МЕТОДИКА ПРОЄКТНОЇ РОБОТИ З УЧНЯМИ ЗЗСО НА УРОКАХ ІСТОРІЇ (НА ПРИКЛАДІ ДОСЛІДЖЕННЯ БІОГРАФІЇ СТЕФАНІЇ ШАБАТУРИ)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.339715Ключові слова:
Стефанія Шабатура; український дисидентський рух; історична освіта; проєктна технологія; діяльнісний підхід; турбіно-технологія; навчальна програма.Анотація
У статті розкрито питання інноваційного підходу в навчанні, а саме використання методу проєктів в історичній освіті. Здійснено спробу інтеграції теми, що розкриває найактивніший період життєвого та творчого шляху Стефанії Шабатури, у формат проєктної роботи з урахуванням вимог навчальної програми закладів загальної середньої освіти для учнів 11-х класів. З огляду на це зрозуміло, що проєкти є чудовим інструментом для організації навчального процесу. Вони у повній мірі виконують триєдину мету (навчання, розвиток і виховання) та концепцію діяльнісного підходу, що є невід’ємною складовою сучасної історичної освіти.
Посилання
Arkhiv Upravlinnia Sluzhby bezpeky Ukrainy u Lvivskii oblasti [Archive of the Security Service of Ukraine in Lviv Region]. F. 5, c. 32157, vol. 5, 16 sh. [in Ukrainian].
Arkhiv Upravlinnia Sluzhby bezpeky Ukrainy u Lvivskii oblasti [Archive of the Security Service of Ukraine in Lviv Region]. F. 5, c. 32157, vol. 5, package IV. Fotohrafii i poshtovi kartky [Photos and postcards], 42 sh. [in Ukrainian].
Bartienieva, I.O. (2016). Proektna tekhnolohiia navchannia v suchasnykh zakladakh osvity [Project technology-based training in modern educational institutions]. Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K.D. Ushynsky: collection of scientific works. No. 5. pp. 7–11. Available at: https://surl.li/qsyhrz (Accessed 18 Aug. 2025). [in Ukrainian].
Batura, Yu. (2021). Pryiomy dlia formuvannia prezentatsiinykh navychok: pecha-kucha, ignite talks, speed geeking [Techniques for developing presentation skills: pecha-kucha, ignite talks, speed geeking]. To the lesson. February 23. Available at: https://surl.li/mmxcvf (Accessed 18 Aug. 2025). [in Ukrainian].
Boholiub, N.S. (without a year). Orhanizatsiia navchalnykh lektsii ta praktychnykh zaniat v Zoom, Microsoft Teams, Google Meet [Organization of educational lectures and practical classes in Zoom, Microsoft Teams, Google Meet]. Total education. Available at: https://surl.li/pjscsb (Accessed 17 Aug. 2025). [in Ukrainian].
Vyrvykhvist, T.V. & Konovalov, O.L. (2015). Vykorystannia metodu proektiv na urokakh istorii [Using the project method in history lessons]. Taurian Bulletin of Education: scientific and methodological journal. No. 2(50), part 2. pp. 164–170. Available at: https://surl.li/qvncxa (Accessed 19 Aug. 2025). [in Ukrainian].
Vitiuk, M. (2019). Vykorystannia metodu proektiv na urokakh istorii [Using the project method in history lessons]. Scientific journal “ΛΌГOΣ. The art of scientific mind”. No. 3. April. pp. 54–55. Available at: https://surl.li/goqoqt (Accessed 18 Aug. 2025). [in Ukrainian].
Vlasov, V.S. & Kulchytskyi, S.V. (2019). Istoriia Ukrainy (riven standartu) : pidruchnyk dlia 11 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity [History of Ukraine (standard level): textbook for grade 11 of secondary education institutions]. Kyiv, 256 p. Available at: https://surl.li/tvouzd (Accessed 18 Aug. 2025) [in Ukrainian].
