ПРИЧИННО-НАСЛІДКОВИЙ АНАЛІЗ ОБУМОВЛЕННОСТІ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ УМІНЬ УЧНІВ 2 КЛАСУ З ВИКОРИСТАННЯМ ЕЛЕМЕНТІВ АРТТЕРАПІЇ НА УРОКАХ МИСТЕЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.340839Ключові слова:
інтегрований урок мистецтва; учні 2 класу; арттерапія (пісочна терапія музикотерапія кольоротерапія лялькотерапія, казкотерапія); творчі вміння; причинно-наслідковий аналіз.Анотація
У статті проаналізовано наукову проблему використання елементів арт-терапії на уроках мистецтва для розвитку творчих умінь учнів 2 класів. Означено особливості використання елементів арттерапії у роботі з учнями початкових класів (пісочна терапія, музикотерапія, кольоротерапія, лялькотерапія та казкотерапія). Окреслено основні завдання кожного виду арттерапії, включаючи стабілізацію емоційного стану, а також розвиток творчих вмінь здобувачів освіти. Визначено доцільність використання елементів арт-терапії на уроках мистецтва, що допомагає школярам подолати емоційні труднощі сприяє гармонійному розвитку їх особистості. Адаптовано та розроблено серію вправ і творчих завдань для розвитку творчих вмінь другокласників на уроках мистецтва. Виокремлено відповідний інструментарій відповідно до змістового наповнення підручників 2 класу з мистецтва. Запропоновано використання елементів арттерапії при розробленні творчих завдань та вправ для школярів початкових класів та запропоновано практичні кейси. Перспективи подальших розвідок пов’язані з збагаченням серії вправ, творчих завдань та методів розвитку творчих вмінь здобувачів освіти в 2 класі.
Посилання
Antonets, M.O. (2015). Vprovadzhennia novykh metodiv u vykladanni psykholohii [Introduction of new methods in teaching psychology]. Scientific notes. Series “Psychology”. Ostroh: Publishing house of the National University “Ostroh Academy”. Vol. 1. pp. 29–43. [in Ukrainian].
Zameliuk, M. & Milishchuk, S. (2019). Kazkoterapiia yak psykholohichnyi metod u roboti z ditmy doshkilnoho viku [Fairy tale therapy as a psychological method in working with preschool children]. Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and general education schools: collection of scientific works. Zaporizhzhia, No. 63. Vol. 1. pp. 41–44. [in Ukrainian].
Kalka, N. & Kovalchuk, Z. (2020). Praktykum z art-terapii: navch.-metod. Posibnyk [Art therapy workshop: teaching and methodical manual]. Part. 1. Lviv, 232 p. [in Ukrainian].
Kyfenko, A.M., Holian, Kh.V. & Vlasenko, H.H. (2023). Muzykoterapiia u formuvanni innovatsiinykh tekhnolohii navchannia ta vykhovannia uchnivskoi molodi [Music therapy in the formation of innovative technologies of teaching and upbringing of schoolchildren]. Current problems of the development of Ukrainian and foreign arts: culturological, art historical, pedagogical aspects. pp. 370–373. [in Ukrainian].
Kozihora, M.A. (2018). Art-terapiia yak zasib navchannia i vykhovannia uchniv pochatkovoi shkoly [Art therapy as a means of teaching and educating primary school students]. Young scientist. No. 7(1). pp. 198–201. [in Ukrainian].
Lesyk, A. & Saprankova, K. (2024) Implemetatsiia art-terapevtychnykh metodiv u systemu Novoi ukrainskoi shkoly yak efektyvnykh zasobiv rozvytku emotsiinoho intelektu zdobuvachiv pochatkovoi osvity [Implementation of art therapeutic methods in the system of the New Ukrainian school as an effective means of developing the emotional intelligence of primary school students]. Youth & market. No. 5. pp. 98–103. [in Ukrainian].
Masliy, E. Poniattia “tvorchi uminnia” u naukovo-doslidnii literaturi. Chas mystetskoi osvity “Teoriia i metodyka vykhovannia khudozhnoobdarovanoi osobystosti u zakladakh mystetskoi osvit” [The concept of “creative skills” in scientific and research literature. Time for art education “Theory and methods of educating artistically gifted individuals in art education institutions”]. Zb. statei VII Vseukrainskoi nauk. - prakt. konf. 17-18 zhovtnia 2019roku) , ch. II / zah. red. V.V. Fomin – Kharkiv: KhNPU imeni H. S. Skovorody, 2019 – Collection of articles from the VII All-Ukrainian Scientific practical conference. 17–18 October 2019), part II / ed. by V.V. Fomin – Kharkiv: H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, 2019. pp. 263–266. [in Ukrainian].
Miroshnychenko, O. A. (2024). Art-tekhnolohii: navch.-metod. Posibnyk [Art technologies: educational and methodological manual]. Zhytomyr, 180 p. [in Ukrainian].
Miyer, T., Bondarenko, G., Savosh, V. & Logvinenko, K. (2024). Tvorchist i kreatyvnist: sutnist ta smyslovi vidtinky vykorystannia u naukovykh dzherelakh ta v pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv [Creativity and creativity: essence and semantic nuances of use in scientific sources and in the training of future teachers]. Problems of training modern teachers: collection of scientific works. Issue 2(30). pp. 108–116. Available at: http://psv.udpu.edu.ua/article/view/314027 [in Ukrainian].
Potiuk, S.V. (2022)ю Vykorystannia koloroterapii v inkliuzyvnomu osvitnomu seredovyshchi pochatkovoi shkoly [The use of color therapy in an inclusive primary school educational environment]. Innovative pedagogy. Issue 54. Vol. 2. pp. 61–64. [in Ukrainian].
Rogozina, O.V. (2008). Formuvannia tvorchykh zdibnostei studentiv pry vyvchenni pedahohichnykh dystsyplin na tekhnolohichnomu fakulteti [Formation of creative abilities of students in the study of pedagogical disciplines at the Faculty of Technology]. Pedagogy of Higher and Secondary Education. Issue 22. pp. 169–174. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PVSSh_2008_22_31. [in Ukrainian].
Systema nadannia osvity ditiam z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh suchasnoho zakladu [The system of providing education to children with special educational needs in a modern institution]. Zbirnyk za materialamy VI Vseukr. naukovo-praktychnoi konferentsii (2018) – Collection of materials from the VI All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (December 12, 2018). Lysychansk, 261 p. [in Ukrainian].
Umanets, D.O. & Nikitska, Yu.M. (2021). Muzykoterapiia yak zasib korektsii emotsiinykh porushen u ditei doshkilnoho viku v umovakh ZDO [Music therapy as a means of correcting emotional disorders in preschool children in special education settings]. Aktualni problemy pryrodnychykh i humanitarnykh nauk u doslidzhenniakh molodykh uchenykh “Rodzynka – 2021”: XXIII Vseukrainska naukova konferentsiia molodykh uchenykh – Current problems of natural sciences and humanities in the research of young scientists “Rodzynka – 2021”: XXIII All-Ukrainian Scientific Conference of Young Scientists. pp. 502–503. [in Ukrainian].
Shandruk, S. (2015). Tvorchist yak upotuzhnennia zdibnostei osobystosti [Creativity as a means of strengthening personal abilities]. Psychology and Society. Psychology of Creativity. No. 3. pp. 86–91. [in Ukrainian].
Edwards, D. (2014). Art Therapy: Creative Therapies in Practice. London: SAGE, 198 p. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.