ВПЛИВ СОЦІОКУЛЬТУРНИХ ДЕТЕРМІНАНТ НА ОНОВЛЕННЯ ЗМІСТУ ФІЗИЧНОЇ НАУКИ В АКАДЕМІЧНИХ УМОВАХ НАДДНІПРЯНЩИНИ (друга пол. ХІХ – поч. ХХ ст.)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.332781

Ключові слова:

вища школа; Наддніпрянщина; фізична наука; соціокультурні детермінанти.

Анотація

Проблематика дослідження розкриває значущість впливу соціокультурних перетворень на траєкторію розвитку змісту фізичної науки в академічних умовах Наддніпрянської України упродовж  другої пол. ХІХ – на початку ХХ ст.

Окреслено значущість впливу соціокультурних зрушень, які актуалізувалися наступних академічні перетворень: оновлення структури та змісту навчальних програм, впровадження експериментальних методів навчання і адаптації університетських курсів до потреб промислового розвитку.

Унаочнено структуру навчальних програм фізики у часовому розрізі 1850–1910 рр., яка удосконалювалася під впливом науково-педагогічних “інновацій” досліджуваної епохи. Перелічено основні методи викладання фізики Наддніпрянських університетів визначеного історичного періоду, до складу яких увійшли: лекції, лабораторний практикум, проблемне навчання, наукове моделювання.

Зауважено, що особливу роль у зміні освітніх програм відіграли наукові відкриття, що спричинили появу нових дисциплін в академічних умовах досліджуваних університетів.

Акцентовано увагу на тому, що формування змісту природничо-наукової освіти в університетах Наддніпрянської України у цей період стало результатом комплексного впливу наукових досягнень, індустріального розвитку й освітньої політики, що сприяло поступовому переходу від класичних теоретичних курсів до інтеграції експериментальних методів в освітній процес.

Біографії авторів

Олександр Рухадзе

аспірант 3-го року навчання Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

Микола Чумак

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри інформаційних технологій і програмування Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

Посилання

Andrushchenko, V.P. (2006). Filosofiia osvity Ukrainy: istoriia, suchasnist, perspektyvy [Philosophy of Education in Ukraine: History, Modernity, Prospects]. Kyiv, 584 p. [in Ukrainian].

Honcharenko, S.U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Український педагогічний словник]. Kyiv, 376 p. [in Ukrainian].

Demianenko, N. (2012). Rozvytok vyshchoi tekhnichnoi osvity v Ukraini u ХІХ – na pochatku ХХ stolittia [Development of Higher Technical Education in Ukraine in the 19th – Early 20th Century]. Kyiv, 245 p. [in Ukrainian].

Lavrynenko, O. (2017). Fizyko-matematychna osvita v Ukraini: istorychni aspekty [Physics and Mathematics Education in Ukraine: Historical Aspects]. Bulletin of the Taras Shevchenko National University of Kyiv. No. 4. pp. 112–123. [in Ukrainian].

Syrotiuk, V. (2018). Metodolohiia ta metody doslidzhen v istorii pedahohiky [Methodology and Research Methods in the History of Pedagogy]. Kyiv, 328 p. [in Ukrainian].

Zavhorodnia, T. (2016). Istorychnyi rozvytok pryrodnycho-naukovoi osvity v Ukraini [Historical Development of Natural Science Education in Ukraine]. Pedagogical Almanac. No. 2. pp. 78–91. [in Ukrainian].

Shneider, I. (2019). Universytetska osvita u Naddniprianskii Ukraini v systemi rosiiskoi imperskoi polityky [University Education in Transdnieper Ukraine in the System of Russian Imperial Policy]. Scientific Bulletin of the NAS of Ukraine. No. 1. pp. 45–57. [in Ukrainian].

Popovych, M. (2015). Rozvytok tochnykh nauk i yikhnii vplyv na universytetsku osvitu v Ukraini [Development of Exact Sciences and Their Influence on University Education in Ukraine]. Kharkiv, 256 p. [in Ukrainian].

Iakymenko, O. (2018). Naukovo-pedahohichna spadshchyna Kyivskoho universytetu (1834–1917) [Scientific and Pedagogical Heritage of Kyiv University (1834–1917)]. Scientific Notes of the Mykhaylo Drahomanov National University of Kyiv. No. 5. pp. 134–149. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-19

Номер

Розділ

Статті