ЕМОЦІЇ ЯК ВЕКТОР УСПІШНОСТІ ОСВІТНЬО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ У ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.312262

Ключові слова:

емоції; емоційність; емоційний розвиток; емоційна сфера; освітньо-виховний процес; дошкільник.

Анотація

У статті здійснено аналіз наукових підходів зарубіжних та українських учених до визначення сутності і класифікації емоцій. Особливу увагу зосереджено на класифікаціях емоцій, які необхідно ураховувати в організації освітньо-виховного процесу в розрізі дошкільного дитинства. Емоції розглядаються як вікова цінність дошкільників і як вектор успішності освітньо-виховного процесу.

На основі теоретичного аналізу встановлено, що дошкільний вік є найсприятливішим періодом для здійснення емоційно-розвивальної освіти, оскільки він забезпечує оптимальні умови для формування базових емоційних і соціальних навичок, необхідних для подальшого успішного розвитку особистості. З’ясовано, що освіта в аспекті особистісного розвитку дітей, а також їхнього саморозвитку може бути ефективною лише тоді, якщо буде зорієнтована на їхні вікові цінності, однією з яких виступають емоційність, емоції дошкільнят.

Біографія автора

Вікторія Іванова

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри дошкільної та спеціальної освіти Мукачівського державного університету

Посилання

Polishchuk, V.M. (2019). Vikova i pedahohichna psykholohiia : navchalnyi posibnyk [Age and pedagogical psychology : training manual]. Sumy, 352 p. [in Ukrainian].

Dutkevych, T.V. (2016). Zahalna psykholohiia. Teoretychnyy̆ kurs [General Psychology. Theoretical course]. Kyiv, 388 p. [in Ukrainian].

Izard, K.Ye. (2000). Emotsiii liudyny [Human emotions]. Kharkiv, 223 p. [in Ukrainian].

Kyrylenko, T.S. (2007). Psykholohiia: emotsiina sfera osobystosti [Psychology: emotional sphere of personality]. Kyiv, 256 p. [in Ukrainian].

Kononko, O.L. (2008). Sotsialno-emotsiynyi rozvytok osobystosti [Social and emotional development of personality]. Kyiv, 255 p. [in Ukrainian].

Maksymenko, S., Maksymenko, S., Maksymenko, K. & Hlavnyk, O. (Comp.). (2003). Emotsinyi rozvytok dytyny [Emotional development of the child]. Kyiv, 112 p. [in Ukrainian].

Olypannikova, A.Ye. (2003). Emotsii i vykhovannia [Emotions and upbringing]. Kharkiv, 277 p. [in Ukrainian].

Oliynyk, O. (2013). Osoblyvosti emotsiynoho rozvytku ta umovy formuvannia emotsiynoi kultury ditei starshoho doshkilnoho viku zasobamy teatralizovanykh ihor [Peculiarities of emotional development and conditions of formation of emotional culture of older preschool children by means of theatrical games]. Psychological and pedagogical problems of the village school. Vol. 47, pp. 167–173. [in Ukrainian].

Tereshchenko, L.A. & Karabaieva, I.I. (2019). Psykholohichni osoblyvosti emotsinoi sfery ditei doshkilnoho viku [Psychological features of the emotional sphere of preschool children]. Actual problems of psychology. Vol. 10. Psychology of learning. Genetic psychology. Medical psychology, Vol. 33, pp. 214–234. [in Ukrainian].

Trofaila, N.D. (2014). Emotsiinyi rozvytok ditei doshkilnoho viku [Emotional development of preschool children]. Scientific Bulletin of Mykolaiv State University named after V. O. Sukhomlynskyi. Series: Pedagogical sciences. Vol. 1.45, pp. 155–158. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdup_2014_1. [in Ukrainian].

Ushynskyi, K.D. (1983). Teoretychni problemy vykhovannia i osvity [Theoretical Problems of Atonement and Enlightenment]. Selected pedagogical works. Vol. 2. Kyiv, p. 488. [in Ukrainian].

Tsevaliuk, T. (2015). Osoblyvosti formuvannia intelektualnykh pochuttiv u starshomu doshkilnomu vitsi ta molodshomu shkilnomu vitsi v protsesi navchalnoi diialnosti [Peculiarities of the formation of intellectual feelings in senior preschool age and junior school age in the process of educational activity]. Youth & market. No. 9(128), pp. 153–157. [in Ukrainian].

Shapar, V.B. (2007). Suchasnyi tlumachnyi psykholohichnyi slovnyk [Modern explanatory psychological dictionary]. Kharkiv, 640 p. [in Ukrainian].

Titchener, E.B. (1899). A primer of psychology. N.Y., pp. 5–102. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-03

Номер

Розділ

Статті