ПРИЧИННО-НАСЛІДКОВИЙ АНАЛІЗ ОБУМОВЛЕННОСТІ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ УМІНЬ УЧНІВ 2 КЛАСУ З ВИКОРИСТАННЯМ ЕЛЕМЕНТІВ АРТТЕРАПІЇ НА УРОКАХ МИСТЕЦТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.340839

Ключові слова:

інтегрований урок мистецтва; учні 2 класу; арттерапія (пісочна терапія музикотерапія кольоротерапія лялькотерапія, казкотерапія); творчі вміння; причинно-наслідковий аналіз.

Анотація

 У статті проаналізовано наукову проблему використання елементів арт-терапії на уроках мистецтва для розвитку творчих умінь учнів 2 класів. Означено особливості використання елементів арттерапії у роботі з учнями початкових класів (пісочна терапія, музикотерапія, кольоротерапія, лялькотерапія та казкотерапія). Окреслено основні завдання кожного виду арттерапії, включаючи стабілізацію емоційного стану, а також розвиток творчих вмінь здобувачів освіти. Визначено доцільність використання елементів арт-терапії на уроках мистецтва, що допомагає школярам подолати емоційні труднощі сприяє гармонійному розвитку їх особистості. Адаптовано та розроблено серію вправ і творчих завдань для розвитку творчих вмінь другокласників на уроках мистецтва. Виокремлено відповідний інструментарій відповідно до змістового наповнення підручників 2 класу з мистецтва. Запропоновано використання елементів арттерапії при розробленні творчих завдань та вправ для школярів початкових класів та запропоновано практичні кейси. Перспективи подальших розвідок пов’язані з збагаченням серії вправ, творчих завдань та методів розвитку творчих вмінь здобувачів освіти в 2 класі.

Біографії авторів

Роксолана Шпіца-Павлюк

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри початкової освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка 

Тетяна Мієр

доктор педагогічних наук, професор кафедри початкової освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка

Богдана Пасічнюк

магістр Київського столичного університету імені Бориса Грінченка

Посилання

Antonets, M.O. (2015). Vprovadzhennia novykh metodiv u vykladanni psykholohii [Introduction of new methods in teaching psychology]. Scientific notes. Series “Psychology”. Ostroh: Publishing house of the National University “Ostroh Academy”. Vol. 1. pp. 29–43. [in Ukrainian].

Zameliuk, M. & Milishchuk, S. (2019). Kazkoterapiia yak psykholohichnyi metod u roboti z ditmy doshkilnoho viku [Fairy tale therapy as a psychological method in working with preschool children]. Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and general education schools: collection of scientific works. Zaporizhzhia, No. 63. Vol. 1. pp. 41–44. [in Ukrainian].

Kalka, N. & Kovalchuk, Z. (2020). Praktykum z art-terapii: navch.-metod. Posibnyk [Art therapy workshop: teaching and methodical manual]. Part. 1. Lviv, 232 p. [in Ukrainian].

Kyfenko, A.M., Holian, Kh.V. & Vlasenko, H.H. (2023). Muzykoterapiia u formuvanni innovatsiinykh tekhnolohii navchannia ta vykhovannia uchnivskoi molodi [Music therapy in the formation of innovative technologies of teaching and upbringing of schoolchildren]. Current problems of the development of Ukrainian and foreign arts: culturological, art historical, pedagogical aspects. pp. 370–373. [in Ukrainian].

Kozihora, M.A. (2018). Art-terapiia yak zasib navchannia i vykhovannia uchniv pochatkovoi shkoly [Art therapy as a means of teaching and educating primary school students]. Young scientist. No. 7(1). pp. 198–201. [in Ukrainian].

Lesyk, A. & Saprankova, K. (2024) Implemetatsiia art-terapevtychnykh metodiv u systemu Novoi ukrainskoi shkoly yak efektyvnykh zasobiv rozvytku emotsiinoho intelektu zdobuvachiv pochatkovoi osvity [Implementation of art therapeutic methods in the system of the New Ukrainian school as an effective means of developing the emotional intelligence of primary school students]. Youth & market. No. 5. pp. 98–103. [in Ukrainian].

