ФАХОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ІНДИКАТОР ПРОФЕСІОНАЛІЗМУ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.322518Ключові слова:
майбутні вихователі закладу дошкільної освіти; фахова компетентність; професіоналізм; професійна підготовка; творча особистість; педагогічна майстерність; театральна педагогіка.Анотація
У статті обґрунтовано фахову компетентність як науковий феномен та зроблено спробу довести, що вона є індикатором професіоналізму майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Представлено обґрунтування професіоналізму вихователя, який є гарантом високої якості освітнього процесу у закладі дошкільної освіти. На основі аналізу вітчизняних наукових студій фахову компетентність майбутніх вихователів визначено як сукупність теоретичних знань, практичних умінь і навичок, особистісно-професійних якостей, необхідних для здійснення якісної професійної діяльності в умовах закладу дошкільної освіти. Зазначено, що сформована на високому рівні фахова компетентність є індикатором професіоналізму майбутніх вихователів закладу дошкільної освіти, оскільки полягає у здатності до інновацій, гнучкості, аналізу власної професійної діяльності, командної роботи, творчості у професійній діяльності тощо.
Посилання
Atroshchenko, T. & Popovych, O. (2022). Kharakterystyka fakhovoyi kompetentnosti yak indykatora profesiynoho stanovlennya maybutnikh vykhovateliv zakladiv doshkilnoyi osvity [Characteristics of professional competence as an indicator of professional development of future educators of preschool educational institutions]. Mukachevo, pp. 98–102. [in Ukrainian].
Bila, I.M. (2014). Profesionalizm pedahoha yak peredumova stanovlennya tvorchoyi osobystosti dytyny [Professionalism of the teacher as a prerequisite for the formation of the creative personality of the child]. Lutsk, pp. 38–42. [in Ukrainian].
Bobyreva, O. S. (2023). Formuvannya fakhovoyi kompetentnosti maybutnikh vykhovateliv zakladiv doshkilnoyi osvity zasobamy interaktyvnykh tekhnolohiy [Formation of professional competence of future educators of preschool educational institutions by means of interactive technologies]. Doctor’s thesis. Mukachevo State University. Mukachevo, 403 p. [in Ukrainian].
Guziy, N.V. (2015). Pedahohichnyy profesionalizm yak naukova katehoriya [Pedagogical professionalism as a scientific category]. Kyiv: Publishing House of NPU named after M.P. Dragomanov, pp. 109–155 [in Ukrainian].
Kidina, L.M. (2010). Formuvannya fakhovykh kompetentsiy maybutnoho vykhovatelya doshkilnoho navchalnoho zakladu [Formation of professional competencies of the future preschool educator]. Scientific treasury of education of Donetsk region,Vol. 1 (6). pp. 69–75. [in Ukrainian].
Kovrey, D. & Bobyreva, O. (2021). Fakhova kompetentnist maybutnikh vykhovateliv: teoretychni pidkhody do yiyi formuvannya na zasadakh kompetentisnoho pidkhodu [Professional competence of future educators: theoretical approaches to its formation based on the competency approach]. Social Work and Education, Vol. 8, pp. 505–514. [in Ukrainian].
Martynenko, S.A. (2013). Fakhova kompetentnist: psykholoho-pedahohichnyy aspekt [Professional competence: psychological and pedagogical aspect]. Public education: electronic professional publication, Vol. 2(20). Available at: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=527 [in Ukrainian].
On approval of the professional standard “Preschool Education Teacher”. Order of the Ministry of Economy of Ukraine No. 755-21 dated 19.10.2021. Available at: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-vihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti [in Ukrainian].
Syrotych, N.B. (2010). Metodolohichni aspekty formuvannya profesiynoyi kompetentnosti maybutnikh vykhovateliv ditey doshkilnoho viku [Methodological aspects of the formation of professional competence of future educators of preschool children]. The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: pedagogy, Vol. 1, pp. 15–20. [in Ukrainian].
Taran, O.V. Rozvytok profesionalizmu vykhovatelya doshkilnoho navchalnoho zakladu v systemi pislyadyplomnoyi pedahohichnoyi osvity [Development of professionalism of a preschool teacher in the system of postgraduate pedagogical education]. Available at: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/3736/1/O_Taran_ANXXIS_2014_IPPO.pdf [in Ukrainian].
Telichko, T.V. (2021). Formuvannya fakhovoyi kompetentnosti maybutnikh vykhovateliv zakladiv doshkilʹnoyi osvity na zasadakh mizhdystsyplinarnoho pidkhodu [Formation of professional competence of future educators of preschool educational institutions on the basis of an interdisciplinary approach]. Doctor’s thesis. Mukachevo, 294 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.