ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ У ВЧИТЕЛЬСЬКИХ СЕМІНАРІЯХ УКРАЇНСЬКОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ТОВАРИСТВА “РІДНА ШКОЛА”

Автор(и)

  • Галина Білавич
  • Оксана Вінтоняк
  • Світлана Довбенко
  • Вероніка Озарко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.304383

Ключові слова:

професійна підготовка вчителів початкової школи; Українське педагогічне товариство “Рідна школа”; сестри василіянки; учительські семінарії; початкові школи; зміст освіти; виховання; навчальні плани, програми; Західна Україна; Галичина.

Анотація

У статті проаналізовано зміст професійної підготовки вчителів початкової школи в учительських семінаріях Українського педагогічного товариства Рідна школа (1881–1939 рр.). Незважаючи на численні перешкоди з боку урядових структур, товариство свого часу створило вчительські семінарії в Коломиї, Самборі, Стрию, Станіславові, Винниках, Тернополі; окрім них, під його патронатом діяли такі заклади у Львові, Яворові, Станіславові, Дрогобичі, організовані сестрами Чину Святого Василія Великого (сестрами василіянками). Для якісної підготовки абітурієнтів до вступу до вчительських семінарій створювали “семінарійні курси”. Зроблено висновок, що за умов бездержавності громадські активісти, освітні діячі створили систему української приватної педагогічної освіти, що забезпечила професійними кадрами наймасовішу ланку освіти – початкову.

Біографії авторів

Галина Білавич

доктор педагогічних наук, професор кафедри початкової освіти Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Оксана Вінтоняк

кандидат філологічних наук, завідувач кафедри педагогіки та методик навчання освітніх галузей і технологій початкової освіти Коломийського педагогічного фахового коледжу

Світлана Довбенко

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри початкової освіти Прикарпатського національного університет імені Василя Стефаника

Вероніка Озарко

студентка Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Посилання

Barna, M.M. (1996). Rozvytok pedahohichnoi osvity v Skhidnii Halychyni (1867–1939 rr.) [Development of pedagogical education in Eastern Galicia (1867–1939)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 25 p. [in Ukrainian].

Bilavych, H. & Savchuk, B. (1999). Tovarystvo “Ridna shkola” (1881–1939) [Society “Native School” (1881–1939)]. Ivano-Frankivsk, 210 p. [in Ukrainian].

Bilavych, H. & Savchuk, B. (2012). Ukrainski osvitni tovarystva v Zakhidnii Ukraini u 20–30 rr. XX st. [Ukrainian educational societies in Western Ukraine in the 20-30s of the twentieth century]. Youth & market. No 7. pp. 8–13. [in Ukrainian].

Bilavych, H. (2015). Teoriia i praktyka vykhovannia hospodarskoi kultury uchniv ta doroslykh u Zakhidnii Ukraini (druha polovyna XIX – seredyna 40-kh rokiv XX stolittia) [Theory and practice of economic culture of students and adults in Western Ukraine (second half of the nineteenth – mid-40s of the twentieth century)]. Ivano-Frankivsk, 740 p. [in Ukrainian].

Halushchynskyi, M. (1920). Natsionalne vykhovannia (statti i zamitky) [National education (articles and notes)]. Lviv, 32 p. [in Ukrainian].

Zavhorodnia, T. (1998). Dydaktychna dumka v Halychyni (1919–1939 roky) [Didactic thought in Galicia (1919–1939)]. Ivano-Frankivsk, 167 p. [in Ukrainian].

Kolomyia y Kolomyishchyna. Zbirnyk spomyniv i statei pro nedavnie mynule (1988). [Kolomyia and Kolomyyshchyna. Collection of memories and articles about the recent past]. Filiadelfiia, 960 p. [in Ukrainian].

Na vlasnykh sylakh. Zvidomlennia holovnoi upravy Ridnoi Shkoly pro pratsiu i stan tovarystva “R.Sh.” za chas vid 1 veresnia 1937 do 31 serpnia 1938 [On their own. Report of the Main Board of the Native School on the work and condition of the company “R.Sh.” for the period from September 1, 1937 to August 31, 1938]. (1939). Lviv, 183 p. [in Ukrainian].

Uchytel. 1891. 1 bereznia. p. 76. [in Ukrainian].

Uchytel. 1914. 20 chervnia. p. 294. [in Ukrainian].

Fylypchak, I. (1938). Uchytelska seminariia v Sambori [Teachers’ seminary in Sambor]. The way of education and training. No. 2. p. 109. [in Ukrainian].

Tsorokh, S. (1964). Pohliad na vykhovnu diialnist monakhyn-vasyliianok [A look at the educational activities of the Basilian nuns]. Rym, 256 p. [in Ukrainian].

Shakh, S. (1937). Reforma shkilnytstva [Reform of schooling]. Peremyshl, 24 p. [in Ukrainian].

Yasinchuk, L. (1931). 50 lit Ridnoi Shkoly. 1881–1931 [50 years of the Native School. 1881–1931]. Lviv, 270 p. [in Ukrainian].

Program nauki w panstwowych seminarjach nauczycielskich [Study program at state teacher training seminars]. (1926). Warszawa, 264 s. [in Poland].

Rowid, H. (1931). Nowa organizacja studiyw nauczycielskich w Polsce I zagranicja [New organization of teacher studies in Poland and abroad]. Warszawa, 228 s. [in Poland].

Sprawozdanie dyrekcji Prywatnego Seminaryum nauczycielskego w Ternopolu za rok 1927/28 [Report of the management of the Private Teachers’ Seminary in Ternopol for the year 1927/28]. (1929). Ternopol, 20 s. [in Poland].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-24

Номер

Розділ

Статті