ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ УПРАВЛІНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.341481Ключові слова:
управлінська компетентність; формування управлінської компетентності; педагогічні умови; професійна підготовка; майбутній лікар; заклад вищої медичної освіти; компетентнісний підхід; практико-орієнтовані технології навчання; освітнє середовище.Анотація
У статті обґрунтовано актуальність формування управлінської компетентності майбутніх лікарів у контексті реформ системи охорони здоров’я України та євроінтеграції. Проаналізовано наукові дослідження та уточнено авторське визначення цієї компетентності як інтегративної професійно-особистісної якості, що охоплює знання, вміння (організація процесу, координація команди, прийняття рішень) та професійно значущі якості. Визначено та теоретично обґрунтовано комплекс педагогічних умов її формування: інтеграція управлінської підготовки у зміст освіти, використання практико-орієнтованих технологій (кейс-метод, симуляції, проєкти, тренінги), створення управлінсько-орієнтованого освітнього середовища (практика на клінічних базах, самоврядування, менторство) та забезпечення суб'єктної позиції студентів (індивідуалізація, рефлексія).
Посилання
Aleksiuk, A.M. (1998). Pedahohika vyshchoi osvity Ukrainy [Pedagogy of higher education in Ukraine] History. Theory: textbook. Kyiv, 560 p. [in Ukrainian].
Al-Mudamidi, Kh. (2017). Pedahohichni umovy pidhotovky maibutnikh likariv do profesiinoi diialnosti zasobamy informatsiinykh tekhnolohii [Pedagogical conditions for training future doctors for professional activity by means of information technologies]. Candidate’s thesis. Ternopil, 258 p. [in Ukrainian].
Bibik, N.M. (2004). Kompetentnisnyi pidkhid: refleksyvnyi analiz zastosuvannia [Competency approach: reflective analysis of application]. Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian prospects / under the general editorship of O.V. Ovcharuk. Kyiv, pp. 45–50. [in Ukrainian].
Bilynska, M.M. (2019). Menedzhment u okhoroni zdorovia: teoriia ta praktyka : navchalnyi posibnyk. [Management in health care: theory and practice: textbook]. Kyiv, 320 p. [in Ukrainian].
Bulakh, I.Ye. & Khomenko, K.P. (2018). Formuvannia orhanizatsiinykh kompetentnostei maibutnikh likariv u protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of organizational competencies of future doctors in the process of professional training]. Medical Education, No. 3. pp. 12–16. [in Ukrainian].
Volosovets, O.P. & Voronenko, Yu.V. (2017). Shliakhy vdoskonalennia pidhotovky fakhivtsiv u vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladakh [Ways to improve the training of specialists in higher medical educational institutions]. Medical Education, No.2. pp. 5–10. [in Ukrainian].
Voronenko, Yu.V., Krasnov, V.V. & Mintser, O.P. (2016). Vprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu v systemu medychnoi osvity Ukrainy [Introduction of a competency-based approach to the medical education system of Ukraine]. Medical Education, No. 4. pp. 6–11. [in Ukrainian].
Dubaseniuk, O.A. (2011). Kontseptualni modeli pedahohichnoi osvity: naukovi poshuky ta zdobutky [Conceptual models of pedagogical education: scientific research and achievements.] Professional pedagogical education: a competency-based approach: monograph / edited by O.A. Dubasenyuk. Zhytomyr, pp. 8–25. [in Ukrainian].
Ielnykova, H.V. (2012). Upravlinska kompetentnist kerivnyka zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu: teoriia i praktyka [Administrative competence of the head of a general educational institution: theory and practice]. Kyiv, 248 p. [in Ukrainian].
Illiashenko, T.D. (2019). Pedahohichni umovy pidhotovky maibutnikh likariv do upravlinnia yakistiu medychnoi dopomohy [Pedagogical conditions for training future doctors to manage the quality of medical care]. Candidate’s thesis. Zaporizhzhia, 243 p. [in Ukrainian].