Voroniuk, L. (2014). Metod proektiv yak sposib aktyvizatsii rozvyvalnoi diialnosti uchniv na zaniattiakh z istorii: z dosvidu roboty [The project method as a way to activate students’ developmental activities in history classes: from work experience]. Problems of didactics of history: a collection of scientific works. Vol. 5. pp. 150–166. [in Ukrainian].
Haluzevyi derzhavnyi arkhiv Sluzhby bezpeky Ukrainy, m. Kyiv [Sectoral State Archive of the Security Service of Ukraine, Kyiv]. F. 16, c. 1032. sh. 138–142. [in Ukrainian].
Herehova, S. & Sheremeta, Ya. (2012). Zhinochyi faktor v ukrainskomu pravozakhysnomu rusi (70-ti roky ХІХ stolittia) [Feminine factor in the Ukrainian human rights movement (70’s of the 20th century)]. Questions on the history of Ukraine: collection of scientific articles. Vol. 15. pp. 59–65. Available at: https://surl.li/blkwjh (Accessed 20 Aug. 2025). [in Ukrainian].
Hrytsiuk, I. (2017). Symvolizm u tvorchosti Stefanii Shabatury [Symbolism in the work of Stefanii Shabatury]. Bulletin of the Lviv National Academy of Arts. 2017. No. 34. pp. 202–217. [in Ukrainian].
Hrinchenko, V. (2015). Vykorystannia metodu proektiv iz zastosuvanniam informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii u shkilnomu kursi istorii [Using the project method with the application of information and communication technologies in the school history course]. Scientific notes [Kirovohrad State Pedagogical University named after Volodymyr Vynnychenko]. Series: Historical Sciences. Vol. 22. pp. 118–124. [in Ukrainian].
Humen, S.F. (2017). Aktualnist vykorystannia metodu proektiv yak zasobu aktyvizatsii piznavalnoi ta doslidnytskoi diialnosti na urokakh istorii [The relevance of using the project method as a means of activating cognitive and research activities in history lessons]. Theory and methodology of teaching social studies: scientific and pedagogical journal. Vol. 2(5). pp. 87–93. Available at: https://surl.li/jmbdhb (Accessed 20 Aug. 2025). [in Ukrainian].
Den ukrainskoho politviaznia [Ukrainian Political Prisoner Day]. (2025). DAY TODAY. Available at: https://surl.lt/xprohv (Accessed 21 Aug. 2025). [in Ukrainian].
Dolid, V. & Dolhanov, P. (2023). Proiektne navchannia v istorychnii osviti: metodychni rekomendatsii [Project-based learning in history education: methodological recommendations]. Rivne, 83 p. [in Ukrainian].
Dranovska, S.V. (2018). Infohrafika yak suchasnyi zasib aktyvizatsii navchalno-piznavalnoi diialnosti uchniv na urokakh istorii [Infographics as a modern means of activating students' educational and cognitive activities in history lessons]. Theory and methodology of teaching social studies: scientific and pedagogical journal. Vol. 1(6). pp. 5–7. Available at: https://surl.li/yqculk (Accessed 18 Aug. 2025). [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy “Pro pravovyi status ta vshanuvannia pamiati bortsiv za nezalezhnist Ukrainy u XX st.” [Law of “Ukraine On the legal status and commemoration of the fighters for the independence of Ukraine in the 20th century”]. (2015). Available at: https://surl.li/qtdmdx (Accessed 20 Aug. 2025) [in Ukrainian].
Ichanska, N.V. & Yeromchenko, D.D. (2023). Zastosuvannia informatsiinykh tekhnolohii na urokakh istorii [The use of information technology in history lessons]. Mathematics. Information technologies. Education: collection of articles. No. 10. pp. 60–67. Available at: https://surl.li/visufx (Accessed 19 Aug. 2025). [in Ukrainian].
Koba, O (2013). Uprovadzhennia innovatsiinykh metodiv vykladannia istorii v starshii shkoli [Introducing innovative methods of teaching history in high school]. Didaskal. Introduction of innovations as a factor of unity of pedagogical theory and educational practice. No. 13. pp. 249–252. Available at: https://surl.li/axlome (Accessed 21 Aug. 2025). [in Ukrainian].
