ЕТНОКУЛЬТУРНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЗМІСТУ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ (90-ті рр. XX – 10-ті рр. XXІ ст.)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.289433Ключові слова:
зміст шкільної освіти; етнокультурні тенденції; вдосконалення (оновлення) змісту; виховний ідеал; базовий навчальний план; варіативний компонент базового навчального плану; регіональний компонент змісту освіти; народні традиції; народна духовна культураАнотація
У статті висвітлено результати наукового пошуку з актуальної міждисциплінарної проблеми, яка розкриває етнокультурні тенденції вдосконалення змісту шкільної освіти в Україні (90-ті рр. ХХ – 10-ті рр. XXІ ст.), зумовлені зміною освітніх парадигм у контексті переходу від знаннєво-нормативної моделі освіти радянської доби – до особистісно-орієнтованої незалежної України. Дослідження має міждисциплінарний характер, а проблематика, піднята у статті, суголосна з нинішніми завданнями реформування шкільництва і розбудови НУШ, реалізації ціннісно-світоглядної моделі шкільної освіти. Матеріал статті підготовлено за результатами історико-педагогічних студій із використанням широкої джерельної бази.
Посилання
Bondar, T. (2022). Vazhlyvist pidhotovky maibutnikh uchyteliv ukrainskoi movy ta literatury v mizhkulturnomu seredovyshchi [The importance of training future teachers of the Ukrainian language and literature in an intercultural environment]. Youth and market. Vol. 5 (203). pp. 6–10. [in Ukrainian].
Vashchenko, H. (1976). Vykhovnyi ideal [Educational ideal]. Handyman for Educators, Teachers and Ukrainian Families: second edition. Brussels – Toronto – New York – London – Munich: Head of the Central Board of the Union of Ukrainian Youth. 208 p. [in Ukrainian].
Honcharenko, S.U. & Malovanyi, Yu.I. (1994). Svitohliadni funktsii zahalnoi serednoi osvity [Worldview functions of general secondary education]. Pedagogy and psychology. No. 1. pp. 44–56. [in Ukrainian].
Honcharenko, S.U. & Malovanyi, Yu.I. (1993). Sotsialno-pedahohichni problemy rozbudovy ukrainskoi shkoly [Socio-pedagogical problems of building the Ukrainian school]. Native school. No. 4.pp. 51–56. [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy “Pro osvitu” [Law of Ukraine “On Education”]. Education of Ukraine. Legal documents. Kyiv, 2011. 472 p. [in Ukrainian].
Kononenko, P.P., Stelmakhovych, M.H. & Usatenko, T.P. et al. (1995). Kontseptsiia shkoly novoi heneratsii – ukrainskoi natsionalnoi shkoly-rodyny [The concept of a new generation school is a Ukrainian national family school]. Ukrainian studies, 81 p. [in Ukrainian].
Kremen, V. (2003). Osvita i nauka Ukrainy – shliakh modernizatsii [Education and science of Ukraine – the path of modernization]. Kyiv, 213 p. [in Ukrainian].
Molnar, T. (2022). Teoretyko-metodolohichni osnovy kontseptsii pidhotovky maibutnikh pedahohiv do roboty v mizhkulturnomu prostori Zakarpattia [Theoretical and methodological foundations of the concept of training future teachers to work in the intercultural space of Transcarpathia]. Youth and market. Vol. 6 (204). pp. 110–114. [in Ukrainian].
Natsionalna doktryna rozvytku osvity Ukrainy u XXI stolitti [National doctrine of the development of education of Ukraine in the 21st century]. Kyiv, 2001. 16 p. [in Ukrainian].
Polozhennia pro Vseukrainskyi dytiacho-yunatskyi festyval tradytsiinoho narodnoho mystetstva i narodnykh promysliv. Protokoly, rishennia kolehii ta dokumenty do nykh. (1992, 24 chervnia) [Regulations on the All-Ukrainian Children’s and Youth Festival of Traditional Folk Art and Folk Crafts. Minutes, decisions of the board and related documents. (1992, June 24)]. F. 166. Op. 18. Case 7 (on 66 pages). Ark. 53–55, TsDAVO of Ukraine (Central State Archive of Higher Authorities and Administration of Ukraine), Kyiv. [in Ukrainian].
Polozhennia pro zaklad osvity. Protokoly, rishennia kolehii ta dokumenty do nykh. (1992, 24 chervnia) [Regulations on the educational institution. Minutes, decisions of the board and related documents. (1992, June 24)]. F. 166. Op. 18. Case 7 (on 66 pages). Ark. 13–22, TsDAVO of Ukraine (Central State Archive of Higher Authorities and Administration of Ukraine), Kyiv, Ukraine. [in Ukrainian].
Krasovytskyi, M.Yu. (2000). Praktychna pedahohika vykhovannia : posib. z teorii ta metodyky vykhovannia [Practical pedagogy of education: manual. on the theory and methodology of education]. (Ed.). H. Ivaniuk. Kyiv ; Ivano-Frankivsk. 218 p. [in Ukrainian].
Dopovidna zapyska pro pochatok 1992–1993 navchalnoho roku v zahalnoosvitnikh shkolakh, shkolakh-internatakh ta doshkilnykh zakladakh Ukrainy. Protokoly zasidan kolehii ta dokumenty do nykh. (b. d.) [Report note on the beginning of the 1992–1993 school year in secondary schools, boarding schools and preschools in Ukraine. Minutes of board meetings and related documents. (b. d.)]. F. 166. Op.18. Spr. 9 (on 102 sheets). Ark. 60, 61, TsDAVO of Ukraine (Central State Archive of Higher Authorities and Administration of Ukraine), Kyiv. [in Ukrainian].
Savchenko, O. (2000). Zmist shkilnoi osvity na rubezhi stolit [The content of school education at the turn of the century]. Education of Ukraine. No. 15. 4 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.