ЦИФРОВЕ ЧИТАННЯ ЯК СУЧАСНИЙ ОСВІТНІЙ ТРЕНД
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.307820Ключові слова:
цифровізація; освіта; читання; електронний текст; електронні книги; цифрове читання.Анотація
У статті розглянуто особливості цифрового читання, що визначено як процес читання цифрових текстів за допомогою електронних пристроїв, таких як електронні книги, комп’ютери чи смартфони. Досліджено вплив електронних текстів на розвиток особистості. Виявлено, що цифрове читання вимагає спеціальних розширених навичок, таких як пошук і навігація, опрацювання великих обсягів тексту та критичне оцінювання інформації. Акцентовано на тому, що за допомогою цифрових технологій у користувачів є постійний доступ до широкого спектра джерел інформації та швидкої обробки даних. Визначено проблеми, що виникають під час цифрового читання, а саме відволікання і потреба в постійній багатозадачності, які можуть вплинути на якість уваги та пам’яті. З’ясовано нові форми та методи роботи з текстами, як електронними, так і друкованими, а також нові підходи до цифрового читання.
Посилання
Boichuk, Yu. & Havrysh, I. (2021). Yakist osvity v konteksti postneklasychnoi paradyhmy yak vidpovid na vyklyky sohodennia [The quality of education in the context of the post-nonclassical paradigm as a response to the challenges of today]. Bulletin of the National Academy of Sciences of Ukraine. Vol. 3 (2), pp. 2–9. DOI: https: //doi.org/10.37472/2707-305X-2021-3-2-11-4. [in Ukrainian].
Bondarenko, N. (2020). Chytatska hramotnist ukrainskoho uchnivstva: aktsenty PISA – 2018 [Reading literacy of Ukrainian students: PISA 2018 emphasis]. Ukrainian Pedagogical Journal. No. 2. pp. 95–103. [in Ukrainian].
Vyshkivska, V., Prokofiev, Ye. & Ilishova, O. (2024). Tekhnolohiia proiektuvannia osvitnoho protsesu: analiz teoretychnykh peredumov i alhorytm realizatsii [Technology for designing the educational process: analysis of theoretical prerequisites and algorithm of implementation]. Youth & market. No. 3 (223). pp. 86–91. DOI: https://doi.org/10.24919/2308/634.2024.301907 [in Ukrainian].
Hych, H. (2021). Nova chytatska praktyka uchniv u tekhnolohichnomu poli suchasnoi shkilnoi osvity [New reading practice of students in the technological field of modern school education]. “September”. Vol. 4 (91). pp. 55–63. [in Ukrainian].
Hohulenko, O. (2019). Vplyv zasobiv masovoi informatsii na formuvannia chytatskoi kultury pidrostaiuchoho pokolinnia [The influence of mass media on the formation of the reading culture of the younger generation]. Scientific Bulletin of the International Humanitarian University. Series: Philology. No. 38. Vol. 3. pp. 41–44. [in Ukrainian].
Isaieva, O. (2016). Vyvchennia literatury v tsyfrovu epokhu: pro realii sohodennia i perspektyvy v maibutnomu [Studying Literature in the Digital Age: About the Realities of the Present and Prospects for the Future]. World Literature in Ukrainian Schools. No. 1 (415). pp. 3–8. [in Ukrainian].
Kyzylova, V. (2023). Chytatska hramotnist yak osvitnia meta suchasnoho tsyfrovoho suspilstva [Reading literacy as an educational goal of the modern digital society]. Psychological and Pedagogical Problems of Higher and Secondary Education in the Context of Modern Challenges: Theory and Practice: Materials of the VII International Scientific and Practical Conference (Kharkiv, 16–18 March 2023). H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. pp. 777–780. [in Ukrainian].
Korol, D. & Postolenko, I. (2023). Tsyfrove chytannia VS. Chytannia na paperi u konteksti vyvchennia anhliiskoi movy [Digital reading vs. Reading on paper in the context of English language learning]. Modern philological research: traditions and innovations: materials of the V All-Ukrainian student scientific and practical conf. Internet conference (Uman, 17 March 2023). Uman. Vizavi. 497 p., pp. 243–246. [in Ukrainian].
Piskozub, L. (2021). Zasoby populiaryzatsii knyh u tsyfrovu epokhu [Means of promoting books in the digital age]. VI Tiktor’s Readings “Publishing in Ukraine: at the Crossroads of Tradition and Innovation” : materials of the International Scientific and Practical Conference on 20–21 May 2021. Lviv: Ukrainian Academy of Printing. pp. 113–116. [in Ukrainian].
Stratehiia rozvytku chytannia na 2021–2025 roky “Chytannia yak zhyttieva stratehiia” [Reading Development Strategy for 2021–2025 “Reading as a Life Strategy”]. Available at: https://kompkd.rada.gov.ua/uploads/documents/34027.pdf (Accessed 04 June 2024). [in Ukrainian].
Tkachenko, L. (2023). Shliakhy rozbudovy efektyvnoho osvitnoho seredovyshcha pochatkovoi shkoly u period voiennoho stanu [Ways to develop an effective educational environment in primary schools during martial law]. Psychological and Pedagogical Problems of Higher and Secondary Education in the Context of Modern Challenges: Theory and Practice: Proceedings of the VIII International Scientific and Practical Conference, Kharkiv: H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. pp. 986–987. [in Ukrainian].
Tshuaitian, V. (2023). Tsyfrovizatsiia chytannia yak stymul innovatsiinoi diialnosti v haluzi knyhorozpovsiudzhennia u KNR [Digitalisation of reading as a stimulus for innovation in book distribution in China]. Bulletin of the Book Chamber. Vol. 8. pp. 41–46. [in Ukrainian].
Annisette, L. & Lafreniere, K. (2017). Social media, texting, and personality: A test of the shallowing hypothesis. Personality and individual differences. 2017. Vol. 115, С. 154–158. [in English].
Bashkir, O., Sobchenko, T. & Smolianiuk, N. (2024). The creation of inclusive educational space in higher educational institutions of ukraine: teachers experience analysis. Youth & market. No. 4/224. 2024. pp. 16–20. DOI : https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.300282 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.