ФЕНОМЕН ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ В ДОСЛІДЖЕННЯХ ВІТЧИЗНЯНИХ НАУКОВЦІВ: ГЛОБАЛЬНИЙ ТА ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ВЕКТОРИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.312389Ключові слова:
якість вищої освіти; педагогічна компаративістика; глобалізація; інтернаціоналізація; історіографічний процес.Анотація
У статті здійснено аналіз глобального та європейського векторів досліджень українських компаративістів з проблеми забезпечення якості освіти у ЗВО зарубіжних країн задля визначення здобутків і вузьких місць її історіографії. Схарактеризовано підходи й аргументи науковців щодо актуалізації та значущості вивчення проблеми оцінювання і забезпечення якості вищої освіти в Україні та зарубіжжі. Розглянуто західний дискурс щодо вивчення інтернаціоналізації як “кінцевої мети діяльності ЗВО” та як “засобу поліпшення якості освіти”. З’ясовано особливості дослідження управлінського аспекту трансформації національних систем забезпечення якості вищої освіти за умов глобалізації. Виявлено, що глобальний вектор дослідження якості вищої освіти в науковому і суспільному вимірах перетинається з європейським вектором, який представлений чи не найбільшим масивом праць.
Посилання
Analiz providnoho vitchyznianoho ta zarubizhnoho dosvidu internatsionalizatsii vyshchoi osvity na osnovi kulturno-humanitarnykh stratehii (chastyna II) (2016). [Analysis of leading domestic and foreign experience of internationalization of higher education based on cultural and humanitarian strategies (part II)]. (Ed.). I. Stepanenko. Kyiv, 144 р. [in Ukrainian].
Bilokopytov, V.I. (2012). Diialnist mizhnarodnykh orhanizatsii iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity u konteksti bolonskoho protsesu [Activities of international organizations to ensure the quality of higher education in the context of the Bologna process]. Candidate’s thesis. Sumy, 273 p. [in Ukrainian].
Verbytska, S.V. (2010). Zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v umovakh internatsionalizatsii hlobalnoho osvitnoho prostoru [Ensuring the quality of higher education in the conditions of internationalization of the global educational space]. Comparative pedagogical studies. No. 3–4, рр. 78–86. [in Ukrainian].
Vorobiova, O. (2019). Transformatsiia system zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v umovakh hlobalizatsii: upravlinskyi aspect [Transformation of quality assurance systems of higher education in conditions of globalization: management aspect]. Analysis of leading domestic and foreign experience in assessing the quality of higher education in the context of European integration (part II). (Ed.). V. Luhovyi, Zh. Talanova. Kyiv, рр. 116–127. [in Ukrainian].
Debych, M. (2019). Instrumenty internatsionalizatsii dlia otsiniuvannia yakosti vyshchoi osvity: yevropeiskyi dosvid [Internationalization tools for evaluating the quality of higher education: European experience]. Analysis of leading domestic and foreign experience in assessing the quality of higher education in the context of European integration (part II). V. Luhovyi, Zh. Talanova. Kyiv, рр. 95–107. [in Ukrainian].
Rozvytok systemy zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v Ukraini: informatsiino-analitychnyi ohliad (2015). [Development of the system of quality assurance of higher education in Ukraine: an informational and analytical review]. (Ed.). S. Kalashnikova, V. Luhovyi. Kyiv, 84 р. [in Ukrainian].
Sbruieva, A.A. & Yeremenko, I.V. (2019). Formuvannia yevropeiskoho vymiru zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v konteksti internatsionalizatsii osvitnoho prostoru [Formation of the European dimension of quality assurance of higher education in the context of internationalization of the educational space]. Sumy, 254 р. [in Ukrainian].
Teoretyko-metodychni zasady zabezpechennia yakosti osvity (2020). [Theoretical and methodological principles of ensuring the quality of education]. (Ed.). D.V. Karamysheva. Kharkiv, 180 р. [in Ukrainian].
Shepel, H. (2014). Internatsionalizatsiia yak instrument zabezpechennia yakosti. Imperatyv yakosti: vchymosia tsinuvaty i otsiniuvaty vyshchu osvitu [Internationalization as a quality assurance tool. The imperative of quality: learning to value and evaluate higher education]. Study guide. (Ed.). T. Dobko et al. Lviv, рр. 254–260. [in Ukrainian].
Iakist vyshchoi osvity: teoriia i praktyka [Quality of higher education: theory and practice]. Educational and methodological manual. (Ed.). A. Vasyliuk. (2019). Kyiv, 176 р. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.