ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ УПРАВЛІНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.341481

Ключові слова:

управлінська компетентність; формування управлінської компетентності; педагогічні умови; професійна підготовка; майбутній лікар; заклад вищої медичної освіти; компетентнісний підхід; практико-орієнтовані технології навчання; освітнє середовище.

Анотація

У статті обґрунтовано актуальність формування управлінської компетентності майбутніх лікарів у контексті реформ системи охорони здоров’я України та євроінтеграції. Проаналізовано наукові дослідження та уточнено авторське визначення цієї компетентності як інтегративної професійно-особистісної якості, що охоплює знання, вміння (організація процесу, координація команди, прийняття рішень) та професійно значущі якості. Визначено та теоретично обґрунтовано комплекс педагогічних умов її формування: інтеграція управлінської підготовки у зміст освіти, використання практико-орієнтованих технологій (кейс-метод, симуляції, проєкти, тренінги), створення управлінсько-орієнтованого освітнього середовища (практика на клінічних базах, самоврядування, менторство) та забезпечення суб'єктної позиції студентів (індивідуалізація, рефлексія).

Біографії авторів

Наталія Чубінська

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки та інноваційної освіти Інституту права, психології та інноваційної освіти Національного університету “Львівська політехніка”

Тетяна Горохівська

доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки та інноваційної освіти Інституту права, психології та інноваційної освіти Національного університету “Львівська політехніка”

Тетяна Гельжинська

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки та інноваційної освіти Інституту права, психології та інноваційної освіти Національного університету “Львівська політехніка

Посилання

Aleksiuk, A.M. (1998). Pedahohika vyshchoi osvity Ukrainy [Pedagogy of higher education in Ukraine] History. Theory: textbook. Kyiv, 560 p. [in Ukrainian].

Al-Mudamidi, Kh. (2017). Pedahohichni umovy pidhotovky maibutnikh likariv do profesiinoi diialnosti zasobamy informatsiinykh tekhnolohii [Pedagogical conditions for training future doctors for professional activity by means of information technologies]. Candidate’s thesis. Ternopil, 258 p. [in Ukrainian].

Bibik, N.M. (2004). Kompetentnisnyi pidkhid: refleksyvnyi analiz zastosuvannia [Competency approach: reflective analysis of application]. Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian prospects / under the general editorship of O.V. Ovcharuk. Kyiv, pp. 45–50. [in Ukrainian].

Bilynska, M.M. (2019). Menedzhment u okhoroni zdorovia: teoriia ta praktyka : navchalnyi posibnyk. [Management in health care: theory and practice: textbook]. Kyiv, 320 p. [in Ukrainian].

Bulakh, I.Ye. & Khomenko, K.P. (2018). Formuvannia orhanizatsiinykh kompetentnostei maibutnikh likariv u protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of organizational competencies of future doctors in the process of professional training]. Medical Education, No. 3. pp. 12–16. [in Ukrainian].

Volosovets, O.P. & Voronenko, Yu.V. (2017). Shliakhy vdoskonalennia pidhotovky fakhivtsiv u vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladakh [Ways to improve the training of specialists in higher medical educational institutions]. Medical Education, No.2. pp. 5–10. [in Ukrainian].

Voronenko, Yu.V., Krasnov, V.V. & Mintser, O.P. (2016). Vprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu v systemu medychnoi osvity Ukrainy [Introduction of a competency-based approach to the medical education system of Ukraine]. Medical Education, No. 4. pp. 6–11. [in Ukrainian].

Dubaseniuk, O.A. (2011). Kontseptualni modeli pedahohichnoi osvity: naukovi poshuky ta zdobutky [Conceptual models of pedagogical education: scientific research and achievements.] Professional pedagogical education: a competency-based approach: monograph / edited by O.A. Dubasenyuk. Zhytomyr, pp. 8–25. [in Ukrainian].

Ielnykova, H.V. (2012). Upravlinska kompetentnist kerivnyka zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu: teoriia i praktyka [Administrative competence of the head of a general educational institution: theory and practice]. Kyiv, 248 p. [in Ukrainian].

