ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ У НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ: ПРИНЦИПИ, МЕХАНІЗМИ ТА СУЧАСНІ ВИКЛИКИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.339585Ключові слова:
якість освіти; заклади освіти; забезпечення якості освіти; виклики; принципи; механізми.Анотація
Охарактеризовано важливість забезпечення якості освіти в закладах освіти як однією з найважливіших задач освітньої політики та управлінської діяльності на всіх рівнях. Це складний і багатогранний процес, що охоплює не лише формальні методи оцінки навчальних результатів, але й спрямований на удосконалення навчальної діяльності, науково-методичної роботи, інфраструктури, а також забезпечення високої кваліфікації педагогічного колективу.
Акцентовано увагу на тому, що у сучасному освітньому середовищі питання якості освіти стає все більш актуальним через зміну соціально-економічних умов, інтеграцію новітніх технологій у навчальний процес та зростання вимог до підготовки молоді.
Визначено наступні основні принципи забезпечення якості освіти в закладах освіти: принцип прозорості, принцип безперервного вдосконалення, принцип участі, принцип результативності.
Аргументовано, що з метою підвищення рівня якості надання освітніх послуг закладам освіти необхідно впроваджувати визначені механізми: забезпечувати прозоре оцінювання результатів навчання здобувачів; проводити внутрішній та зовнішній моніторинги освітньої діяльності закладу освіти; забезпечувати зворотний зв’язок з усіма учасниками освітнього процесу, стейкхолдерами та коригування процесів; сприяти постійному підвищенню кваліфікації викладачів; створювати сучасне цифровізоване освітнє середовище із сприятливим соціально-психологічним кліматом професійними освітніми менеджерами.
Окреслено виклики сучасного світу, які впливають на успішне забезпечення якості освіти, а саме різноманіття освітніх потреб і стандартів; дефіцит фінансування; підвищення ролі цифрових технологій; воєнний стан в Україні.
Результати дослідження можуть бути корисними для розбудови системи якості в закладах освіти, де забезпечать усвідомлення культури якості та академічної доброчесності. Проте кожен заклад освіти йде своїм шляхом, формуючи свою внутрішню систему забезпечення якості освіти, визначаючи власні механізми підвищення рівня якості освіти, адаптуючись до викликів сьогодення, враховуючи безпекову ситуацію в своєму регіоні.
Посилання
Anufrieva, O.L. (2000). Otsinka yakosti pochatkovoi osvity na osnovi kvalimetrychnoho pidkhodu [Assessment of the quality of primary education based on the qualimetric approach]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv. 18 p. [in Ukrainian].
Bobrovsky, M.V., Gorbachev, S.I. & Zaplotynska, O.O. (2020). Rekomendatsii do pobudovy vnutrishnoi systemy zabezpechennia yakosti osvity u zakladi zahalnoi serednoi osvity [Recommendations for building an internal system for ensuring the quality of education in a general secondary education institution]. Kyiv, 240 p. [in Ukrainian].
Vasilyuk, A., Dey, M. & Bazilyuk, V. (2019). Yakist vyshchoi osvity: teoriia i praktyka: navchalno-metodychnyi posibnyk [The quality of higher education: theory and practice: teaching-methodical manual]. Nizhyn, 176 p. [in Ukrainian].
Garashchuk, O.V. & Kutsenko, V.I. (2015). Vyshcha osvita Ukrainy: traiektoriia pidvyshchennia yii yakosti [Higher education in Ukraine: a trajectory of improving its quality]. Bulletin of the National University “Lviv Polytechnic”. Management and entrepreneurship in Ukraine: stages of formation and development problems, No. 819, pp. 381–390. [in Ukrainian].
Zhumbey, M., Omelchenko, A. & Devdyuk, I. (2025). Zabezpechennia yakosti osvity u vyshchii shkoli: natsionalni standarty ta yevropeiskyi kontekst [Ensuring the quality of education in higher education: national standards and European context. Academic Visions, No. 39, pp. 1–11. [in Ukrainian].
Zubchenko, V., Gerasimenko, I. & Olyanych, V. (2024). Stratehii zabezpechennia yakosti osvity v zakladakh vyshchoi osvity Ukrainy na osnovi Yevropeiskykh standartiv [Strategies for ensuring the quality of education in higher education institutions of Ukraine based on European standards]. Pedagogical Academy: scientific notes. No. 13. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14547514 [in Ukrainian].
Iliychuk, L. (2023). Zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v umovakh voiennoho stanu: rezultaty informatsiino-analitychnykh doslidzhen [Ensuring the quality of higher education in martial law: results of information and analytical research]. New Inception, No. 1–2, pp. 47–55. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ninc_2023_1-2_7 [in Ukrainian].
Kilova, G.O. (2012). Yakist osvity yak kliuchova katehoriia menedzhmentu osvity [Quality of education as a key category of education management]. Education and pedagogical science, No. 5–6, pp. 154–155. [in Ukrainian].
Kuzmak, O. (2022). Vdoskonalennia upravlinnia systemoiu yakosti vyshchoi osvity v Ukraini [Improving the management of the quality system of higher education in Ukraine]. Economic Forum, No. 1, pp. 66–71. [in Ukrainian].
Lokshina, O. (2018). Zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v umovakh yevropeizatsii Ukrainy [Ensuring the quality of higher education in the conditions of Europeanization of Ukraine]. Continuing professional education: theory and practice (Series: pedagogical sciences), No. 3–4(56–57). pp. 127–132. Available at: http://npo.kubg.edu.ua/articlе/view/181987/181883 [in Ukrainian].
Lukina, T.O. (2007). Vymiriuvannia y upravlinnia yakistiu osvity: navchalno-metodychni materialy [Measurement and management of the quality of education: teaching and methodological materials]. Kyiv, 50 p. [in Ukrainian].
Prykhodko, V.M. (2017). Monitorynh yakosti osvity: tezaurus terminiv i poniat [Monitoring the quality of education: a thesaurus of terms and concepts]. Kharkiv, 96 p. [in Ukrainian].
Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 5 veresnia 2017 roku № 2145-VIII. (Iz zminamy, vnesenymy zghidno iz Zakonamy № 4574-IX vid 21.08.2025). [On education: Law of Ukraine No. 2145-VIII of September 5, 2017. (As amended by Laws No. 4574-IX of August 21, 2025)]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page3#Text [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.