ПРОФІЛЬНА СЕРЕДНЯ ОСВІТА В УМОВАХ СУСПІЛЬНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ: ВИКЛИКИ Й ОРІЄНТИРИ ОНОВЛЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.339093

Ключові слова:

профільна середня освіта; концептуальні засади; освітні галузі; компетентнісний підхід; цифровізація; інтеграція; професійний розвиток учительства.

Анотація

У статті висвітлено основні орієнтири розвитку освітніх галузей Нової української школи на рівні профільної середньої освіти. Проаналізовано ключові виклики й представлено можливі напрями модернізації освіти задля їх подолання: оптимізацію змісту, інтеграцію інновацій, підтримку педагогів, упровадження цифрових рішень, розвиток інклюзивності та узгодження освітніх трендів з національними потребами. Показано роль освітніх галузей НУШ у формуванні освіченої, громадянсько активної та стійкої до викликів сучасності особистості.

Біографія автора

Інна Ліпчевська

доктор філософії в галузі знань Освіта / Педагогікастарший науковий співробітник відділу дидактики Інституту педагогіки НАПН України

Посилання

Alieksieieva, S.V., Aristova, N.O., Malykhin, O.V. & Topuzov, O.M. (2023). Metodolohichni ta dydaktychni zasady kompensatsii osvitnikh vtrat zdobuvachiv povnoi zahalnoi serednoi osvity [Methodological and didactic foundations for compensating educational losses of complete secondary education learners]. (Ed.). O.M. Topuzov. Diagnostics and compensation of educational losses in general secondary education of Ukraine: Methodological recommendations. Pedagogical opinion. pp. 19–25. DOI: https://doi.org/10.32405/978-966-644-736-7-2023-190 [in Ukrainian].

Aristova, N.O. (2023). Trykutnyk partnerstva “uchyteli – uchni – batky”: Dolaemo stres razom [Triangle of partnership “teachers – students – parents”: Overcoming stress together]. In Svit dydaktyky: didaktyka v suchasnomu sviti: Zb. materialiv II Mizhn. nauk.-prakt. internet-konf. – In The world of didactics: didactics in the modern world: collection of materials of the II International Scientific-Practical Internet Conference (pp. 50–52). Institute of Pedagogy of the National Academy of Sciences of Ukraine. (pp. 50–52). Institute of Pedagogy of the National Academy of Sciences of Ukraine. DOI: https://doi.org/10.32751/world_didactics2 [in Ukrainian].

Cabinet of Ministers of Ukraine (2016). Kontseptsiia realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity “Nova ukrayinska shkola” na period do 2029 roku [Concept for implementation of state policy in the field of reforming general secondary education “New Ukrainian School” for the period up to 2029]. Rosporyadzhennia KMU No. 988-r vid 14 hrudnia 2016. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80 [in Ukrainian].

Cabinet of Ministers of Ukraine (2021). Kontseptsiia rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei ta zatverdzhennia planu zakhodiv z yii realizatsii [Concept for development of digital competencies and approval of an action plan for its implementation]. Rosporyadzhennia KMU No. 167-r vid 3 bereznia 2021. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80 [in Ukrainian].

Lipchevska, I.L. (2024). Kompetentnist z navchannia vprodovzh zhyttia yak neobkhidna umova profesiinoi uspishnosti osobystosti v informatsiynomu suspilstvi [Lifelong learning competence as a necessary condition for professional success of an individual in the information society]. Youth & market, No. 12(232), pp. 40–45. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.315426 [in Ukrainian].

Malykhin, O.V., Aristova, N.O. & Lipchevska, I.L. (2023). Analitychni materialy: Dydaktychni osoblyvosti orhanizatsii osvitnoho protsesu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu [Analytical materials: Didactic features of organizing the educational process in general secondary education institutions under martial law]. Education. Innovation. Practice, No. 11(10), pp. 56–62. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol11i10-008 [in Ukrainian].

Malykhin, O.V., Aristova, N.O. & Alieksieieva, S.V. (2023). Indyvidualizatsiia navchannia yak zasib kompensatsii osvitnikh vtrat u umovakh voiennoho stanu ta povoyennyi chas: Metodychni rekomendatsii [Individualization of learning as a means of compensating educational losses of pupils during martial law and post-war period: Methodical recommendations]. Institute of Pedagogy of the National Academy of Sciences of Ukraine.59 p. DOI: https://doi.org/10.32405/978-966-644-720-6-2023-59 [in Ukrainian].