Illiashenko, T.D. (2019). Pedahohichni umovy pidhotovky maibutnikh likariv do upravlinnia yakistiu medychnoi dopomohy [Pedagogical conditions for training future doctors to manage the quality of medical care]. Candidate’s thesis. Zaporizhzhia, 243 p. [in Ukrainian].

Ippolitova, N. & Stierkina, M. (2012). Analiz poniattia “pedahohichni umovy”: sutnist, klasyfikatsiia [Analysis of the concept of “pedagogical conditions”: essence, classification]. General and Professional Education, No. 1. pp. 8–14. [in Ukrainian].

Karamushka, L.M., Fil, O.A. (2005). Psykholohiia upravlinnia [Psychology of management]. Textbook. Kyiv, 464 p. [in Ukrainian].

Kovalchuk, L.Ya. (2015). Kompetentnisnyi pidkhid u pidhotovtsi likariv: yevropeiskyi kontekst [Competency-based approach to the training of doctors: a European context]. Medical Education, No. 2. pp. 32–36. [in Ukrainian].

Kriachkova, L.V. (2020). Orhanizatsiia ta upravlinnia zakladamy okhorony zdorovia v umovakh reformuvannia haluzi [Organization and management of health care institutions in the context of industry reform]. Kyiv, 356 p. [in Ukrainian].

Lekhan, V.M., Kriachkova, L.V. & Zaiarskyi, M.I. (2018). Analiz reform okhorony zdorovia v Ukraini : vid zdobuttia nezalezhnosti do suchasnosti [Analysis of health care reforms in Ukraine: from independence to the present]. The Health of Nation, No. 4 (52). pp. 5–11. [in Ukrainian].

Lopatkin, K.V. (2017). Problemno-oriientovane navchannia u medychnii osviti: teoriia i praktyka [Problem-oriented learning in medical education: theory and practice]. Higher Education, No. 3. pp. 45–51. [in Ukrainian].

Martseniuk, V.P. (2019). Tsyfrovi tekhnolohii v medychnii osviti: mozhlyvosti ta perspektyvy [Digital technologies in medical education: opportunities and prospects]. Medical Information Technologies and Engineering, No. 2. pp. 18–25. [in Ukrainian].

Melnychuk, I.M. (2011). Teoriia i praktyka profesiinoi pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv zasobamy interaktyvnykh tekhnolohii u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Theory and practice of professional training of future social workers using interactive technologies in higher educational institutions]. Doctor’s thesis. Ternopil, 585 p. [in Ukrainian].

Mykhailychenko, V.Ye. & Romanovskyi, O.H. (2014). Upravlinska kompetentnist maibutnikh inzheneriv: teoretychni aspekty [Management competence of future engineers: theoretical aspects]. Theory and Practice of Social Systems Management, No. 2. pp. 78–85. [in Ukrainian].

Nadiuk, Z.O. (2018). Upravlinski funktsii likariv riznykh spetsialnostei: komparatyvnyi analiz [Management functions of doctors of different specialities: comparative analysis]. Bulletin of Social Hygiene and Health Care Organizations of Ukraine, No. 3. pp. 42–48. [in Ukrainian].

Nychkalo, N H. (2001). Neperervna profesiina osvita yak filosofska ta pedahohichna katehoriia. [Continuing professional education as a philosophical and pedagogical category]. Continuing Professional Education: Theory and Practice. Vol. 1. pp. 9–22. [in Ukrainian].

Pometun, O.I. (2005). Kompetentnisnyi pidkhid – naivazhlyvishyi oriientyr rozvytku suchasnoi osvity [Competency-based approach – the most important guideline for the development of modern education]. Native school, No. 1. pp. 65–69. [in Ukrainian].

Ponomarenko, H.M. (2019). Symuliatsiine navchannia v medytsyni: svitovyi dosvid ta ukrainski realii [Simulation training in medicine: world experience and Ukrainian realities]. Medychna osvita. pp. 28–34. [in Ukrainian].

