ACADEMIC ENTREPRENEURSHIP: ESSENCE AND MAIN CHARACTERISTICS

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.309825

Ключові слова:

академічне підприємництво; підприємницький університет; переваги розвитку академічного підприємництва; передумови розвитку академічного підприємництва; сутність академічного підприємництва; характеристика академічного підприємництва.

Анотація

Стаття присвячена вивченню проблеми академічного підприємництва. Визначено тенденції міжнародного простору вищої освіти, які обґрунтовують потребу у розвитку академічного підприємництва. Виконано аналіз довідкової літератури, яка подає трактування понять “академічний”, “підприємництво”, а також досліджено напрацювання науковців щодо трактування поняття “академічне підприємництво”. Представлено передумови розвитку академічного підприємництва (спрямованість на інноваційність, демонстрація потенціалу університету, комерціалізація науки і трансфер знань, конкурентна перевага на ринку, відповідність потребам ринку і суспільства), а також умови, за яких можливий розвиток підприємницького університету (автономність, ефективний менеджмент, гнучкість, інтеграція науки, освіти та бізнес-середовища). У статті висвітлено переваги розвитку академічного підприємництва (налагодження зв’язків із зовнішнім середовищем, підвищення престижності університету, розвиток науки і її популяризація, вдосконалення освітнього процесу, приваблення абітурієнтів і працевлаштування випускників, диверсифікація фінансування, поліпшення матеріально-технічної бази). Зроблено висновки, що академічне підприємництво – це поліфункціональний освітній феномен та соціально-економічний конструкт, що охоплює діяльність сучасного університету, спрямовану на ефективне використання усіх різновидів ресурсів з метою задоволення внутрішніх потреб, освітніх, наукових, технологічних, інноваційних запитів суспільства та економіки знань, різних галузей науки, і передбачає капіталізацію власного інтелектуального потенціалу. Визначено перспективи подальших наукових досліджень.

Біографія автора

Tetiana Helzhynska

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки та інноваційної освіти Національного університету “Львівська політехніка”

Посилання

Zhukov, S.A. (2017). Akademichne pidpryiemnytstvo yak faktor pidvyshchennia efektyvnosti pidpryiemstv i formuvannia innovatsiinoho potentsialu ekonomiky Ukrainy [Academic entrepreneurship as a factor in increasing the efficiency of enterprises and forming the innovative potential of the Ukrainian economy]. Bulletin of the Azov State Technical University. Series: Economic Sciences. Issue 33. pp. 65–74. [in Ukrainian].

Zavadskyi, Y.S., Osovska, T.V. & Yushkevych, O.O. Ekonomichnyi slovnyk [Economic dictionary]. Available at: https://library.nlu.edu.ua/POLN_TEXT/KNIGI/KONDOR/EKONOMIC_SL_2006.pdf [in Ukrainian].

Romanovskyi, O.O. (2015). Akademichne pidpryiemnytstvo yak chynnyk innovatsiinoho rozvytku sfery vyshchoi osvity i nauky Ukrainy [Academic entrepreneurship as a factor of innovative development of the sphere of higher education and science of Ukraine]. Bulletin of the Kyiv National University of Technology and Design. Series: Economic Sciences. Issue 4. pp. 37–51. [in Ukrainian].

Slovnyk.UA. Tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [Thesaurus of Ukrainian language]. Available at:https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%B0%D0%BA%D0%B0%D0%B4%D0%B5%D0%BC%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9 [in Ukrainian].

Turenko, A.M., Dmytriiev, I.A., Ivanilov, O.S. & Shevchenko, I.Yu. (2018). Slovnyk ekonomista ta pidpryiemtsia [Dictionary of the economist and entrepreneur]. Kharkiv, 340 p. [in Ukrainian].

Beckman, G.D. & Cherwitz, R.A. (2009). Intellectual Entrepreneurship: An Authentic Foundation for Higher Education Reform1. Planning for higher education. Vol. 34, Issue 4. pp. 27–36. [in English].

Cambridge dictionary. Thesaurus. Available at: https://dictionary.cambridge.org/[in English].

Clark, B.R., Pergamon, B.R. & Clark, B.C. (1998). Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation. Bingley, UK: Emerald Group Publishing Limited. 163 p. [in English].

Collins online dictionary. Thesaurus. Available at: https://www.collinsdictionary.com/ [in English].

Etzkowitz, H. (2008). The Triple Helix: University-Industry-Government Innovation in Action. New York; London: Routledge, Taylor & Francis Group. 2008. 176 p. [in English].

Marginson, S. & Considine, M. (2000). The Enterprise University: Power, Governance, and Reinvention in Australia. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 2000. 272 p. [in English].

Meyers, A.D. & Pruthi, S. (2011). Academic entrepreneurship, entrepreneurial universities and biotechnology. Journal of Commercial Biotechnology. Issue 17. pp. 349–357. [in English].

Mytsiuk, S. (2020). Features of the innovative forms of integration for the entrepreneurial universities. Actual problems of international relations. Vol. 1, Issue 140. pp. 81–88. [in English].

OECD & European Commission. (2012). A guiding framework for entrepreneurial universities. Available at: https://www.utadeo.edu.co/files/collections/documents/field_attached_file/ec-oecd_entrepreneurial_universities_framework.pdf [in English].

Shane, S. (2004). Academic entrepreneurship: university spinoffs and wealth creation. New horizons in academic entrepreneurship. Northampton: Edward Elgar. 352 p. [in English].

Slaughter, S. & Leslie, L. (1997). Academic Capitalism: Politics, Policies, and the Entrepreneurial University. Baltimore, MA: The Johns Hopkins University Press. 276 p. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-03

Номер

Розділ

Статті