ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ У СТРАТЕГІЯХ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ У БАЗОВІЙ СЕРЕДНІЙ ОСВІТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.339577

Ключові слова:

навчання; цифрові технології; математика; безпечне освітнє середовище; суб’єктна взаємодія; інтереси дитини; освітні потреби.

Анотація

У статті порушено актуальний аспект педагогічного обґрунтування використання цифрових технологій в освіті. Зокрема, тема статті “Цифрові технології у стратегіях навчання математики у базовій середній освіті”. Мета статті: конкретизувати напрями розроблення теорії і практики цифрових технологій у стратегіях навчання математики у базовій середній освіті. Методологія дослідження передбачала опору на комплексний підхід і методи узагальнення наукових і методичних праць. Результати дослідження: стратегії навчання у загальному розумінні – це осмислений, попередньо узгоджений з усіма учасниками послідовний алгоритм чи план дій суб’єктів для досягнення конкретної мети навчання. Стратегії навчання передбачають чіткі алгоритми розумових дій, способи та міру координації, організації і управління вчителем діяльності учнів, варіанти вибору учнями прийому, методу, предметної дії для ефективної роботи. Обґрунтовано на прикладі педагогічної технології перевернутого класу чотири напрями розроблення теорії і практики цифрових технологій у стратегіях навчання математики у базовій середній освіті: моніторинг наявного досвіду, усталених практик використання цифрових технологій у стратегіях навчання математики у базовій середній освіті; вивчення і врахування вікових, фізіологічних та індивідуальних особливостей учнів в умовах сьогодення; узгодження із соціально-економічним та технічним забезпеченням освітнього процесу в конкретних географічних, соціокультурних і часових умовах; визначення способу чи каналу систематичної доставки необхідного контенту, технологічного рішення до учня поза навчальною аудиторією. Перспективним визначено дослідження бізнес і медіа-стратегій навчання математики з використанням цифрових технологій у базовій середній освіті. Це питання перебуває у колі жвавих дискусій, тому потребує академічної аналітики.

Біографія автора

Максим Гончаренко

здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти кафедри освітології та інноваційної педагогіки Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди

Посилання

Hebah Sheerah. (2022). The Use of Flipped Learning as Technology Enhanced Pedagogic Tool to Support EFL Students’ Writing Skills in Saudi Context. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology. January, Vol. 21 Issue 1. Available at: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1338132.pdf [in English].

Weinstein, C.E., Richard, E. Mayer. (1986). The Teaching of Learning Strategies. Handbook of research on teaching. Еdited by M.C. Wittrock. New York : Macmillian. pp. 315–320. [in English].

Burda, M. & Vasylieva, D. (2022). Osoblyvosti navchannia matematyky v umovakh voiennoho stanu [Peculiarities of teaching mathematics under martial law]. Mathematics in your home school. No. (4–5). pp. 6–15. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731956/1/Matematika_4_2022-6-15.pdf [in Ukrainian].

V Ukraini vidkryvaiut WINWIN EdTech Center of Excellence – tsentr osvitnikh tekhnolohii u mezhakh Stratehii tsyfrovoho rozvytku innovatsii. (2025). [WINWIN EdTech Center of Excellence is opening in Ukraine – a center for educational technologies within the framework of the Digital Innovation Development Strategy]. Available at: https://surl.li/nkidku (Accessed 10 September 2025) [in Ukrainian].

Vykorystannia tsyfrovoho kontentu na urokakh matematyky. 5 klas (2024). [Using digital content in mathematics lessons. Grade 5]. Available at: https://formula.education/2024/02/06/vykorystannya-czyfrovogo-kontentu-na-urokah-matematyky/ (Accessed 10 September 2025) [in Ukrainian].

Kryva, M. & Batih, H. (2025). Orhanizatsiia osvitnoho protsesu u dystantsiinykh shkolakh Ukrainy [Organization of the educational process in distance schools of Ukraine]. Youth & market, No. 5–6. pp. 153–158. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.325942 [in Ukrainian].

Matiash, O.I., Mykhailenko, L.F. & Voievoda, A.L. (2021). Aktualni aspekty mizhnarodnykh doslidzhen vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii navchannia v haluzi matematychnoi osvity. [Current aspects of international research on the use of educational information technologies in the field of mathematics education]. Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems. No. 60. pp. 81–90. Available at: https://10.31652/2412-1142-2021-60-81-90 [in Ukrainian].

Modelna navchalna prohrama “STEM: doslidzhennia ta proiektuvannia” 5–6 klasy (2025). [Model curriculum “STEM: Research and Design” grades 5–6]. Olha Korshunova, Oksana Abramova et al. Available at: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2025/modelni-navchalni-prohramy-pilotni-haluzi-2025-26-nr-5-6-klas/mnp-stem-1-1.pdf [in Ukrainian].

Nastupnist u navchanni matematyky v umovakh reformy zahalnoi serednoi osvity: realii ta perspektyvy (2025). [Continuity in mathematics education in the context of general secondary education reform: realities and prospects]. Zbirnyk tez dopovidei za materialamy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 25 bereznia 2025 r. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy, DZ “PNPU imeni K.D. Ushynskoho” – Collection of abstracts of reports based on the materials of the All-Ukrainian scientific and practical conference, March 25, 2025. Ministry of Education and Science of Ukraine, State Educational Institution “K.D. Ushinsky Polytechnic University”. Odesa, 2025. 232 p. Available at: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/22165/1/30.pdf [in Ukrainian].

Ryndiuk, V. (2024). Navchannia matematyky z vykorystanniam tsyfrovykh navchalnykh platform: analiz vitchyznianoho dosvidu [Teaching mathematics using digital learning platforms: analysis of domestic experience]. Didactics of mathematics: theory, experience, innovations. No. 1. pp. 72–80. DOI: https://doi.org/10.31652/3041-2277-2024-1-72-80 [in Ukrainian].

Sobchenko, T., Kin, O. & Vorozhbit-Horbatiuk, V. (2023). Stvorennia bezpechnoho osvitnoho seredovyshcha u zakladakh osvity v umovakh voiennoho stanu [Creating a safe educational environment in educational institutions under martial law]. New Collegium. No. 3 (111). pp. 39–42. Available at: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/12402 [in Ukrainian].

Shtuchnyi intelekt – asystent suchasnoho vchytelia (2025). [Artificial intelligence – assistant to the modern teacher]. Dotsenko S., Vorozhbit-Gorbatyuk V., Sobchenko T., Kornienko M. Kharkiv, 176 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Номер

Розділ

Статті