Kovalova, A.O. (2016). Rolova hra na urokakh istorii [Role play in history lessons]. Current problems of teaching methods in history, law and social science disciplines. Vol. 8. Kharkiv. pp. 212–215. [in Ukrainian].
Momot, Y.V. (2009). Suchasni pidkhody do vprovadzhennia proektnoi tekhnolohii u navchalno-vykhovnyi protses zakladiv serednoi osvity [Modern going near introduction of project technology in uchebno-vospitatel’nyy process of establishments of secondary education]. Origins of pedagogical skill. Series: Pedagogical sciences. Vol. 6. pp. 184–190. Available at: https://surl.li/cmocbi (Accessed 19 Aug. 2025). [in Ukrainian].
Navchalna prohrama dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Istoriia Ukrainy. Vsesvitnia istoriia 6–11 klasy [Curriculum for secondary education institutions. History of Ukraine. World History, grades 6–11]. (2022). Available at: https://surl.li/dmaucj (Accessed 20 Aug. 2025). [in Ukrainian].
Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy №1072 “Pro zatverdzhennia kontseptualnykh zasad reformuvannia istorychnoi osvity v systemi zahalnoi serednoi osvity” [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 1072 “On approval of the conceptual principles of reforming historical education in the system of general secondary education”]. (2024). Available at: https://surl.li/jjykww (Accessed 19 Aug. 2025). [in Ukrainian].
Paska, B.V. (2023). Dosie na dokument. Plan [Dossier on document. Plan]. Secret intelligence services in Ukrainian lands in the 20th century. (Accessed 20 Aug. 2025). [in Ukrainian].
Pilhui, Ye.S. (2019). Suchasni zasoby navchannia na urokakh istorii [Modern teaching aids in history lessons]. Modern scientific movement: abstracts of the reports of the IX international scientific and practical internet conference, December 2–3, 2019. Vol. 3. pp. 67–71. Available at: https://surl.li/uiexcr (Accessed 17 Aug. 2025). [in Ukrainian].
Represovane mystetstvo. Myttsi v dokumentakh KDB: Ukraina, Chekhiia, Hruziia [Repressed Art. Artists in KGB Documents: Ukraine, Czech Republic, Georgia]. Stefaniia Shabatura. Available at: https://surl.li/lfwkrw (Accessed 20 Aug. 2025). [in Ukrainian].
Seko, Ya. (2015). Lvivske seredovyshche shistdesiatnykiv [Lviv's sixties community]. Scientific Issues Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: History. Vol. 1, part 1. [in Ukrainian].
Skriabina, T. (2014). Metodychna pidhotovka maibutnoho vchytelia istorii do realizatsii metodu proektiv v protsesi navchannia [Methodical training of future history teacher to realization of the project method during studying]. Youth & market. No. 3. pp. 116–120. Available at: https://surl.lu/edmpue (Accessed 20 Aug. 2025). [in Ukrainian].
Diakiv, S. (Ed.). (2016). Stefaniia Shabatura: vybrana palitra koloriv z mozaiky zhyttia i tvorchosti [Stefania Shabatura: a selected palette of colors from the mosaic of life and creativity]. Kyiv, 256 p. [in Ukrainian].
Diakiv, S. (ed). (2021). Stefaniia Shabatura: zhyttia, okrylene stremlinniam dukhu [Stefania Shabatura: a life Inspired by the aspiration of the spirit. Memoirs. Selected Articles]. Lviv, 472 p. [in Ukrainian].
Shchur, N.V. (2016). Analiz veb-resursu Google Sites v navchalnomu protsesi [Analysis of the Google Sites web resource in the educational process]. Current issues of modern computer science: collection of scientific works of students, masters and teachers. Vol. 1. pp. 55–58. Available at: https://surli.cc/svogqu (Accessed 21 Aug. 2025). [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.