ДІАГНОСТИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ У СТРУКТУРІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Роман Горбатюк
  • Наталія Білан
  • Степан Сіткар

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.289422

Ключові слова:

діагностична компетентність; освітній процес; науково-педагогічні працівники; здобувачі вищої освіти; професійна підготовка; діагностичний інструментарій

Анотація

Обґрунтовано необхідність формування діагностичної компетентності для всіх учасників освітнього процесу. Подано авторську дефініцію поняття “діагностична компетентність”. Охарактеризовано місце діагностичної компетентності у структурі професійної підготовки майбутніх здобувачів вищої освіти. Розроблено діагностичний інструментарій. Встановлено, що рівень сформованості діагностичної компетентності визначає професійну майстерність науково-педагогічних працівників та здобувачів вищої освіти.

Біографії авторів

Роман Горбатюк

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри машинознавства і транспорту Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Наталія Білан

доктор філософії, старший викладач кафедри гуманітарної освіти і туризму ВП НУБіП України “Бережанський агротехнічний інститут”

Степан Сіткар

кандидат педагогічних наук, викладач кафедри машинознавства та транспорту Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Посилання

Bilan, N.M. (2019). Doslidzhennia motyvatsiinoi sfery maibutnikh inzheneriv-enerhetykiv do vyvchennia inozemnoi movy [The Research of the Motivation Sphere of Future Electric Power Engineers to Study Foreign Language]. Professional Education: Methodology, Theory and Technologies. Pereiaslav-Khmelnytskyi Hryhorii Skovoroda State Pedagogical University. Vol. 10. pp. 9–24. [in Ukrainian].

Bilan, N.M. (2022). Formuvannia inshomovnoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv-enerhetykiv zasobamy proiektnykh tekhnolohii u tekhnichnykh universytetakh [Formation of foreign language competence of future energy engineers by means of project technologies in technical universities]. Candidate’s thesis. Ternopil. [in Ukrainian].

Horbulinska, S., Bodnar, L. & Holub, N. (2021). Formuvannia diahnostychnoi kompetentnosti vchytelia biolohii [Formation of diagnostic competence of a biologu teacher]. Collection of Scientific Papers of Uman State Pedagogical University. No. 4. pp. 46–54. [in Ukrainian].

Horbatiuk, R.M., Sitkar, T.V., Sitkar, S.V., Kovalchuk, S.A. & Bureha, N.V. (2021). Efektyvnist testuvannia yak metodu pedahohichnoho kontroliu maibutnikh fakhivtsiv z vyshchoiu osvitoiu [Effectiveness of testing as a method of pedagogical control of future specialists with higher education]. Professional education: methodology, theory and technologies. Pereiaslav, Vol. 12. 228 p.; pp. 39–48. [in Ukrainian].

Lahodynskyi, O.S. & Zinchenko, A.A. (2023). Formuvannia diahnostychnoi kompetentnosti maibutnoho vykladacha zakladu vyshchoi osvity yak problema pedahohiky [The development of the aspiring university teacher’s diagnostic competence as a problem of pedagogy]. Academic visions. No. 21. [in Ukrainian].

Martynenko, S.M. (2012). Formuvannia diahnostychnykh kompetentsii u maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly [Future primary scool teaters diagnostic competencies forming]. Scientific notes of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Series: Pedagogical and historical sciences. No. 103. pp. 155–161. [in Ukrainian].

Novyk, I.M. (2014). Formuvannia diahnostychnykh umin studentiv napriamu pidhotovky “Pochatkova osvita” u protsesi indyvidualnoi navchalno-doslidnytskoi roboty [Formation of diagnostic skills of students of the “Primary Education” training direction in the process of individual educational and research work]. Herald of psychology and pedagogy. Issue 16. Available at: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/12022/1/I_Novuk_FdysnpPOpindr_VPP_2014.pdf. [in Ukrainian].

Fitsula, M.M. (2006). Pedahohika vyshchoi shkoly: navch. posib. [Pedagogy of the higher school: a study guide]. Kyiv, 352 p. [in Ukrainian].

Yahupov, V.V. & Plokhuta, I.S. (2022). Diahnostuvalna kompetentnist maibutnikh doktoriv filosofii: poniattia, struktura i zmist [Diagnostic competence of future doctors of philosophy: understanding, structure and understanding]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. No. X (103). pp. 47–53. [in Ukrainian].

Klug, J., Bruder, S. & Schmitz, В. (2015). Which variables predict teacher’s diagnostic competence when diagnosing students’learning behavior at different stages of a teacher’s career? DOI: https://doi.org/10.1080/13540602.2015.1082729. [in English].

Schrader, F.W. (2013). Diagnostische Kompetenz von Lehrpersonen. [Diagnostic competence of teachers]. Contribution to pedagogical education. No. 31 (2). pp. 154–165. [in German].

Yahupov, V., Zastelo, O., Svystun, V., Korchynska, N., Chorna, O. & Krykun, V. (2020). Development of Foreign Language Teachers’ Diagnostic Competence in the System of Military Education. TEM Journal. Vol. 9, Issue 3. pp. 1213–1220. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-27

Номер

Розділ

Статті