ЯКІСТЬ ОСВІТИ: КЛЮЧОВІ АСПЕКТИ ТА ВИКЛИКИ СУЧАСНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.342521

Ключові слова:

якість освіти; шкільна освіта; Нова українська школа; освітнє середовище; педагогічна майстерність; освітня політика.

Анотація

У статті розкрито поняття якості освіти в контексті сучасної української школи, визначено ключові аспекти, чинники впливу та основні виклики, що постають перед системою загальної середньої освіти в умовах реформування. Проаналізовано сучасні підходи до оцінювання якості освіти на національному та міжнародному рівнях, зокрема відповідно до положень Закону України “Про освіту” (2017), Концепції Нової української школи, діяльності Державної служби якості освіти України та міжнародних освітніх стандартів OECD і UNESCO. Окреслено напрями вдосконалення якості шкільної освіти, серед яких підвищення професійної компетентності педагогів, розвиток освітнього середовища, партнерська взаємодія та цифровізація освітнього процесу. Зроблено висновок, що якість освіти є багатокомпонентною категорією, що потребує системного підходу, інституційної підтримки та орієнтації на потреби дитини.

 

Біографія автора

Ірина Єнгаличева

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри освітнього менеджменту, артменеджменту і соціальної роботи Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького

Посилання

Bilyakovska, O.O. (2017). Yakist osvity: do henezy ponyattya [Quality of education: to the genesis of the concept]. Pedagogical Sciences: Collection of Scientific Papers. Issue LXXVI. pp. 24–28. [in Ukrainian].

Vyklyky ta problemy rozvytku vyshchoyi osvity Ukrayiny v umovakh rosiysko-ukrayinskoyi viyny (2014–2025) [Challenges and problems of the development of higher education in Ukraine in the context of the Russian-Ukrainian war (2014–2025)]. Available at: https://lnk.ua/k4kjQXaNL. [in Ukrainian].

Iliychuk, L. (2023). Zabezpechennya yakosti vyshchoyi osvity v umovakh voyennoho stanu: rezultaty informatsiyno-analitychnykh doslidzhen [Ensuring the quality of higher education in martial law: results of information and analytical research]. Theory and practice of specialist training. No. 1–2 (11–12). рp. 47–55. [in Ukrainian].

Matukova, H.I. (2018). Teoretychni aspekty zabezpechennya yakosti osvity: ponyattya, kryteriyi, pokaznyky [Theoretical aspects of ensuring the quality of education: concepts, criteria, indicators]. Economic Space: Collection of Scientific Papers. No. 131. рp. 218–226. [in Ukrainian].

Melnyk, M. Yu. (2022). Osvita v umovakh voyennoho chasu: rezultaty opytuvannya [Education in wartime conditions: survey results]. Bulletin of the National Academy of Sciences of Ukraine. No. 4 (1). рp. 1–8. [in Ukrainian].

Metodychni rekomendatsiyi z pytan formuvannya systemy zabezpechennya yakosti osvity u zakladakh zahalnoyi serednoyi osvity [Methodological recommendations on the formation of a system for ensuring the quality of education in general secondary education institutions]. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 30.11.2020. No. 1480. [in Ukrainian].

Nova ukrayinska shkola [New Ukrainian School]. Conceptual Principles of Secondary School Reform. Available at: https://lnk.ua/aV7ob5aV1 [in Ukrainian].

Pereosmyslennya nashoho maybutnoho razom: novyy suspilnyyi kontrakt na osvitu [Reimagining our future together: a new social contract for education]. Report. CATESCO: Catalan Organization of Education, Science and Culture. (Accessed 28 Oct. 2025) Available at: https://catesco.org/en/recurs/reimaginem-junts-els-nostres-futurs-un-nou-contracte-social-per-a-leducacio. [in Ukrainian].

Pro osvitu [On Education]. Law of Ukraine 05.09.2017. No 2145-VIII. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/stru [in Ukrainian].

Pro povnu zahalnu serednyu osvitu [On complete general secondary education]. Law of Ukraine 16.01.2020. No 463-IX. Available at: https://ips.ligazakon.net/document/t200463 [in Ukrainian].

Prudchenko, I., Shkatula, O. & Bazelyuk, Yu. (2022) Vplyv rosiysko-ukrayinskoyi viyny na systemu vyshchoyi osvity v Ukrayini. [The impact of the Russian-Ukrainian war on the system of higher education in Ukraine]. Current Issues in the Humanities. Issue 53. Vol. 2. рp. 269–267. [in Ukrainian].

Rezultaty mizhnarodnoho doslidzhennya yakosti osvity PISA 2022 [Results of the international study of the quality of education PISA 2022]. (Accessed 27 Oct. 2025) [in Ukrainian].

Savchenko, O. (2009) Yakist pochatkovoyi osvity: sutnist i chynnyky vplyvu [The quality of primary education: essence and factors of influence]. Scientific notes of Volodymyr Hnatiuk Ternopil National Pedagogical University. Series: Pedagogy. No 4. р. 4–11. [in Ukrainian].

Solodchuk, A. (2024) Vplyv voyennoho stanu na yakist vyshchoyi osvity: dosvid ukrayinskykh universytetiv [The impact of martial law on the quality of higher education: the experience of Ukrainian universities]. Prospects and innovations of science. No. 11 (45). рp. 817–830. [in Ukrainian].

Steblytskyi, A. (2020). Chynnyky zabezpechennya yakosti vyshchoyi osvity [Factors of ensuring the quality of higher education]. Collection of scientific papers. No. 33 (1). рp. 31–40. [in Ukrainian].

Chyzhevskyi, B.H. (2024). Osoblyvosti upravlinnya transformatsiynymy protsesamy u zakladakh zahalnoyi serednoyi osvity [Peculiarities of management of transformational processes in institutions of general secondary education]. Bulletin of postgraduate education: collection of scientific works. Series “Pedagogical Sciences”. Issue 29 (58). pp. 200–254 [in Ukrainian].

OECD. PISA 2022 Results: Learning During and Beyond COVID-19. Paris: OECD Publishing, 2023. pp. 458. Available at: https://lnk.ua/B4ORWJZNG [in English].

UNESCO. Reimagining Our Futures Together: A New Social Contract for Education. Paris: UNESCO, 2022. pp. 186. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707.locale=en [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Номер

Розділ

Статті