МІСЦЕ І РОЛЬ ОСНОВ ПІДПРИЄМНИЦТВА У ПРОФІЛЬНОМУ ТЕХНОЛОГІЧНОМУ НАВЧАННІ СТАРШОКЛАСНИКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.314227

Ключові слова:

підприємництво; технологічне навчання; старшокласники; фінансова грамотність; креативність; освітні методики.

Анотація

У статті досліджується важливість впровадження основ підприємництва до профільного технологічного навчання старшокласників. Розглянуто проблему формування у старшокласників підприємницької компетентості, а також креативного мислення та відповідальності. Основна увага зосереджена на тому, яку роль відіграє підприємництво у старшокласників при подальшому погляді на реалії ринку праці та розвитку власної кар’єрної траєкторії. Сучасна економіка вимагає від молоді не лише глибоких знань у вибраних професійних сферах, але й навичок підприємницької діяльності, що допомагає адаптуватися до швидких змін на ринку праці. Економічні та соціальні зміни зумовлюють високі вимоги до підготовки молоді, здатної самостійно створювати нові можливості й ефективно керувати власними проєктами. Підприємництво повинно зайняти чільне місце у навчальній програмі профільного технологічного навчання, яка орієнтована на формування відповідних навичок, необхідних не лише для ведення бізнесу, але й для успішної самореалізації в інших сферах життя. Вносяться пропозиції щодо оновлення змісту чинної програми з технологій для старшокласників за спеціалізацією “Підприємництво”. Технологічне навчання старшокласників, поєднане з основами підприємництва, має стати ефективним інструментом підготовки майбутніх працівників до сучасних економічних викликів.

Біографії авторів

Микола Корець

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри інженерії та технологій виробництва Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

Вадим Міщанчук

аспірант Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

Посилання

Junior Achievement (JA) Finland. Available at: https://nuortennyt.fi/en/frontpage/ (Accessed 10 Sept. 2024) [in English].

Young Enterprise Worldwide. Available at: https://www.young-enterprise.org.uk/what-we-do/our-work-with-schools/ (Accessed 02 Sept. 2024) [in English].

STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics). Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/STEM (Accessed 15 Sept. 2024) [in English].

Dubyk. V.Y., Tutashynskyi. V.I. & Yurzhenka, V.V. (2017). Navchalna prohrama zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Profilnyi riven 10–11 klasy spetsializatsiia “Pidpryiemnytstvo” [Curriculum of institutions of general secondary education. Profile level 10–11 classes of specialization Enterprise]. Ministry of Education and Science of Ukraine (Accessed 24 Oct. 2024) [in Ukrainian].

Kozachok, L. (2000). Do pytannia pro pidhotovku vchyteliv trudovoho navchannia za spetsializatsiieiu “Pidpryiemnytska diialnist” [On the issue of training teachers of labor education in the specialty “Entrepreneurial activity”]. Psykholoho-pedahohichni problemy pidhotovky vchytelskykh kadriv v umovakh transformatsii suspilstva : materialy Mizhnarodnoi naukovo-teoretychnoi konferentsii do 80-yi richnytsi Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova, 18–19 zhovtnia 2000 roku – Psychological and pedagogical problems of teacher training in the conditions of transformation of society: Proceedings of the International scientific and theoretical conference for the 80th anniversary of the NPU named after Drahomanova, October 18–19. Issue 2, pp. 73–75. (Accessed 28 Sept. 2024) [in Ukrainian].

Kotykova, O.M. (2000). Rolovi ihry yak metod navchannia maibutnikh vykladachiv ekonomichnykh dystsyplin [Role-playing games as a method of training future teachers of economic disciplines]. Psykholoho-pedahohichni problemy pidhotovky vchytelskykh kadriv v umovakh transformatsii suspilstva : materialy Mizhnarodnoi naukovo-teoretychnoi konferentsii do 80-yi richnytsi Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova, 18–19 zhovtnia – Psychological and pedagogical problems of training teachers in the conditions of the transformation of society: Proceedings of the International scientific and theoretical conference for the 80th anniversary of the National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov, 18 October 19. Vol. 2, pp. 92–94 (Accessed 28 Sept. 2024) [in Ukrainian].

Kysil, O.M. (2005). Formuvannia u starshoklasnykiv interesu do pidpryiemnytskoi diialnosti u protsesi ovolodinnia prykladnoiu ekonomikoiu [Formation of interest in entrepreneurial activity among high school students in the process of mastering applied economics]. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov: collection of scientific works. Series 18. Economy and law. Vol. 3 Ministry of Education and Science of Ukraine, National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov, pp. 72–76. (Accessed 15 Sept. 2024) [in Ukrainian].

Nazarenko, V.M. & Boreyko, S.Y. (2000). Metodyka provedennia laboratorno-praktychnykh zaniat iz studentamy po osnovam pidpryiemnytskoi diialnosti [Methodology of conducting laboratory-practical classes with students on the basics of entrepreneurial activity]. Psykholoho-pedahohichni problemy pidhotovky vchytelskykh kadriv v umovakh transformatsii suspilstva : materialy Mizhnarodnoi naukovo-teoretychnoi konferentsii do 80-yi richnytsi Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova, 18–19 zhovtnia – Psychological-pedagogical problems of training teachers in conditions of transformation of society: Proceedings of the International scientific-theoretical conference for the 80th anniversary of the National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov, 18–19 October. Vol. 2, pp. 198–201. (Accessed 28 Sept. 2024) [in Ukrainian].

Romanovskyi, O.O. (2005). Pidpryiemnytska osvita v suchasnii Ukraini: naukovi zasady ta problemy [Entrepreneurial education in modern Ukraine: scientific principles and problems]. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov: collection of scientific works. Series 18. Economy and law. Vol. 3. Ministry of Education and Science of Ukraine, National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov, pp. 100–109. (Accessed 15 Sept. 2024) [in Ukrainian].

Khalilova, O.N. (2005). Dilova hra, yak odyn z aktyvnykh metodiv formuvannia ekonomichnoi povedinky starshoklasnykiv [Business game as one of the active methods of forming the economic behavior of high school students]. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov: collection of scientific works. Series 18. Economy and law. Vol. 3. Ministry of Education and Science of Ukraine, National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov, pp. 235–237. (Accessed 15 Sept. 2024) [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-02

Номер

Розділ

Статті