Malykhin, O.V., Aristova, N.O. & Lipchevska, I.L. (2024). Profilna serednia osvita: Uprovadzhennia globalnykh trendiv u vitchyznyaniy pedahohitsi [Profile secondary education: Implementation of global trends in domestic pedagogy]. Pedagogical comparative studies and international education Integration processes in education in scientific discourse. pp. 207–210. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742626 [in Ukrainian].

Malykhin, O.V., Aristova, N.O. & Lipchevska, I.L. (2024). Tsyfrovyzatsiia profilnoi serednoi osvity yak instrument minimalizatsii navchalnykh vtrat uchniv v umovakh voiennoho stanu [Digitalization of profile secondary education as an instrument to minimize students’ learning losses under martial law]. Ukrainian Educational Journal, No. 4, pp. 57–64. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-4-57-64 [in Ukrainian].

Malykhin, O.V., Aristova, N.O., Lipchevska, I.L., Pavlovska, O.V. & Borzenkova, T.A. (2025). Orhanizatsiyno-metodychni umovy doprofilnoho ta profilnoho navchannia v zakladi zahalnoi serednoi osvity na zasadakh kontseptsii Novoi ukrayinskoi shkoly: Rezultaty orhanizatsiyno-pidhotovchoho etapu vseukrainskoho eksperymentu [Organizational and methodological conditions for pre-profile and profile training in a general secondary education institution on the principles of the New Ukrainian School: Results of the organizational-preparatory stage of the nationwide experiment]. Ukrainian Educational Journal, No. 2, 94–104. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-94-104 [in Ukrainian].

Malykhin, O.V., Aristova, N.O. & Rohova, V. (2022). Minimalizatsiia osvitnikh vtrat uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu: Zmishane navchannia [Minimization of students’ educational losses in general secondary education institutions under martial law: Blended learning]. Ukrainian Educational Journal, No. 3, pp. 68–76. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-68-76 [in Ukrainian].

Malykhin, O.V. & Lipchevska, I.L. (2025). Emotsiynyy intelekt uchytelia yak chynnyk rezultatyvnosti osvitnoho protsesu v umovakh voiennoho stanu [Teacher emotional intelligence as a factor of effectiveness of the educational process under martial law]. Education. Innovation. Practice, No. 13(6), pp. 42–49. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol13i6-006 [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2024). Kontseptualni zasady reformuvannia profilnoi serednoi osvity (akademichni litsei) [Conceptual foundations of reforming profile secondary education (academic lyceums)]. Nakaz / materialy MON (10.10.2024). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1451729-24#Text [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine (2025). Kontseptualni zasady osvitnikh haluzei ta dorozhni karty realizatsii kontseptualnykh zasad osvitnikh haluzei u 2025–2030 rr. [Conceptual foundations of educational fields and roadmaps for implementation of the conceptual foundations of educational fields for 2025–2030]. Available at: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-kontseptualnykh-zasad-osvitnikh-haluzei-ta-dorozhnoi-karty-realizatsii-kontseptualnykh-zasad-osvitnikh-haluzei-na-2025-2030-roky [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine (2025). Proiekt Kontseptsii profesiynoi oriientatsii ta karernoho konsultuvannia u systemi osvity Ukrainy na 2025–2027 roky [Draft Concept of professional orientation and career counseling in the education system of Ukraine for 2025–2027] (proyekt dlya hromadskogo obhovorennya). Available at: https://mon.gov.ua/news/mon-proponuie-dlia-hromadskoho-obhovorennia-proiekt-kontseptsii-profesiinoi-oriientatsii-ta-kariernoho-konsultuvannia-u-systemi-osvity-ukrainy-na-2025-2027-roky [in Ukrainian].

Pavelchuk, M. (2024). Personalizatsiia navchannia zdobuvachiv profilnoi serednoi osvity yak predstavnykiv pokolinnia Alfa: Urakhuvannia indyvidualno-psykholohichnykh osoblyvostei [Personalization of learning of profile secondary education learners as representatives of Generation Alpha: Considering individual psychological characteristics]. Ukrainian Educational Journal, No. 3, pp. 79–86. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-3-79-86 [in Ukrainian].

Popov, R. & Pavelchuk, M. (2025). Pedahohichni umovy formuvannia liderskykh navychok i kompetentnostei uchniv starshoi profilnoi shkoly v konteksti zmistu ta standartiv suchasnoi osvity [Pedagogical conditions for the formation of leadership skills and competencies of senior profile school students in the context of content and standards of modern education]. Ukrainian Educational Journal, No. 1, 38–44. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-1-38-44 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Номер

Розділ

Статті