ОСТАП МАКАРУШКА ПРО ПЕДАГОГІКУ ЯК НАУКУ ВИХОВАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.312269

Ключові слова:

Остап Макарушка; підручник; наука виховання; цінності; діти; виховник.

Анотація

У статті розкрито погляди українського педагога Остапа Макарушки на  педагогіку як науку виховання, викладені у підручнику для шкіл і родин “Наука вихованя”. Педагогіка – це мистецтво вести молодь до досконалості, забезпечуючи як фізичне здоров’я, так і духовне збагачення. Педагогіка навчає дорослих мистецтва виховання, яке передбачає глибоке розуміння дитячої психології та фізіології. Педагог повинен не тільки знати, чого хоче досягти, але й уміти передбачити потреби майбутнього суспільства, формувати освічених, моральних та свідомих особистостей. Акцентовано увагу на ідеях правди, добра і краси, які спонукають до постійного розвитк уі самовдосконалення. Підручник є цінним внеском у розвиток теорії виховання.

Біографії авторів

Ореста Карпенко

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Марія Чепіль

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Bodak, L. (2019). Providni napriamy diialnosti O. Makarushky v Ruskomu pedahohichnomu tovarystvi (1890–1910) [Leading directions of O. Makarushka’s activity in the Russian pedagogical society (1890–1910)]. Scientific vector in the Balkans, No. 1 (3), pp. 16–18. [in Ukrainian].

Vyshnivskyi, R. (2007). Ivan Franko pro rol vchytelia u navchanni ta vykhovanni uchnivskoyi molodi [Ivan Franko on the role of a teacher in teaching and educating the student youth]. Youth & market, No. 8, pp. 114–118. [in Ukrainian].

Vyshnivskyi, R. (2008). Ridna mova i literatura yak chynnyky vykhovannia uchnivskoyi molodi u tvorchosti Ivana Franka [Native language and literature as factors of education of student youth in the works of Ivan Franko]. Scientific Bulletin of Chernivtsi University, Vol. 393, pp. 7–13. [in Ukrainian].

Dudnyk, N. (2005). Ideia natsionalnoho vykhovannia v pedahohichnomu ta prosvitnytskomu dorobku Antona Lototskoho [The idea of national education in the pedagogical and educational works of Anton Lototskyi]. Youth & market, No. 4, pp. 95–98. [in Ukrainian].

Zavhorodnia, T. (1998). Dydaktychna dumka v Halychyni (1919–1939 roky) [Didactic thought in Galicia (1919–1939)]. Ivano-Frankivsk, 168 p. [in Ukrainian].

Karpenko, O. & Bodak, L. (2022). Pedagogichni idei Ostapa Makarushky (1867–1931) [Pedagogical ideas of Ostap Makarushka (1867–1931)]. Odesa, 258 p. [in Ukrainian].

Levytska, L. (2004). Ostatp Makarushka pro vykhovannia kharakteryny dytyny [Ostap Makarushka on the education of a child’s character]. Science & Education, No. 1, pp. 100–103. [in Ukrainian].

Makarushka, O. (1922). Nauka vykhovania [The science of education]. A textbook for schools and families. Lviv, 152 p. [in Ukrainian].

Strazhnikova, I. (2016). Ivanna Petriv: pedahoh, hromadskyi diiach, pysmennyk [Ivanna Petriv: educator, public figure, writer]. Ivano-Frankivsk, 132 p. [in Ukrainian].

Chepil, M. (1999). Vretsona pro zmist diialnosti vchytelia shchodo formuvannia natsionalnoi svidomosti uchniv [Spindles about the content of the teacher’s activity in forming the national consciousness of students]. Creative personality of the teacher: problems of theory and practice, No.3, pp. 164–168. [in Ukrainian].

Chepil, M. (2000). Ukrainska ideia v pedahohichnii spadshchyni Mykhaila Halushchynskoho [Ukrainian idea in the pedagogical heritage of Mykhailo Halushchynskyi]. Scientific notes of Ternopil State Pedagogical University. Series: pedagogy, No. 8, pp. 28–31. [in Ukrainian].

Chepil, M. & Vyshnivskyi, R. (2016). “… yaka molod, take i maibutnie narodu”. Ivan Franko pro osvitu ta vykhovannia [“… what kind of youth, such is the future of the people”. Ivan Franko on education and upbringing]. Kyiv, 420 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-03

Номер

Розділ

Статті