Romanovskyi, O.H., Mykhailychenko, V.Ye. & Hren, L.M. (2013). Pedagogical conditions of future engineers’ readiness formation for management activity [Pedagogical conditions of future engineers’ readiness formation for management activity]. Theory and Practice of Social Systems Management, No. 4. pp. 23–31. [in Ukrainian].

Savchenko, O.Ya. (2012). Dydaktyka pochatkovoi osvity [Didactics of primary education]. Textbook. Kyiv, 504 p. [in Ukrainian].

Sysoieva, S.O. (2006). Osnovy pedahohichnoi tvorchosti [Fundamentals of pedagogical creativity]. Textbook. Kyiv, 344 p. [in Ukrainian].

Fialkovskyi, V.O. (2016). Struktura profesiinoi kompetentnosti likaria v konteksti yevropeiskykh osvitnikh standartiv [Structure of professional competence of a doctor in the context of European educational standards]. The Problem of Education, No. 86. pp. 112–118. [in Ukrainian].

Blumenthal, D.M., Bernard, K., Bohnen, J. & Bohmer, R. (2012). Addressing the leadership gap in medicine: residents’ need for systematic leadership development training. Academic Medicine, Vol. 87, No. 4. pp. 513–522. [in Ukrainian].

Brydges, R., Hatala, R., Zendejas, B., Erwin, P.J. & Cook, D.A. (2015). Linking simulation-based educational assessments and patient-related outcomes: a systematic review and meta-analysis. Academic Medicine, Vol. 90, No. 2. pp. 246–256. [in English].

Cook, D.A., Hatala, R., Brydges, R., Zendejas, B., Szostek, J.H., Wang, A.T., Erwin, P.J., Hamstra, S.J. (2011). Technology-enhanced simulation for health professions education: a systematic review and meta-analysis. JAMA. Vol. 306, No. 9. pp. 978–988. [in English].

Fried, L.P., Bentley, M.E., Buekens, P., Burke, D.S., Frenk, J.J., Klag, M.J., Spencer, H.C. (2010). Global health is public health. The Lancet. Vol. 375, No. 9714. pp. 535–537. [in English].

Issenberg, S.B., McGaghie, W.C., Petrusa, E.R., Lee, Gordon D., Scalese, R.J. (2005). Features and uses of high-fidelity medical simulations that lead to effective learning: a BEME systematic review. Medical Teacher. Vol. 27, No. 1. pp. 10–28. [in English].

Lee, T.H., Bothe, A., Steele, G.D. (2012). How Geisinger structures its physicians’ compensation to support improvements in quality, efficiency, and volume. Health Affairs. Vol. 31, No. 9. pp. 2068–2073. [in English].

Lemay-Paquette, S., Myers, K. (2018). Improving medical student education in emergency medicine: leadership development. CJEM. Vol. 20, No. 4. pp. 629–632. [in English].

McKimm, J., Swanwick, T. (2011). Leadership development for clinicians: what are we trying to achieve? The Clinical Teacher. Vol. 8, No. 3. pp. 181–185. [in English].

Myers, K., Lemay-Paquette, S. (2017). Curriculum design for medical student leadership development. MedEdPublish. Vol. 6, No. 3. pp. 1–8. [in English].

Stoller, J.K. (2009). Developing physician-leaders: a call to action. Journal of General Internal Medicine. Vol. 24, No. 7. pp. 876–878. [in English].

Swanwick, T. & McKimm, J. (2011). What is clinical leadership... and why is it important? The Clinical Teacher. Vol. 8, No. 1. pp. 22–26. [in English].

World Federation for Medical Education. Basic Medical Education WFME Global Standards for Quality Improvement. WFME, 2015. 32 p. [in English].

Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” vid 01.07.2014 № 1556-VII [Law of Ukraine “On Higher Education” dated 01.07.2014 No. 1556-VII]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (Accessed 15 Sept. 2024). [in Ukrainian].

Natsionalna stratehiia reformuvannia systemy okhorony zdorovia v Ukraini na period 2015–2020 rokiv [National Strategy for Reforming the Healthcare System in Ukraine for the Period 2015–2020]. Available at: https://moz.gov.ua/uploads/0/691-strategiya.pdf (Accessed 15 Sept. 2024). [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Номер

Розділ

Статті