. [in Ukrainian].

Yarko, M. (1998). Estetyka romantyzmu ta romantychni tradytsii v ukrainskii muzychnii kulturi XX stolittia: problemy interpretatsii [Aesthetics of romanticism and romantic traditions in Ukrainian musical culture of the 20th century: problems of interpretation. Romanticism in cultural genesis]. Drohobych, pp. 127–133. [in Ukrainian].

Yarko, M. (2015). Postat M.V. Lysenka v konteksti paradyhmy etnonatsionalnoi identychnosti ukrainskoi muzychnoi tvorchosti [The figure of M.V. Lysenko in the context of the ethnonational identity paradigm of Ukrainian musical creativity]. Ukrainian musical studies: modern dimension: coll. articles. Vol. 8. Kyiv; Institute of Art History, Folklore and Ethnology named after M.T. Rylsky National Academy of Sciences of Ukraine. pp. 98–110. [in Ukrainian].

Yarosevych, L. (1984). Spivvidnoshennia slova i muzyky u tvorchosti K.H. Stetsenka [The relationship between words and music in the works of K.G. Stetsenko]. Ukrainian musicology: coll. of science works. Kyiv, Vol. 19. pp. 9–10. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-03

Номер

Розділ

Статті