Ippolitova, N. & Stierkina, M. (2012). Analiz poniattia “pedahohichni umovy”: sutnist, klasyfikatsiia [Analysis of the concept of “pedagogical conditions”: essence, classification]. General and Professional Education, No. 1. pp. 8–14. [in Ukrainian].
Karamushka, L.M., Fil, O.A. (2005). Psykholohiia upravlinnia [Psychology of management]. Textbook. Kyiv, 464 p. [in Ukrainian].
Kovalchuk, L.Ya. (2015). Kompetentnisnyi pidkhid u pidhotovtsi likariv: yevropeiskyi kontekst [Competency-based approach to the training of doctors: a European context]. Medical Education, No. 2. pp. 32–36. [in Ukrainian].
Kriachkova, L.V. (2020). Orhanizatsiia ta upravlinnia zakladamy okhorony zdorovia v umovakh reformuvannia haluzi [Organization and management of health care institutions in the context of industry reform]. Kyiv, 356 p. [in Ukrainian].
Lekhan, V.M., Kriachkova, L.V. & Zaiarskyi, M.I. (2018). Analiz reform okhorony zdorovia v Ukraini : vid zdobuttia nezalezhnosti do suchasnosti [Analysis of health care reforms in Ukraine: from independence to the present]. The Health of Nation, No. 4 (52). pp. 5–11. [in Ukrainian].
Lopatkin, K.V. (2017). Problemno-oriientovane navchannia u medychnii osviti: teoriia i praktyka [Problem-oriented learning in medical education: theory and practice]. Higher Education, No. 3. pp. 45–51. [in Ukrainian].
Martseniuk, V.P. (2019). Tsyfrovi tekhnolohii v medychnii osviti: mozhlyvosti ta perspektyvy [Digital technologies in medical education: opportunities and prospects]. Medical Information Technologies and Engineering, No. 2. pp. 18–25. [in Ukrainian].
Melnychuk, I.M. (2011). Teoriia i praktyka profesiinoi pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv zasobamy interaktyvnykh tekhnolohii u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Theory and practice of professional training of future social workers using interactive technologies in higher educational institutions]. Doctor’s thesis. Ternopil, 585 p. [in Ukrainian].
Mykhailychenko, V.Ye. & Romanovskyi, O.H. (2014). Upravlinska kompetentnist maibutnikh inzheneriv: teoretychni aspekty [Management competence of future engineers: theoretical aspects]. Theory and Practice of Social Systems Management, No. 2. pp. 78–85. [in Ukrainian].
Nadiuk, Z.O. (2018). Upravlinski funktsii likariv riznykh spetsialnostei: komparatyvnyi analiz [Management functions of doctors of different specialities: comparative analysis]. Bulletin of Social Hygiene and Health Care Organizations of Ukraine, No. 3. pp. 42–48. [in Ukrainian].
Nychkalo, N H. (2001). Neperervna profesiina osvita yak filosofska ta pedahohichna katehoriia. [Continuing professional education as a philosophical and pedagogical category]. Continuing Professional Education: Theory and Practice. Vol. 1. pp. 9–22. [in Ukrainian].
Pometun, O.I. (2005). Kompetentnisnyi pidkhid – naivazhlyvishyi oriientyr rozvytku suchasnoi osvity [Competency-based approach – the most important guideline for the development of modern education]. Native school, No. 1. pp. 65–69. [in Ukrainian].
Ponomarenko, H.M. (2019). Symuliatsiine navchannia v medytsyni: svitovyi dosvid ta ukrainski realii [Simulation training in medicine: world experience and Ukrainian realities]. Medychna osvita. pp. 28–34. [in Ukrainian].
Romanovskyi, O.H., Mykhailychenko, V.Ye. & Hren, L.M. (2013). Pedagogical conditions of future engineers’ readiness formation for management activity [Pedagogical conditions of future engineers’ readiness formation for management activity]. Theory and Practice of Social Systems Management, No. 4. pp. 23–31. [in Ukrainian].
