ФАХОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ІНДИКАТОР ПРОФЕСІОНАЛІЗМУ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.322518

Ключові слова:

майбутні вихователі закладу дошкільної освіти; фахова компетентність; професіоналізм; професійна підготовка; творча особистість; педагогічна майстерність; театральна педагогіка.

Анотація

У статті обґрунтовано фахову компетентність як науковий феномен та зроблено спробу довести, що вона є індикатором професіоналізму майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Представлено обґрунтування професіоналізму вихователя, який є гарантом високої якості освітнього процесу у закладі дошкільної освіти. На основі аналізу вітчизняних наукових студій фахову компетентність майбутніх вихователів визначено як сукупність теоретичних знань, практичних умінь і навичок, особистісно-професійних якостей, необхідних для здійснення якісної професійної діяльності в умовах закладу дошкільної освіти. Зазначено, що сформована на високому рівні фахова компетентність є індикатором професіоналізму майбутніх вихователів закладу дошкільної освіти, оскільки полягає у здатності до інновацій, гнучкості, аналізу власної професійної діяльності, командної роботи, творчості у професійній діяльності тощо.

Біографії авторів

Світлана Калаур

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної роботи та менеджменту соціокультурної діяльності Тернопільського національного педагогічного університету імені В.Гнатюка

Дора Коврей

доктор філософії, старший викладач кафедри педагогіки, психології, початкової, дошкільної освіти та управління закладом освіти Закарпатського угорського інституту імені Ференца Ракоці ІІ

Посилання

Atroshchenko, T. & Popovych, O. (2022). Kharakterystyka fakhovoyi kompetentnosti yak indykatora profesiynoho stanovlennya maybutnikh vykhovateliv zakladiv doshkilnoyi osvity [Characteristics of professional competence as an indicator of professional development of future educators of preschool educational institutions]. Mukachevo, pp. 98–102. [in Ukrainian].

Bila, I.M. (2014). Profesionalizm pedahoha yak peredumova stanovlennya tvorchoyi osobystosti dytyny [Professionalism of the teacher as a prerequisite for the formation of the creative personality of the child]. Lutsk, pp. 38–42. [in Ukrainian].

Bobyreva, O. S. (2023). Formuvannya fakhovoyi kompetentnosti maybutnikh vykhovateliv zakladiv doshkilnoyi osvity zasobamy interaktyvnykh tekhnolohiy [Formation of professional competence of future educators of preschool educational institutions by means of interactive technologies]. Doctor’s thesis. Mukachevo State University. Mukachevo, 403 p. [in Ukrainian].

Guziy, N.V. (2015). Pedahohichnyy profesionalizm yak naukova katehoriya [Pedagogical professionalism as a scientific category]. Kyiv: Publishing House of NPU named after M.P. Dragomanov, pp. 109–155 [in Ukrainian].

Kidina, L.M. (2010). Formuvannya fakhovykh kompetentsiy maybutnoho vykhovatelya doshkilnoho navchalnoho zakladu [Formation of professional competencies of the future preschool educator]. Scientific treasury of education of Donetsk region,Vol. 1 (6). pp. 69–75. [in Ukrainian].

Kovrey, D. & Bobyreva, O. (2021). Fakhova kompetentnist maybutnikh vykhovateliv: teoretychni pidkhody do yiyi formuvannya na zasadakh kompetentisnoho pidkhodu [Professional competence of future educators: theoretical approaches to its formation based on the competency approach]. Social Work and Education, Vol. 8, pp. 505–514. [in Ukrainian].

Martynenko, S.A. (2013). Fakhova kompetentnist: psykholoho-pedahohichnyy aspekt [Professional competence: psychological and pedagogical aspect]. Public education: electronic professional publication, Vol. 2(20). Available at: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=527 [in Ukrainian].

On approval of the professional standard “Preschool Education Teacher”. Order of the Ministry of Economy of Ukraine No. 755-21 dated 19.10.2021. Available at: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-vihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti [in Ukrainian].

Syrotych, N.B. (2010). Metodolohichni aspekty formuvannya profesiynoyi kompetentnosti maybutnikh vykhovateliv ditey doshkilnoho viku [Methodological aspects of the formation of professional competence of future educators of preschool children]. The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: pedagogy, Vol. 1, pp. 15–20. [in Ukrainian].

Taran, O.V. Rozvytok profesionalizmu vykhovatelya doshkilnoho navchalnoho zakladu v systemi pislyadyplomnoyi pedahohichnoyi osvity [Development of professionalism of a preschool teacher in the system of postgraduate pedagogical education]. Available at: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/3736/1/O_Taran_ANXXIS_2014_IPPO.pdf [in Ukrainian].

Telichko, T.V. (2021). Formuvannya fakhovoyi kompetentnosti maybutnikh vykhovateliv zakladiv doshkilʹnoyi osvity na zasadakh mizhdystsyplinarnoho pidkhodu [Formation of professional competence of future educators of preschool educational institutions on the basis of an interdisciplinary approach]. Doctor’s thesis. Mukachevo, 294 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-13

Номер

Розділ

Статті