ІНТЕГРАТИВНИЙ ПІДХІД ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ У НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.339262

Ключові слова:

міжкультурна компетентність; інтегративний підхід; міжпредметні зв’язки; Нова українська школа; німецька мова; українська література; зарубіжна література; критичне мислення.

Анотація

У статті з’ясовано сутність міжкультурної компетентності учнів та її структурні компоненти (аксіологічний, когнітивний і діяльнісний). Обґрунтовано значення інтегративного підходу й міжпредметних зв’язків, що поєднують мовно-літературні дисципліни. Запропоновано приклади завдань із використанням автентичних матеріалів, які сприяють розвитку критичного мислення, читацьких і мовленнєвих умінь, емоційного інтелекту, ціннісних орієнтацій й поваги до культурного різноманіття. Результати доводять ефективність запропонованих підходів у сучасному навчальному процесі.

Біографії авторів

Марія Гудз

асистент кафедри української та зарубіжної літератур і методик їх навчання Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Наталія Грицак

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри української та зарубіжної літератур і методик їх навчання Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Микола Кебало

кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри німецької філології та методики навчання німецької мови Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Іван Яцюк

кандидат філологічних наук, доцент кафедри німецької філології та методики навчання німецької мови Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Посилання

Horoshkin, I. (2021). Dydaktychna sutnist mizhkulturnoi inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentnosti uchniv 5–6 klasiv himnazii [Didactic essence of intercultural foreign language communicative competence of students of grades 5–6 of gymnasiums]. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Luhansk, No. 8(346), pp. 117–127. DOI: https://doi.org/10.12958/2227-2844-2021-8(346)-1-117-127 [in Ukrainian].

Zelikovska, O. (2010). Sutnist ta struktura mizhkulturnoi kompetentsii studentiv vyshchykh ekonomichnykh navchalnykh zakladiv [The essence and structure of intercultural competence of students of higher economic educational institutions]. Problems of Modern Pedagogical Education. Series “Pedagogy and Psychology”, No. 2(24), pp. 213–216. [in Ukrainian].

Intehrovane navchannia: tematichnyi i diialnisnyi pidkhody (Chastyna 2) [Integrated learning: thematic and activity approaches (Part 2)]. (2017). nus.org.ua. Available at: https://nus.org.ua/2017/08/19/integrovane-navchannya-tematychnyj-i-diyalnisnyj-pidhody-chastyna-2/ [in Ukrainian].

Knapp, K. (n.d.). Mizhkulturnyi zviazok v EESE [Intercultural communication in EESE]. Available at: http://www.cs.uu.nl/docs/vakken/bci/programma/intercult.html [in Ukrainian].

Kravets, R. (2023). Profesiina maisternist vykladacha inozemnoi movy yak zaporuka vsebiichnoho rozvytku osobystosti zdobuvacha vyshchoi osvity [Professional mastery of a foreign language teacher as a guarantee of comprehensive development of a higher education student’s personality]. Youth & market, No. 2(210), pp. 13–19. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.275310 [in Ukrainian].

Nikolenko, O.M., Isaieva, O.O., Klymenko, Zh.V., Matsevko-Bekerska, L.V., Yuldasheva, L.P., Rudnitska, N.P., Turianytsia, V.H., Tikhonenko, S.O., Vitko, M.I. & Dzhangobekova, T.A. (2023). Zarubizhna literatura. 5–9 klasy: modelna navchalna prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [World literature. Grades 5–9: model curriculum for general secondary education institutions]. Available at: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Movno-literat.osv.hal/27.11.2023/Zar.lit.5-6-kl.Nikolenko.ta.in.27.11.2023.pdf [in Ukrainian].

Pasichnyk, O. (2021). Dydaktychne obgruntuvannia zmistu mizhkulturnoi kompetentnosti yak komponenta inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentnosti [Didactic substantiation of the content of intercultural competence as a component of foreign language communicative competence]. Ukrainian Pedagogical Journal, No. 3, pp. 35–44. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-3-35-44 [in Ukrainian].

Savchenko, O.Ya. (2017). Mizhpredmetni zviazky yak resurs realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu na urokakh literaturnoho chytannia [Cross-curricular links as a resource for implementing the competence approach in reading lessons]. Ukrainian Pedagogical Journal, No. 2, pp. 48–57. [in Ukrainian].

Shatska, N. (2018). Mizhpredmetni zviazky na urokakh ukrainskoi literatury yak zasib formuvannia kliuchovykh kompetentnostei shkoliariv v umovakh uprovadzhennia kontseptsii novoi ukrainskoi shkoly [Cross-curricular links in Ukrainian literature lessons as a means of developing students’ key competences in the context of implementing the New Ukrainian School concept]. New Pedagogical Thought, No. 2(94), pp. 100–104. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2018_2_28 [in Ukrainian].

Shmiher, T. (2018). Perekladoznavchyi analiz – teoretychni ta prykladni aspekty [Translation studies analysis – theoretical and applied aspects]. Lviv, p. 45 [in Ukrainian].

Shuliar, V.I. (2010). Stratehii literaturnoi osvity shkoliariv u systemi profilnoho navchannia: monohrafiia [Strategies of literary education of schoolchildren in the system of specialized education: monograph]. Mykolaiv, p. 45. [in Ukrainian].

Yatsenko, T., Pakharenko, V., Slyzhuk, O. & Tryhub, I. (2023). Intehrovanyi kurs literatur (ukrainskoi ta zarubizhnoi). 5–6 klasy: modelna navchalna prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Integrated literature course (Ukrainian and world). Grades 5–6: model curriculum for general secondary education institutions]. Available at: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Movno-literat.osv.hal/27.11.2023/Intehr.kurs.lit.ukr.ta.zar.5-6.kl.Yatsenko.ta.in.27.11.2023.pdf [in Ukrainian].

Deardorff, D. (2011). Assessing Intercultural Competence. Assessing Complex General Education Student Learning Outcomes, No. 149, pp. 65–79. [in English].

Taylor, E.W. (1994). Intercultural competency: A transformative learning process. Adult Education Quarterly, No. 44(3), pp. 154–174. [in English].

Fantini, A. (2000). A central concern: Developing intercultural competence. SIT Occasional Papers Series, No. 1, pp. 25–42. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-03

Номер

Розділ

Статті