ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ І МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО АНАЛІЗУ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ОПЕРАТОРІВ З ОБРОБКИ ІНФОРМАЦІЇ ТА ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

Автор(и)

  • Вікторія Іванова
  • Тетяна Мочан

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.289423

Ключові слова:

майбутні оператори з обробки інформації та програмного забезпечення; кваліфіковані робітники; професійна (професійно-технічна освіта); професійна підготовка; компетентність; професійна компетентність; професійна компетентність майбутніх операторів з обробки інформації та програмного забезпечення

Анотація

У статті представлено теоретичне обґрунтування феномену професійної компетентності майбутніх операторів з обробки інформації та програмного забезпечення. Проаналізовано найбільш актуальні для дослідження трактування компетентності та професійної компетентності і на цій основі сформульовано власне визначення поняття “професійна компетентність майбутніх операторів з обробки інформації та програмного забезпечення”. Автори переконані, що аналіз професійної компетентності майбутніх операторів з обробки інформації та програмного забезпечення має ураховувати компетентнісний, системний, особистісний, діяльнісний і аксіологічний підходи.

Біографії авторів

Вікторія Іванова

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри дошкільної та спеціальної освіти Мукачівського державного університету

Тетяна Мочан

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри теорії та методики початкової освіти Мукачівського державного університету

Посилання

Bezborodykh, S. (2013). Osobystisno-diyalnisnyy pidkhid u rozvytku konkurentospromozhnoho pedahoha [Personal and activity approach in the development of a competitive teacher]. Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University, Vol. 28, pp. 19–21. [in Ukrainian].

Gazdyk, M. (2023). Struktura, komponenty, kryteriyi sformovanosti profesiynoyi kompetentnosti maybutnikh operatoriv z obrobky informatsiyi ta prohramnoho zabezpechennya [Structure, components, criteria of formation of professional competence of future information and software processing operators]. Youth and the market, Vol. 1 (209), pp. 158–162 [in Ukrainian].

Golovan, M.S. (2008). Kompetentsiya i kompetentnist: dosvid teoriyi, teoriya dosvidu [Competence and competency: theory experience, theory of experience]. Higher education of Ukraine, Vol. 3, pp. 23–30. [in Ukrainian].

Dubasenyuk, O.A. (2011). Kontseptualni pidkhody do profesiyno-pedahohichnoyi pidhotovky suchasnoho pedahoha [Conceptual approaches to the professional and pedagogical training of a modern teacher]. Zhytomyr, 114 p. [in Ukrainian].

Law of Ukraine “On Higher Education” (2014). Bulletin of the Verkhovna Rada, No. 37–38. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].

Kovrei, D.Y. (2022). Formuvannya mizhkulturnoyi kompetentnosti maybutnikh vykhovateliv zakladiv doshkilnoyi osvity u koledzhakh [Formation of intercultural competence of future teachers of preschool education institutions in colleges]. Doctor’s thesis. Mukachevo, 325 p. [in Ukrainian].

Myskova, N.M. (2018). Suchasni pidkhody do pidhotovky maybutnikh fakhivtsiv doshkilnoyi osvity [Modern approaches to the training of future specialists in preschool education]. Public education, Vol. 2, pp. 11–17. Available at: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5326 [in Ukrainian].

Nychkalo, N., Weiss, Y. & Simak, A. (2007). Profesiyna osvita i navchannya: problemy vzayemozvyazku z rynkom pratsi. Formuvannya shyrokoyi kvalifikatsiyi robitnykiv. Vklad PTO u rozvytok trudovoho potentsialu ХХІ stolittya [Vocational education and training: problems of relationship with the labor market. Formation of broad qualifications of workers. The contribution of VET to the development of the labor potential of the 21st century]. Nizhin, pp. 134–148 [in Ukrainian].

Petrenko, L.M. Informatsiyno-analitychna diyalnist yak osnova profesiynoyi kompetentnosti maybutnikh operatoriv z obrobky informatsiyi ta prohramnoho zabezpechennya [Information and analytical activity as the basis of professional competence of future information processing and software operators]. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/709774/1/Petrenko.pdf [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennya Derzhavnoho osvitnoho standartu z profesiyi “Operator z obrobky informatsiyi ta prohramnoho zabezpechennya” [On the approval of the State Educational Standard for the profession “Information and software processing operator”]. Order of the Ministry of Education and Culture of Ukraine No. 666 dated July 26, 2022. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/pto/standarty/2022/08/01/Operat.z.obr.inform.ta.prohr.zabezp.666-26.07.2022.pdf [in Ukrainian].

Rybalka, V.V. (2003). Metodolohichni pytannya naukovoyi psykholohiyi [Methodological issues of scientific psychology]. Kyiv, 204 p. [in Ukrainian].

Kochubey, T.D. & Ivashchenko, K.V. (2014). Systemnyy pidkhid u vyshchiy osviti [System approach in higher education]. Uman, 131 p. [in Ukrainian].

Yagupov, V.V. (2012). Providni metodolohichni kharakterystyky osnovnykh vydiv kompetentnosti maybutnikh fakhivtsiv, yaki formuyutsya u systemi profesiyno-tekhnichnoyi osvity [Leading methodological characteristics of the main types of competence of future specialists, which are formed in the system of professional and technical education]. Modernization of professional education and training, Vol. 2, pp. 45–59. Available at: https://core.ac.uk/download/pdf/32309500.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-27

Номер

Розділ

Статті