Savchenko, O.Ya. (2012). Dydaktyka pochatkovoi osvity [Didactics of primary education]. Textbook. Kyiv, 504 p. [in Ukrainian].
Sysoieva, S.O. (2006). Osnovy pedahohichnoi tvorchosti [Fundamentals of pedagogical creativity]. Textbook. Kyiv, 344 p. [in Ukrainian].
Fialkovskyi, V.O. (2016). Struktura profesiinoi kompetentnosti likaria v konteksti yevropeiskykh osvitnikh standartiv [Structure of professional competence of a doctor in the context of European educational standards]. The Problem of Education, No. 86. pp. 112–118. [in Ukrainian].
Blumenthal, D.M., Bernard, K., Bohnen, J. & Bohmer, R. (2012). Addressing the leadership gap in medicine: residents’ need for systematic leadership development training. Academic Medicine, Vol. 87, No. 4. pp. 513–522. [in Ukrainian].
Brydges, R., Hatala, R., Zendejas, B., Erwin, P.J. & Cook, D.A. (2015). Linking simulation-based educational assessments and patient-related outcomes: a systematic review and meta-analysis. Academic Medicine, Vol. 90, No. 2. pp. 246–256. [in English].
Cook, D.A., Hatala, R., Brydges, R., Zendejas, B., Szostek, J.H., Wang, A.T., Erwin, P.J., Hamstra, S.J. (2011). Technology-enhanced simulation for health professions education: a systematic review and meta-analysis. JAMA. Vol. 306, No. 9. pp. 978–988. [in English].
Fried, L.P., Bentley, M.E., Buekens, P., Burke, D.S., Frenk, J.J., Klag, M.J., Spencer, H.C. (2010). Global health is public health. The Lancet. Vol. 375, No. 9714. pp. 535–537. [in English].
Issenberg, S.B., McGaghie, W.C., Petrusa, E.R., Lee, Gordon D., Scalese, R.J. (2005). Features and uses of high-fidelity medical simulations that lead to effective learning: a BEME systematic review. Medical Teacher. Vol. 27, No. 1. pp. 10–28. [in English].
Lee, T.H., Bothe, A., Steele, G.D. (2012). How Geisinger structures its physicians’ compensation to support improvements in quality, efficiency, and volume. Health Affairs. Vol. 31, No. 9. pp. 2068–2073. [in English].
Lemay-Paquette, S., Myers, K. (2018). Improving medical student education in emergency medicine: leadership development. CJEM. Vol. 20, No. 4. pp. 629–632. [in English].
McKimm, J., Swanwick, T. (2011). Leadership development for clinicians: what are we trying to achieve? The Clinical Teacher. Vol. 8, No. 3. pp. 181–185. [in English].
Myers, K., Lemay-Paquette, S. (2017). Curriculum design for medical student leadership development. MedEdPublish. Vol. 6, No. 3. pp. 1–8. [in English].
Stoller, J.K. (2009). Developing physician-leaders: a call to action. Journal of General Internal Medicine. Vol. 24, No. 7. pp. 876–878. [in English].
Swanwick, T. & McKimm, J. (2011). What is clinical leadership... and why is it important? The Clinical Teacher. Vol. 8, No. 1. pp. 22–26. [in English].
World Federation for Medical Education. Basic Medical Education WFME Global Standards for Quality Improvement. WFME, 2015. 32 p. [in English].
Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” vid 01.07.2014 № 1556-VII [Law of Ukraine “On Higher Education” dated 01.07.2014 No. 1556-VII]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (Accessed 15 Sept. 2024). [in Ukrainian].
Natsionalna stratehiia reformuvannia systemy okhorony zdorovia v Ukraini na period 2015–2020 rokiv [National Strategy for Reforming the Healthcare System in Ukraine for the Period 2015–2020]. Available at: https://moz.gov.ua/uploads/0/691-strategiya.pdf (Accessed 15 Sept. 2024). [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.