ГУМАНІСТИЧНА СПРЯМОВАНІСТЬ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В УКРАЇНІ: ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.312272Ключові слова:
гуманізм; виховання; діти дошкільного віку; гуманістичний світогляд; гуманістична спрямованість; виховний процес.Анотація
Стаття розкриває особливості виховання дітей дошкільного віку через призму історико-педагогічного контексту. Автор акцентує увагу на гуманістичній спрямованості виховання, зіставляючи погляди вітчизняних педагогів-класиків, філософів та державних і громадських діячів минулого зі сучасними викликами та завданнями педагогічної освіти (запропоновано огляд чинних нормативних документів з проблеми розвитку та реформування вітчизняної педагогічної освіти).
У статті запропоновано аналіз базових понять дослідження (гуманізм, гуманність, гуманна поведінка, гуманістична спрямованість), показано, що спільною змістовою характеристикою означених понять виступає цінність людини та її взаємовідносини як зі собою, так і з навколишніми.
Зазначено, що витоки гуманістичних ідей у виховання дітей та молоді в Україні датуються ще першими друкованими працями (“Слово про закон і благодать”, “Повчання” Володимира Мономаха), гуманістичний напрям у вихованні був одним із важливих в Острозькій колегії та Києво-Могилянській академії.
Посилання
Bekh, I. Hannusenko, N. & Chorna, K. (2005). Kontseptsiia vykhovannia humanistychnykh tsinnostei uchniv zahalno-osvitnoi shkoly [Concept of education of humanistic values of secondary school students]. Ukrainian religious studies. No. 36. pp. 265–281. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ukrr_2005_4_51 [in Ukrainian].
Honcharenko, S.U. (2011). Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical encyclopedic dictionary]. The second edition, supplemented and corrected. Rivne, 552 p. [in Ukrainian].
Kirieieva, O.D. & Vakhniak, N.V. (2016). Zasoby vykhovannia humannoi povedinky u ditei doshkilnoho viku na suchasnomu etapi rozvytku pedahohiky [Means of educating humane behavior in preschool children at the current stage of pedagogic development]. Stanovlennia i rozvytok pedahohiky. Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Ivano-Frankivsk, 23–24 hrudnia 2016 roku) – Formation and development of pedagogy. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (Ivano-Frankivsk, December 23–24, 2016). Kherson, 188 p.; pp. 162–166. Available at: http://molodyvcheny.in.ua/files/conf/ped/19dec2016/19dec2016.pdf [in Ukrainian].
Kontseptsiia Derzhavnoi tsilovoi sotsialnoi prohramy natsionalno-patriotychnoho vykhovannia na period do 2025 roku [Concept of the State targeted social program of national and patriotic education for the period until 2025]. Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated October 9, 2020 No. 1233. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1233-2020-%D1%80#Text. [in Ukrainian].
Kontseptsiia natsionalnoho vykhovannia studentskoi molodi, 2009 [Concept of national education of student youth, 2009]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/vr2_4290-09#Text. [in Ukrainian].
Marchuk, S. & Chemerys, I. (2018). Humanizm, narodnist ta pryrodovidpovidnist – vyznachalni pryntsypy pedahohichnoi systemy K. D. Ushynskoho [Humanism, nationalism and conformity to nature are the defining principles of the pedagogical system of K. D. Ushinskiy]. Pedagogical journal of Volyn. No. 4. pp. 38–44. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pchv_2018_4_8 [in Ukrainian].
Muliarchuk, Ye. (2019). Filosofiia i pedahohika poklykannia : monohrafiia [Philosophy and pedagogy of calling: monograph]. Kyiv, 344 p. [in Ukrainian].
Ponimanska, T.I. (2013). Pidhotovka pedahoha do vykhovannia ditei starshoho doshkilnoho viku v svitli humanistychnoi paradyhmy [Preparation of a teacher for raising children of older preschool age in the light of the humanistic paradigm]. Scientific Bulletin of Donbas. No. 4. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2013_4_46 [in Ukrainian].
Rozmova piaty podorozhnikh pro spravzhnie shchastia v zhytti (druzhnia besida pro dushevnyi spokii) [A conversation between five travelers about true happiness in life (a friendly conversation about peace of mind)]. Skovoroda Hryhoriy. Skovoroda. The best; translation. Mariy Kashuba, Halyna Svarnyk, Nazar Fedorak. Lviv, 2018. 320 p. [in Ukrainian].
Rusova, S.F. (1924). Teoriia i praktyka doshkilnoho vykhovannia [Theory and practice of preschool education]. Praha, 123 p. Available at: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/ua/elib.exe?Z21ID=&I21DBN=UKRLIB&P21DBN=UKRLIB&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=online_book&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=FF=&S21STR=ukr0002931 [in Ukrainian].
Stratehiia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia Ukazom Prezydenta Ukrainy vid 18 travnia 2019 roku. № 286/2019 [Strategy of national and patriotic education by Decree of the President of Ukraine dated May 18, 2019 No. 286/2019]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286/2019#n15. [in Ukrainian].
Sukhomlynskyi, V. (2018). Ya rozpovim vam kazku... Filosofiia dlia ditei [I will tell you a tale... Philosophy for children]. (Ed.). Sukhomlynska O.V. Kharkiv, 576 p. [in Ukrainian].
Suchasni dity – vidobrazhennia tsinnostei dorosloho svitu : metodychni rekomendatsii [Modern children – reflection of the values of the adult world: methodical recommendation]. T.O. Pirozhenko, S.O Ladyvir, K.V. Karasova et al; (Ed.). T.O. Pirozhenko. Kyiv, 2014. 120 p. [in Ukrainian].
Fedorova, N.V. (2019). Formuvannia humanistychnoi pedahohichnoi pozytsii maibutnikh lohopediv [Formation of a humanistic pedagogical position of future speech therapists]. Candidate’s thesis. Kyiv. Available at: http://ispukr.org.ua/articles/19/19122314_d.pdf. [in Ukrainian].
Tsiupak, I.M. (2010). Vytoky humanistychnoi spriamovanosti vykhovannia ditei doshkilnoho viku v Ukraini [Origins of humanistic orientation of education of preschool children in Ukraine]. Pedagogical sciences: coll. of science works. Kherson. Vol. 55. pp. 166–171. Available at: http://ekhsuir.kspu.edu/bitstream/handle/123456789/3195/3_%D0%A6%D1%8E%D0%BF%D0%B0%D0%BA%20%D0%86.%D0%9C..pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].
Cherepania, N.I. (2016). Teoretychni aspekty humanistychnoho vykhovannia ditei doshkilnoho viku [Theoretical aspects of humanistic education of preschool children]. Collection of scientific works of Kherson State University. Pedagogical sciences. Vol. 70 (1). pp. 114–118. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2016_70%281%2927. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.