Masliy, E. Poniattia “tvorchi uminnia” u naukovo-doslidnii literaturi. Chas mystetskoi osvity “Teoriia i metodyka vykhovannia khudozhnoobdarovanoi osobystosti u zakladakh mystetskoi osvit” [The concept of “creative skills” in scientific and research literature. Time for art education “Theory and methods of educating artistically gifted individuals in art education institutions”]. Zb. statei VII Vseukrainskoi nauk. - prakt. konf. 17-18 zhovtnia 2019roku) , ch. II / zah. red. V.V. Fomin – Kharkiv: KhNPU imeni H. S. Skovorody, 2019 – Collection of articles from the VII All-Ukrainian Scientific practical conference. 17–18 October 2019), part II / ed. by V.V. Fomin – Kharkiv: H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, 2019. pp. 263–266. [in Ukrainian].

Miroshnychenko, O. A. (2024). Art-tekhnolohii: navch.-metod. Posibnyk [Art technologies: educational and methodological manual]. Zhytomyr, 180 p. [in Ukrainian].

Miyer, T., Bondarenko, G., Savosh, V. & Logvinenko, K. (2024). Tvorchist i kreatyvnist: sutnist ta smyslovi vidtinky vykorystannia u naukovykh dzherelakh ta v pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv [Creativity and creativity: essence and semantic nuances of use in scientific sources and in the training of future teachers]. Problems of training modern teachers: collection of scientific works. Issue 2(30). pp. 108–116. Available at: http://psv.udpu.edu.ua/article/view/314027 [in Ukrainian].

Potiuk, S.V. (2022)ю Vykorystannia koloroterapii v inkliuzyvnomu osvitnomu seredovyshchi pochatkovoi shkoly [The use of color therapy in an inclusive primary school educational environment]. Innovative pedagogy. Issue 54. Vol. 2. pp. 61–64. [in Ukrainian].

Rogozina, O.V. (2008). Formuvannia tvorchykh zdibnostei studentiv pry vyvchenni pedahohichnykh dystsyplin na tekhnolohichnomu fakulteti [Formation of creative abilities of students in the study of pedagogical disciplines at the Faculty of Technology]. Pedagogy of Higher and Secondary Education. Issue 22. pp. 169–174. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PVSSh_2008_22_31. [in Ukrainian].

Systema nadannia osvity ditiam z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh suchasnoho zakladu [The system of providing education to children with special educational needs in a modern institution]. Zbirnyk za materialamy VI Vseukr. naukovo-praktychnoi konferentsii (2018) – Collection of materials from the VI All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (December 12, 2018). Lysychansk, 261 p. [in Ukrainian].

Umanets, D.O. & Nikitska, Yu.M. (2021). Muzykoterapiia yak zasib korektsii emotsiinykh porushen u ditei doshkilnoho viku v umovakh ZDO [Music therapy as a means of correcting emotional disorders in preschool children in special education settings]. Aktualni problemy pryrodnychykh i humanitarnykh nauk u doslidzhenniakh molodykh uchenykh “Rodzynka – 2021”: XXIII Vseukrainska naukova konferentsiia molodykh uchenykh – Current problems of natural sciences and humanities in the research of young scientists “Rodzynka – 2021”: XXIII All-Ukrainian Scientific Conference of Young Scientists. pp. 502–503. [in Ukrainian].

Shandruk, S. (2015). Tvorchist yak upotuzhnennia zdibnostei osobystosti [Creativity as a means of strengthening personal abilities]. Psychology and Society. Psychology of Creativity. No. 3. pp. 86–91. [in Ukrainian].

Edwards, D. (2014). Art Therapy: Creative Therapies in Practice. London: SAGE, 198 p. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-19

Номер

Розділ

Статті