ЗАСТОСУВАННЯ ПРОГРЕСИВНИХ ІДЕЙ КИТАЙСЬКОГО ДОСВІДУ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВОКАЛІСТІВ В УКРАЇНСЬКОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ

Автор(и)

  • Вей Чжан

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.285606

Ключові слова:

компетентність; професійна компетентність; вокалісти; студенти; заклади вищої освіти; КНР

Анотація

Наше дослідження спрямоване на визначення інноваційних підходів, які можуть сприяти поліпшенню процесу підготовки вокалістів в українській освітній системі через призму китайського досвіду. Дослідження зосереджується на визначенні кола таких китайських ідей, як: застосування сучасних технологій, використання зворотного зв’язку, інтердисциплінарні підходи, психологічна підтримка, а також розвитку мистецтва викладання. Загалом, запровадження прогресивних ідей китайського досвіду у формуванні професійної компетентності вокалістів може значно поліпшити процес підготовки в українському освітньому просторі, сприяючи розвитку талановитих та успішних вокалістів.

Біографія автора

Вей Чжан

аспірант кафедри освітології та інноваційної педагогіки Харківського національного педагогічного університет імені Г.С. Сковороди

Посилання

Dobroskok, І., Nalyvaiko, О., Rybalko, L., Zhernovnykova, O. (2020). Vprovadzhennia tsyfrovykh resursiv u protses pidhotovky muzykantiv-pedahohiv u navchalnykh zakladakh KNR. Profesiina osvita: metodolohiia, teoriia ta tekhnolohii [Implementation of digital resources in the process of training musician-pedagogues in educational institutions of the People’s Republic of China]. Professional education: methodology, theory and technologies, Issue 12, pp. 66–89. DOI: https://doi.org/10.31470/2415-3729-2020-12-66-89 [in Ukrainian].

Zavhorodnya, Т. & Strazhnikova, І. (2019). Ukrayinski pedahohy pro problemy vykhovannya i navchannya v Kytayi [Ukrainian educators on the problems of education and training in China]. Youth and market, No. 12 (179), pp. 29–34. [in Ukrainian].

Zagray, L.D. (2021). Emotsiynyy intelekt yak skladnyk profesiynoyi kompetentnosti menedzhera [Emotional intelligence as a component of a manager’s professional competence]. Academic notes of V.I. Vernadskyi TNU. Series: Psychology, No. 6, pp. 47–54. [in Ukrainian].

Nalyvaiko, O. (2022). Hlobalizatsiya chy dehlobalizatsiya osvity? Uroky chasiv COVID [Globalization or deglobalization of education? Lessons of the COVID times]. Scientific Notes of the Pedagogical Department, No. 50, pp. 88–94. DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8167-2022-50-08 [in Ukrainian].

Polukhtovych, T. (2020). Rol IKT U formuvanni profesiynoyi kompetentnosti uchasnykiv osvitnoho protsesu [The role of ICT in the formation of professional competence of participants in the educational process]. New learning technologies, No. 94, pp. 265–269. [in Ukrainian].

Chystiakova, I. & Zhang, L. (2020). Ways of Vocalists’ Professional Training Improvement in the System of Higher Music Education of China. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, No. 10 (104). pp. 31–40. DOI: 10.24139/2312-5993/2020.10/031-040. [in English].

Erdely, S. (1979). Ethnic music in the United States: An overview. Yearbook of the International Folk Music Council, 11, pp. 114–137. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/767568. [in English].

Harsch, K. & Festing, M. (2020). Dynamic talent management capabilities and organizational agility – A qualitative exploration. Human Resource Management, 59 (1), pp. 43–61. [in English].

Huang, C. (2021). Methodological foundations of future musical art teachers’ vocal-choral training at pedagogical universities. Doctor’s thesis. Available at: https://sspu.edu.ua/images/2021/docs/dis/dis_e0cec.pdf [in English].

Kartini, D., Kristiawan, M., Fitria, H., Negeri, S. & Sugihan, M. (2020). The influence of principal’s leadership, academic supervision, and professional competence toward teachers’ performance. International Journal of Progressive Sciences and Technologies (IJPSAT), 20 (1), pp. 156–164. [in English].

Luo, C. (2018). Methods of the future musical art teachers’ vocal training by means of personification technology. Candidate’s thesis. Available at: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5473 [in English].

Malloch, S. & Trevarthen, C. (Eds.). (2009). Communicative musicality: Exploring the basis of human companionship (pp. 243–267). Oxford University Press. [in English].

Nikolai, H., Kisiel, M. & Peng, Y. (2023). Vocal education in the context of intercultural communication: Experience of teaching chinese students. International Journal of Chinese Education, 12 (1). DOI: https://doi.org/10.1177/2212585X231169741 [in English].

Rui, T. (2022). Methodology of forming artistic-pedagogical proficiency of future voice teachers. Candidate’s thesis. Available at: https://pdpu.edu.ua/doc/vr/2021/taojui/anot.pdf [in English].

Van der Vleuten, C.P.M., Schuwirth, L.W.T., Scheele, F., Driessen, E.W. & Hodges, B. (2010). The assessment of professional competence: building blocks for theory development. Best practice & research Clinical obstetrics & gynaecology, 24 (6), pp. 703–719. [in English].

Waluga, A. (2012). Śpiew w perspektywie edukacji muzycznej. Koncepcje, badania, programy [Singing in the perspective of music education]. The Karol Szymanowski Academy of Music in Katowice. [in Polish].

Wang, J. (2013). Formation of vocal-performing culture of future music teachers in the process of professional training. Candidate’s thesis. Available at: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/publ/REF-0000484071 [in English].

Werdhiastutie, A., Suhariadi, F. & Partiwi, S.G. (2020). Achievement motivation as antecedents of quality improvement of organizational human resources. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), Vol. 3, pp. 747–752. [in English].

Wufang, Y. (2012). Methods of preparing future music teachers of Ukraine and China to work in multicultural environment. Candidate’s thesis. Available at: http://enpuir.npu.edu.ua:8080/bitstream/handle/123456789/33714/100153212.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in English].

Yu, H. & Koehn, N. Internationalisation For Mobility And Home (IFMH) as a conceptual basis for reforming music education of Chinese students in Ukrainian pedagogical universities. Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research. Dec. 2021, Vol. 11. Issue 2, pp. 127–131. [in English].

Zhu, J. (2021). Formation of artistic-cognitive competence of future voice instructors using innovative technologies. Candidate’s thesis. Available at: https://pdpu.edu.ua/doc/vr/2021/chzhu/anot.pdf [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-27

Номер

Розділ

Статті